آلوده ترین قسمت فرودگاه کجاست؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، باکتری ها در فرودگاه

میلیون ها مسافر از سرتاسر دنیا در فرودگاه ها جمع می شوند و به کشورهای مختلف دنیا سفر می کنند. به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی در فرودگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. سال گذشته امن ترین سال در تاریخ صنعت هواپیمایی بود و به همین دلیل خرید بلیط هواپیما و استفاده از سفر هوایی روز به روز افزایش می یابد. این افزایش به این معناست که تعداد افراد بیشتری در فرودگاه ها رفت و آمد می کنند و انواع باکتری و میکروب را با خود منتقل می کنند! به نظرتان آلوده ترین قسمت فرودگاه کجاست؟ آیا شما هم فکر می کنید سرویس بهداشتی باید آلوده ترین قسمت باشد؟ خب، باید بدانید که آلوده ترین قسمت فرودگاه جایی است که شاید فکرش را هم نمی کردید! با خبرنگاران همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانیم.

آلوده ترین قسمت فرودگاه کجاست؟

دستگاه چک-این آنلاین

امروزه دستگاه های چک-این آنلاین یا سلف چک-این (self Check-in) در بیشتر فرودگاه های بزرگ و بین المللی وجود دارند و روز به روز رواج بیشتری پیدا می کنند. این دستگاه ها یکی از مراحل وقت گیر سوار شدن به هواپیما، یعنی چک-این، را برای مسافران انجام می دهند. به همین دلیل دیگر لازم نیست در صف های طولانی چک-این منتظر بمانید و با استفاده از این دستگاه می توانید در وقت صرفه جویی کنید و چک-این بلیط هواپیما را خودتان انجام دهید. اما جالب است بدانید که این دستگاه های مفید و محبوب، آلوده ترین قسمت فرودگاه هستند! این دستگاه ها در طول روز از طریق هزاران مسافر استفاده می شوند و به ویژه در فرودگاه های شلوغ و پرتردد این آمار به مراتب بیشتر است.

آلوده ترین قسمت فرودگاه

در طول تعطیلات سال نو اخیر، تحقیقاتی در مورد آلوده ترین قسمت فرودگاه اجرا شده است. در این تحقیق که در سه فرودگاه عمده ایالات متحده انجام شد از قسمت های مختلف فرودگاه نمونه برداری و برای تحقیق و شمارش باکتری ها به آزمایشگاه فرستاده شد. نتایج به دست آمده حقیقتی شگفت انگیز را نشان داد! برخلاف تصور عام، آلوده ترین قسمت فرودگاه سرویس بهداشتی نیست؛ بلکه قسمتی است که تازها به فرودگاه اضافه شده و شاید عمرچندانی از آن نمی گذرد: دستگاه چک-این آنلاین! در واقع، نتایج به دست آمده نشان داد که صفحه های لمسی این دستگاه ها دوبرابر سیفون توالت هواپیما میکروب دارد! در واقع، از آنجا که در طول روز تعداد بسیار زیادی از مسافران از این صفحه نمایش استفاده می کنند این دستگاه محل تجمع باکتری هاست. به طور میانگین، مانیتورهای چک-این محل تجمع 253857 واحد تشکیل کلونی (CFU) هستند؛ این مقدار در مورد دکمه سیفون توالت هواپیما 95145 CFU است! مانیتورهای چک-این چند برابر جایگاه های فرودگاه و شیر آبخوری آلوده هستند.

فرودگاه هارتسفیلد جکسون در آتلانتا از سال 1998 همواره جزء شلوغ ترین فرودگاه های دنیا بوده است و سالانه بیش از 104 میلیون مسافر از آن استفاده می کنند. بسیاری از این مسافران فرآیند چک-این خود را با دستگاه های چک-این آنلاین انجام می دهند و تصور کنید در طول روز چه حجمی از میکروب و باکتری از طریق انگشتان مسافران به صفحه نمایش منتقل می شود. همان طور که گفتیم مقدار تجمع باکتری در مانیتور این دستگاه ها 253857 واحد تشکیل دهنده کلونی است و یک دستگاه آمار وحشتناک 1 میلیون واحد را نیز نشان داد. جالب است بدانید که مقدار تجمع باکتری ها در سنگ توالت فرودگاه تنها 172 واحد بود!

باکتری ها در هواپیما

تعداد مسافرانی که در فرودگاه تردد می کنند بسیار بیشتر از هواپیماست؛ به همین دلیل جای تعجب نیست که میانگین باکتری در هواپیما به مراتب کمتر از فرودگاه باشد. همانطور که دیدیم دستگاه چک-این آلوده ترین قسمت فرودگاه است و میانگین تجمع باکتری بالایی دارد. بسیاری تصور می کنند که هواپیماها بعد از هر سفر تمیز می شود، اما اداره هوانوردی فدرال (FAA) قانون یا نظارت خاصی در این مورد ندارد. زمانبندی نظافت هواپیما در واقع در مورد هر ایرلاین فرق دارد و هر ایرلاین تصمیم می گیرد چند وقت یکبار هواپیماها را تمیز کند. از طرفی، گاه فرصت بین دو پرواز کوتاه است و عملا فرصتی برای تمیز کردن هواپیما باقی نمی ماند. بنابراین هواپیماها گاهی تمیز نمی شوند و به همین دلیل می توانند محل انتقال باکتری و ویروس به مسافران باشند. البته حتی با تمیزکردن هواپیما نیز باکتری هایی ممکن است باقی بمانند. جالب است بدانید که سینی غذای هواپیما یکی از آلوده ترین قسمت های هواپیما به شمار می رود. همچنین جایگاه های هواپیما نیز اگر از سرویس بهداشتی آلوده تر نباشند تمیزتر نیستند!

سفری سلامت با رعایت نکات بهداشتی

وقتی نام میکروب و باکتری را می شنویم یاد بیماری می افتیم. اما باید بدانید که تمام باکتری ها و میکروب ها برای انسان مضر نیستند. در واقع، برخی باکتری ها برای عملکرد صحیح بدن ما حیاتی هستند و تعداد پایین این باکتری ها در بدن می تواند باعث بیماری شود! این باکتری ها با بیماری ها مبارزه می کنند و باکتری های گِرَم مثبت (Gram-positive bacteria) و پروبیوتیک هستند. البته باکتری های بیماری زا و خطرناک نیز در هر محیط پیدا می شود و بهترین کار رعایت نکات بهداشتی است.

از زمانی که سفرمان را شروع می کنیم در محیط های مختلف قرار می گیریم که فرودگاه شاید اولین آن ها باشد. در طول سفر قرار است با محیط های تازه، افراد غریبه و مکان هایی روبرو شویم که ممکن است احتمال ابتلا به بیماری را افزایش دهند. شاید نتوانیم از روبروه با این مکان ها و افراد دوری کنیم، اما با رعایت نکات بهداشتی می توانیم در طول سفر سلامت بمانیم و از سفرمان لذت ببریم. احتمال بیماری در هر محیطی وجود دارد و نباید مانع از سفر و ماجراجویی ما بشود. حتی در محیط شهری و مکان های عمومی نیز ما روزانه با میلیون باکتری و میکروب روبرو هستیم. پس بهترین راه حل رعایت نظافت شخصی و رعایت نکات بهداشتی است.

دستگاه های چک-این آنلاین باعث راحت تر شدن سفر و صرفه جویی در زمان می شوند. این دستگاه ها به خودی خود بسیار کارآمد هستند و روز به روز فرودگاه های بیشتری از آن ها استفاده می کنند. با وجود این دستگاه ها، دیگر لازم نیست در صف های طولانی چک-این معطل شویم و می توانیم با در دست داشتن بلیط هواپیما به راحتی این مرحله را خودمان انجام دهیم. در سودمندی این دستگاه ها شکی نیست و اطلاق عنوان آلوده ترین قسمت فرودگاه به این معنا نیست که نباید از این دستگاه ها استفاده کرد. بلکه با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی می توانیم احتمال بیماری را به مقدار قابل توجهی کاهش دهیم.

منبع: insurancequotes.com

منبع: الی گشت
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 12250

به "آلوده ترین قسمت فرودگاه کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلوده ترین قسمت فرودگاه کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید