نامه مهم طالبان به مردم آمریکا خبرنگاران

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، معاون سیاسی طالبان اخیراً نامه ای سرگشاده خطاب به مردم آمریکا منتشر نموده که حاوی مطالب مهمی است.

نامه مهم طالبان به مردم آمریکا خبرنگاران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ملاعبدالغنی برادر معاون سیاسی و یکی از رهبران ارشد گروه طالبان روز گذشته نامه سرگشاده ای را خطاب به مردم آمریکا منتشر نمود که دارای ابعاد جدی و مهمی است که در ذیل به آنالیز آنها می پردازیم.

در بخشی از این نامه ادعاهایی مطرح شده است که نگارنده قصد پرداختن به این موارد و تایید و تکذیب آنها را ندارد اما در روح این نامه درواقع مسائلی جدی مطرح شده است که توضیح آنها کاملاً لازم به نظر می رسد.

1- نکته اولی که در باب انتشار این نامه مهم به نظر می رسد این است که نشان می دهد آنچه تا به امروز رهبران طالبان در رابطه با توافق دوحه میان این گروه و آمریکا اعلام می کردند تقریباً نزدیک به واقعیت بوده و آنچه در خصوص توافق پنهانی میان دو طرف مطرح می شد پایه و اساس محکم و جدی نداشته است.

چنانچه این توافق پنهانی وجود داشت اکنون معاون سیاسی طالبان بار دیگر به وضوح مفاد رسمی این توافق را بازگو و یادآوری نمی کرد آن هم بازگویی علنی و در نامه ای سرگشاده و سعی می کرد این موارد را در گفتگوی مخفی و پنهانی با نمایندگان و مقامات آمریکایی مطرح می کرد.

پس علنی بیان کردن مفاد این توافق و یادآوری نامه نگارانه آن دلیل روشن بر عدم وجود توافقی پنهانی میان دو طرف بوده و طالبان به آنچه تا به امروز گفته عمل نموده و پس از این نیز عمل خواهد نمود.

2- نکته مهم دیگر در این نامه درواقع این است که طالبان به صورت واضح این اتمام حجت را با آمریکایی ها می نماید که تنها راه موجود برای رسیدن به صلح فقط و فقط اجرای کامل توافق دوحه است. درواقع ملابرادر با انتشار این نامه به صورت غیرمستقیم به دولت بایدن این پیغام را ارسال نمود که دولت جدید آمریکا باید به این توافق پایبند باشد و اگر راه دیگری را پیش بگیرد از نگاه طالبان، دچار خطا شده است و راه را برای طالبان جهت عدول از تعهداتش فراهم خواهد نمود.

3- نکته مهم دیگر در این نامه درواقع اتمام حجت طالبان با آمریکایی هاست که باید رأس مدت 14 ماه از توافق دوحه به صورت کامل افغانستان را ترک نمایند، حتی ملابرادر به نظر می رسد تعمداً مجدد در این نامه یادآوری می نماید که چه کسانی و با چه وضعیتی باید افغانستان را ترک نمایند و این هم اتمام حجت دیگری از سوی طالبان با دولت بایدن است.

4- نکته اساسی دیگر در این نامه درواقع اعلام راهبردهای طالبان برای آینده توافق و پس از آن است که بعضی از آنها به توضیح زیر است:

الف) راهبرد اول طالبان این است که نوع دولت آینده افغانستان باید در میز مذاکرات بین الافغانی معین گردد و آنها تمایلی به تشکیل حکومت موقت و ادامه مذاکرات پس از آن ندارند و باید همه اتفاقات در میز مذاکرات بیفتد.

ب) راهبرد دیگر طالبان رسیدن به نظام اسلامی همه شمول با حضور همه طرف هاست که در نامه به صراحت به آن اشاره شده است.

ج) راهبرد بعدی طالبان که در این نامه به آن اشاره شده این است که طالبان قصد ندارد هیچ میانجی خارجی غیر افغانستانی در مذاکرات بین الافغانی پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان را وارد مذاکرات و تصمیم گیری ها کند و نگاهش این است که خود افغان ها باید مذاکرات را پیش ببرند و در نهایت هم می توانند به جمع بندی و توافق نهایی دست یابند.

5- ملابرادر در این نامه به نمایندگی از طالبان چند پیغام مهم برای جهت های مختلف نیز ارسال نموده است که عبارتند از:

الف) طالبان این پیغام را به کشورهای دیگر و دنیایان می دهد که آنها پس از خروج نیروهای خارجی به دنبال جنگ نیستند و بهترین راه برای آینده افغانستان را گفت وگو و تفاهم سیاسی می دانند و نباید دنیا نگران افغانستان پس از خروج باشد.

ب) طالبان در این نامه به مردم افغانستان در رابطه با حقوق زنان، تحصیل بچه ها، آزادی بیان، مشارکت همه احزاب و اقوام در دولت آینده و بعضی نگرانی های جاری مردم اطمینان داده و پیغام داده است که این نگرانی ها را برطرف خواهد نمود و بر این تعهد راسخ می باشد.

ج) طالبان در رابطه با موضوع تروریسم و مواد مخدر نیز به دنیایان این اطمینان را داده که اجازه رشد هر دو موضوع را نخواهد داد و با آنها مبارزه خواهد نمود و به نوعی به تعهدات خود در این زمینه پایبند است.

6- نکته اساسی و مهم دیگر در نامه ملابرادر این است که طالبان از صندلی یک دولت مستقر سخن می گوید که حاضر است تعهدات خود را انجام دهد و سایرین را در قدرت شریک کند. در نامه ملابرادر نشانه ای از اینکه نشان دهد طالبان حاضر است در دولتی یا نظامی شریک گردد دیده نمی گردد؛ در واقع طالبان شریک نماینده است نه شریک شونده.

7- نکته نهایی و اساسی در این نامه این است که با انتشار این نامه درواقع طالبان خواسته این پیغام واضح را برساند که دیگر حاضر به گفت وگو و آنالیز مجدد توافق با آمریکا نیست و توافق دوحه و اجرای آن برای طالبان خط قرمز است و از آن عبور نخواهند کرد. در واقع این نامه اکنون توپ را برای تصمیم گیری در زمین آمریکایی ها انداخته و بار تعهدات جدید را از دوش طالبان برداشته است.

ملابرادر تمام آنچه انتظار می رفت که باید در مذاکره جدید با دولت جدید آمریکا را بیان کند در این نامه بیانیه گونه اعلام نموده است.

باید منتظر واکنش آمریکا به این نامه و آینده مذاکرات قطر باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 7300

به "نامه مهم طالبان به مردم آمریکا خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه مهم طالبان به مردم آمریکا خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید