ظریف گفته نظارت آژانس بر ایران 92 درصد متمرکز است و بقیه کشور ها 8 درصد! ، همه تعهدات هسته ای در صورت بازگشت تحریم ها باید متوقف گردد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، پژوهشگر بین الملل گفت: مجلس باید قانونی را تصویب کند که در صورت بازگشت تحریم های شورای امنیت یا حتی تمدید تحریم تسلیحاتی، ایران اجرای همه تعهدات هسته ای خود را متوقف، بازرسان آژانس را اخراج و دوربین های آن را جمع آوری کند.

ظریف گفته نظارت آژانس بر ایران 92 درصد متمرکز است و بقیه کشور ها 8 درصد! ، همه تعهدات هسته ای در صورت بازگشت تحریم ها باید متوقف گردد

حسین حاجیلو، پژوهشگر مسائل بین ­الملل و فعال دانشجویی در مصاحبه با خبرنگار گروه دانشگاه خبرنگاران، پیرامون اقدام اخیر آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه گفت: ابتدا ضروری است این نکته را متذکر شوم که ما با دو متن روبرو هستیم. یکی متن برجام و یکی هم متن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل. قطعنامه شورای امنیت متن برجام را تایید نموده و به عنوان یکی از ضمائم خود آورده است؛ بنابراین برجام بخشی از قطعنامه 2231 است. آمریکا ادعا می­ کند که برجام موضوعی جدا از قطعنامه 2231 است و همه استدلال­هایش درباره فعال­سازی مکانیزم ماشه برای بازگشت تحریم­های شورای امنیت به قطعنامه 2231 برمی­گردد، نه به برجام.

حاجیلو در ادامه گفت: در سال­های پیش از برجام، شورای امنیت سازمان ملل چند قطعنامه به بهانه هسته ­ای علیه ایران تصویب نموده بود. با وجود اینکه بهانه­ این قطعنامه ­ها، هسته ­ای بود، اما علاوه بر حوزه ­ی صنعت هسته ­ای، دو حوزه­ی دیگر یعنی تسلیحات متعارف (مانند هواپیمای جنگنده، تانک، ضدهوایی و ...) و موشکی نیز در این قطعنامه ­ها مورد تحریم شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته بود. در قطعنامه 2231، تحریم­های هسته­ای تعلیق شدند، تحریم­ های تسلیحاتی تا 5 سال و تحریم­های موشکی تا 8 سال تمدید شدند.

وی اضافه کرد: روز 27 مهر 99 موعد 5 سال تحریم تسلیحاتی به انتها می­رسد. آمریکا برای اینکه تحریم ­های تسلیحاتی علیه ایران پایان پیدا نکند، چند سناریو را طراحی کرد. اولین سناریوی آمریکا تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت بود که فقط آمریکا و دومینیکن به آن رای مثبت دادند. پس از آن آمریکا سناریوی دوم خود را آغاز کرد و در 30 مرداد اعلانیه­ای برای فعال کردن مکانیزم ماشه­ی قطعنامه 2231 و بازگرداندن تحریم­های شورای امنیت علیه ایران (طی 30 روز) به شورای امنیت ارائه کرد.

حسین حاجیلو اظهار کرد: با وجود این که آمریکا از برجام خارج شده است، اما ادعا می­ کند که در بند 10 قطعنامه 2231، از آمریکا به عنوان یکی از اعضای مشارکت نماینده در برجام (JCPOA participant) نام برده شده است. منظور آمریکا از عضو مشارکت­ نماینده، عضو موسس است، یعنی آمریکا شانیت موسس بودن در برجام برای خود قائل است و ادعا می­کند که خروج از برجام مانع از موسس بودن او نمی­گردد. برای فعال شدن مکانیزم ماشه ضروری است یکی از کشور ها که از طرف مقابل شکایت دارد، یک اعلامیه عدم پایبندی (notification) به شورای امنیت بدهد. عمده­ی استدلال آمریکا برای بازگرداندن تحریم ­های شورای امنیت بر اساس بند های 10 و 11 از قطعنامه 2231 شورای امنیت بنا شده است.

وی گفت: البته این­ها ادعای آمریکا است و ما نمی ­توانیم چنین ادعایی را بپذیریم، اما همه ­ی دعوا ها از این نقطه آغاز می ­گردد که آیا آمریکا عضو مشارکت­ نماینده است یا نه؟. به عبارت دیگر، اگر آمریکا بتواند در شورای امنیت، عضویت خود در برجام را اثبات یا تحمیل کند، در نتیجه می­ تواند تحریم ­های شورای امنیت علیه ایران را برگرداند. تفاوتی بین حق و قدرت آمریکا وجود دارد، یعنی این که آمریکا حق بازگرداندن تحریم­های شورای امنیت را دارد با اینکه آمریکا توان بازگرداندن تحریم ­های شورای امنیت را دارد تفاوت می­ کند و مسئله اصلی در حال حاضر توانمندی آمریکا در بازگرداندن تحریم­ها است. این که آمریکا بتواند قرائت خود را حاکم کند، بستگی بسیار زیادی به واکنش­های ایران دارد.

تفاوتی بین حق و قدرت آمریکا وجود دارد، یعنی این که آمریکا حق بازگرداندن تحریم­های شورای امنیت را دارد با اینکه آمریکا توان بازگرداندن تحریم­های شورای امنیت را دارد تفاوت می ­کند و مسئله اصلی در حال حاضر توانمندی آمریکا در بازگرداندن تحریم­ها است. این که آمریکا بتواند قرائت خود را حاکم کند، بستگی بسیار زیادی به واکنش ­های ایران دارد.

پژوهشگر مسائل بین ­الملل اضافه کرد: متاسفانه قرائت مسلط در کشور ما و دولت ما بر این اساس است که آمریکا نمی­تواند تحریم های شورای امنیت را برگرداند. ما باید توجه داشته باشیم که پیش از این نیز دولت پیش­بینی نموده بود که آمریکا نمی­تواند از برجام خارج گردد و کشور های اروپایی تحریم ­های آمریکا را اجرا نخواهند کرد، اما در عمل اتفاق دیگری رخ داد؛ لذا دولت و نظام باید احتمال موفقیت آمریکا در بازگرداندن تحریم­ های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را صفر ندانند.

حاجیلو اعلام کرد: درصورتی که دعوا در شورای امنیت بالا بگیرد، نهایتا باید این تصمیم در شورا گرفته گردد که آیا آمریکا حق ارائه­ی اعلامیه عدم پایبندی (notification) دارد یا نه؟ این تصمیم باید به رای گذاشته گردد. در شورای امنیت دو نوع تصمیم وجود دارد. تصمیمات ماهوی و رویه­ای. تصمیمات رویه­ای درباره­ی آیین­کار این شورا است و در این نوع از تصمیمات، 5 کشور دائم، حق وتو ندارند و صرفا در تصمیمات ماهوی حق وتو دارند. ماهوی بودن یا رویه ­ای بودن یک تصمیم نیز قابل وتو کردن است و 5 کشور دائمی هنگام تصمیم­ گیری درباره رویه­ای یا ماهوی بودن یک تصمیم می ­توانند از وتو استفاده نمایند و یک تصمیمِ رویه­ای را تبدیل به ماهوی نمایند؛ و در تصمیم ماهوی نیز از وتوی خود استفاده نمایند که به آن دابل وتو گفته می­گردد.

پژوهشگر مسائل بین­ الملل اضافه کرد: حال تصور کنیم که در شورای امنیت قطعنامه ه­ایی ارائه گردد که طبق آن آمریکا حق دادن notification به شورای امنیت ندارد. برای جلوگیری از وتوی آن توسط آمریکا، این قطعنامه بصورت رویه­ ای ارائه گردد. اما در آن هنگام آمریکا رویه ­ای بودن آن را وتو می­ کند و تبدیل به ماهوی می­ گردد و در مرحله بعد این قطعنامه را وتو می­ کند؛ بنابراین اگر شورای امنیت بخواهد در این زمینه تصمیم بگیرد، آمریکا دست ­بسته نخواهد بود.

حسین حاجیلو گفت: احتمال دیگری که مطرح می ­گردد این است که بعد از 30 روز، آمریکا اعلام کند که تحریم ­ها بازگشته، اروپایی­ ها سکوت نمایند و روسیه و چین ادعا نمایند که تحریم ­ها بازنگشته است. این شرایط به معنای تضعیف شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. این احتمال بسیار ضعیف است به این دلیل که اعضای دائم شورای امنیت راضی نمی ­شوند ساختار این شورا تضعیف گردد، چرا که حق وتو، قدرت بی ­نظیری به آن­ها در فضای بین­ الملل داده است و تضعیف این ساختار و حق وتو به ضرر آنان خواهد بود.

وی مطرح نمود: سناریوی دیگری هم وجود دارد که احتمال آن هم زیاد است. این احتمال وجود دارد که اروپا یک قطعنامه برای تمدید تحریم تسلیحاتی با قید زمانی تعیین (مثلا 5 سال) ارائه کند. در این صورت آمریکا احتمالا رضایت می­ دهد، اروپا هم که راضی است و می­ ماند روسیه و چین. روسیه و چین هم در چنین شرایطی به اراده ایران برای مقابله نگاه می ­نمایند.

حاجیلو اضافه کرد: درصورت بازگشت تحریم­ های سازمان ملل عملا هیچ امتیازی برای ایران در برجام باقی نمی­ ماند. درصورتی که ایران واکنشی نشان ندهد، این ادراک در طرف آمریکایی و اروپایی تقویت می­ گردد که ایران ضعیف است و بنابراین می ­توان آن را تحت فشار قرار داد. عمل آمریکایی­ ها بستگی بسیار زیادی نسبت به واکنش ایران دارد. اگر برهه­ی خروج آمریکا از برجام را نیز مرور کنیم، می بینیم که آن­ها زمانی از برجام خارج شدند که مطمئن شده بودند ایران واکنش جدی نشان نمی­ دهد. نیکی ­هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل چند روز قبل از خروج آمریکا از برجام گفته بود که ما می ­دانیم که اگر از برجام خارج شویم، ایران در برجام می­ماند. موگرینی هم گفته بود آقای روحانی به ما تضمین داده بود که از برجام خارج نمی ­گردد؛ لذا این انفعال می­ تواند پیغام ضعف به طرف خارجی مخابره کند.

درصورت بازگشت تحریم­ های سازمان ملل عملا هیچ امتیازی برای ایران در برجام باقی نمی­ ماند. درصورتی که ایران واکنشی نشان ندهد، این ادراک در طرف آمریکایی و اروپایی تقویت می ­گردد که ایران ضعیف است و بنابراین می­توان آن را تحت فشار قرار داد. عمل آمریکایی­ ها بستگی بسیار زیادی نسبت به واکنش ایران دارد.

وی اظهار کرد: یک مسئله مهم دیگر، ادراک همپیمانان ما است. درصورتی که تحریم ­های شورای امنیت برگردد و ایران هیچ واکنشی نشان ندهد یا واکنش درخوری نشان ندهد، چین و روسیه به این ادراک می­رسند که ایران آنچنان تمایل به غرب دارد که حتی با وجود صفر شدن امتیازاتش، در برجام باقی مانده است و تعهدات خود را اجرا می نماید؛ لذا این دو کشور تعامل راهبردی با ایران شکل نخواهند داد.

پژوهشگر مسائل بین­ الملل با تأکید بر اینکه در صورت بازگشت این تحریم­ ها، عملا امتیازات ایران از برجام صفر می ­گردد، گفت: در نتیجه بهترین اقدام این است که اجرای همه تعهدات هسته­ ای ایران در برجام متوقف گردد. مهمترین بخش از تعهدات ایران، بخش نظارت­ها و بازرسی­های آژانس بین­المللی انرژی اتمی است. اما متاسفانه در 5 گام کاهش تعهدات هسته­ ای، این بخش از تعهدات دست­ نخورده باقی ماند و حتی در این مدت ارتقا یافت. آقای ظریف در نامه خود به شورای امنیت آمار عجیبی از بازرسی­ های آژانس داده است. طبق ادعای آقای ظریف، 92 درصد از ظرفیت بازرسی و نظارت آژانس بر ایران متمرکز است! و بقیه کشور های جهان، 8 درصد! این آمار و بیانیه مشترک اخیر سازمان انرژی اتمی و آژانس بین ­المللی انرژی اتمی نشان می­ دهد که دولت قصدی برای کاهش تعهدات نظارتی برجام ندارد و این بسیار خطر آفرین خواهد بود.

حاجیلو در انتها گفت: ابتدا وظیفه دولت است، اما بنده هیچ امیدی به دولت آقای روحانی ندارم، لذا اگر مجلس شورای اسلامی ادعای انقلابی­گری دارد باید وارد این مسئله گردد و با تصویب یک قانون محکم، اجازه­ی اجرای یک ­طرفه­ برجام را به دولت ندهد. مجلس شورای اسلامی باید قانونی را تصویب کند که درصورت بازگشت تحریم­ های شورای امنیت سازمان ملل یا حتی تمدید تحریم تسلیحاتی، ایران اجرای همه تعهدات هسته­ ای خود را متوقف، بازرسان آژانس را اخراج و دوربین ­های آن را جمع­ آوری کند. با توجه به اینکه آمریکا 30 مرداد اعلانیه خود را به شورای امنیت داده است، مجلس باید فوریت این موضوع را در نظر بگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 4958

به "ظریف گفته نظارت آژانس بر ایران 92 درصد متمرکز است و بقیه کشور ها 8 درصد! ، همه تعهدات هسته ای در صورت بازگشت تحریم ها باید متوقف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف گفته نظارت آژانس بر ایران 92 درصد متمرکز است و بقیه کشور ها 8 درصد! ، همه تعهدات هسته ای در صورت بازگشت تحریم ها باید متوقف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید