برنده بوکر 2017 را بشناسید

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، جورج ساندرز دومین نویسنده آمریکایی است که پیروز به کسب جایزه من بوکر شده؛ شخصی که فکر می کرد صلاحیت نویسنده شدن را ندارد.

برنده بوکر 2017 را بشناسید

جهت دریافت مشاوره خدمات نمونه طراحی بروشور از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، جورج ساندرز متولد دوم دسامبر 1958 در تگزاس است. او در حومه جنوبی شهر شیکاگو بزرگ شد و در سال 1981 مدرک کارشناسی مهندسی ژئوفیزیک را از دانشگاهی در کلورادو دریافت کرد.

درباره پیشینه علمی خود و ارتباط آن با آثار داستانی اش می گوید: من هر ادعایی درباره اوریجینال بودن داستان هایم داشته باشم، در واقع نتیجه این سابقه عجیب است. در اصل من صلاحیت لازم را نداشتم و با ابزاری ایراددار کار می کردم. مثل این است که شما یک جوشکار را برای طراحی لباس انتخاب کنید.

ساندرز در سال 1988 مدرک کارشناسی ارشد نویسندگی خلاق را از دانشگاه سیراکیوس دریافت کرد. او از سال 1989 تا 1996 به عنوان یک نویسنده تکنیکی و مهندس ژئوفیزیک در شرکت های رادیان و راچستر کار می کرد. همچنین با شرکتی در زمینه کشف نفت همکاری داشت. در اندونزی شغلی مرتبط با رشته اش داشت و زمانی که به آمریکا برمی گردد، با شغل های مختلف و عجبیی همچون نگهبانی، سقف سازی و کار کردن در فروشگاه لوازم خانگی و کشتارگاه مخارج خود را تامین می نماید.

ساندرز انتها از سال 1997 تدریس نویسندگی خلاق را در همان دانشگاهی که تحصیل نموده بود، شروع کرد و انتشار آثار داستانی و غیرداستانی خود را ادامه داد. او در سال 2006 یاری هزینه 500 هزار دلاری مک آرتور را دریافت کرد و در همان سال یاری هزینه گوگنهایم را به دست آورد.

آثار داستانی این نویسنده آمریکایی بیشتر به پوچی مصرف گرایی، فرهنگ سازمانی و نقش رسانه های جمعی پرداخته است. با این که بسیاری از منتقدان کارهای او را دارای لحنی طنزگونه می دانند، آثارش سوال های فلسفی و اخلاقی زیادی را در ذهن مخاطب ایجاد می نماید. برخی سبک ساندرز را با نوشته های کورت ونه گات که الهام بخش او هم بوده، مقایسه نموده اند.

در اواخر دهه 1990 بن استیلر کمدین مشهور حق ساخت فیلمی را براساس کتاب سرزمین جنگ داخلی در انحطاطی بد خریداری کرد. ساندرز خود فیلمنامه ای را براساس داستان بلوط دریاییاش به نگارش درآورده است.

او در سال های 1994، 1996، 2000 و 2004 جایزه مجله ملی آمریکا را به خاطر داستان های مختلفش کسب کرد. جایزه او هنری 1997 به خاطر داستان کوتاه شکست ها به او تعلق گرفت و در سال 1996 مجموعه داستان کوتاه سرزمین جنگ داخلی در انحطاطی بد این نویسنده به فهرست نهایی نامزدهای جایزه پن/همینگوی راه پیدا کرد.

ساندرز در سال 2006 جایزه ادبیات فانتزی دنیا را برای داستان کوتاه کام کام که اولین بار در سال 2005 در مجله نیویورکر به چاپ رسیده بود، به دست آورد. همچنین جایزه سال 2013 پن/مالامود به خاطر دستاوردهایش در حوزه داستان کوتاه به او اعطا شد.

مجموعه داستان دهم دسامبر او در سال 2013 جایزه داستان را به خود اختصاص داد و جایزه فولیو در سال 2014 به او تعلق گرفت. این مجموعه داستان همچنین به فهرست نهایی نامزدهای جایزه ملی کتاب آمریکا راه پیدا نموده است. مجله نیویورک تایمز این اثر را در سال 2013 بهترین کتابی که سال جاری می خوانید توصیف کرد. یکی از داستان های این مجموعه با عنوان خانه در سال 2011 نامزد نهایی جایزه برام استوکر شد.

از دیگر آثار داستانی این نویسنده می توان به حکومت کوتاه و ترسناک فیل، در ملت اجبار، یادداشت دودقیقه ای برای آینده، معنوی و لینکلن در باردو اشاره نمود.

او همچنین سه کتاب غیرداستانی را با عنوان های یک زنبور مرا نیش زد، بنابراین من تمام ماهی ها را کشتم، بلندگوی مرگ مغزی شده و به هر حال تبریک می گویم: برخی تفکرات درباره مهربانی در سال های 2006، 2007 و 2014 روانه بازار کتاب نموده است.

سال جاری سومین دوره ای است که نویسندگان آمریکایی شانس شرکت در رقابت ادبی بوکر را پیدا کردند و دومین مرتبه ای است که نام یک آمریکایی یعنی جورج ساندرز، به عنوان برنده اعلام می گردد. این اولین رمان ساندرز است و داستان آن از مراسمی در سال 1862 شروع می گردد که در آن، آبراهام لینکلن از قبر پسر 11 ساله خود ویلی که بر اثر تیفوس مرده، ملاقات می نماید. روح ویلی با گروهی از ارواح بین زندگی و مرگ معلق است. در بخش هایی از رمان، روایت به نمایشنامه یا کتاب های تاریخی شباهت پیدا می نماید.

اعطای این جایزه مهم به ساندرز که پل آستر، آلی اسمیت و فیونا مادلی از رقیب هایش بودند، موج جدیدی از اعتراض ها را به وجود خواهد آورد؛ انتقاد به این که من بوکر هم آمریکایی شده است. پل بیتی برنده سال گذشته، اولین آمریکایی بود که در تاریخ من بوکر پیروز به کسب این جایزه شد. سال جاری از شش نامزد نهایی، سه نفر، از جمله پل آستر و امیلی فریدلند آمریکایی بودند.

لولا یانگ رئیس هیات داوران جایزه من بوکر کتاب لینکلن در باردو را بی همتا خواند و گفت: این رمان به خاطر ابداع و سبک متفاوتش برجسته شد؛ روشی که با آن به طور متناقضی به این ارواح تقریبا مرده جان داد. او همچنین گفت: ما به ملیت نویسنده نگاه نمی کنیم. راستش واقعا این مسئله برای ما مسئله ای نیست؛ فقط به کتاب و این که چه چیزی به ما می گوید فکر می کنیم.

ساندرز در اولین مصاحبه خود پس از کسب این جایزه گفت: خوبی مساله برای من این است که این کتاب سخت است، یک جورهایی عجیب است و رمانی سنتی محسوب نمی گردد. من این کار را برای توی چشم بودن انجام ندادم، بلکه یک هسته احساسی درونم احساس می کردم و تنها قالبی که می توانستم به آن بدهم، همین بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1875

به "برنده بوکر 2017 را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنده بوکر 2017 را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید