تور ارمنستان ارزان: برترین زمان سفر به ایروان؛ یادبود معماری دوران شوروی در ارمنستان

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، برترین زمان سفر به ایروان، مرکز کشور ارمنستان و واقع بر امتداد روز هرازدان، بر اساس آب و هوا و فصول، چه زمانی از سال است؟

تور ارمنستان ارزان: برترین زمان سفر به ایروان؛ یادبود معماری دوران شوروی در ارمنستان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

ایروان، مرکز کشور ارمنستان بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر که در قرن هشتم قبل از میلاد مسیح تاسیس شده است، در بخش غربی کشور در ارتفاع تقریبا هزار متری از سطح دریا واقع شده است و به وسیله کوه آرارات (Mount Ararat) احاطه شده است.

در حال حاضر، ایروان پس از تجربه یک تاریخ آشفته و دردناک، با نرخ رشد ثابت، در حال پذیرفتن تمدن غربی است. این شهر با زمستان هایی سرد و تابستان هایی خشک و گرم، دارای اقلیم قاره ای است.

از شروع هزاره سوم، این شهر در حال کوشش برای ترویج گردشگری و ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه آن است و تا اندازه زیادی پیروز بوده است؛ به طوری که امروزه تور ارمنستان و ایروان از تورهای محبوب در منطقه به شمار می فرایند. این شهر با توجه به رنگ صورتی سنگ های آن، باغ های بسیار و این حقیقت که بر فراز هفت تپه توسعه یافته است، مجذوب کنندهیت غیرقابل انکاری دارد.

در ایروان با پارک ها و چشمه ها، کافه ها و مجسمه ها روبه رو خواهید شد؛ به هیچ وجه فرصت بازدید از خانه اپرا و کلیسای زیبای شهر، بنای مادر ارمنستان (Mother Armenia) و بعلاوه بناهای تاریخی بی شمار از دوره حکمفرمایی شوروی را از دست ندهید.

بعضی موزه های ایروان از جمله گالری ملی ارمنستان (National Gallery of Armenia)، موزه نسل کشی ارامنه (the Armenian Genocide Museum) و ماتناداران (Matenadaran) یا موزه سرگئی پاراجانف (Parajanov Museum) ارزش بازدید را دارند. برای گردشگری خانوادگی می توانید سری به باغ وحش ایروان یا پارک آبی دنیای آبی (Waterworld water park) بزنید.

مترو و تراموا در راستاهای داخل شهری، حمل و نقل را تسهیل نموده اند. ایروان بعلاوه دارای یک فرودگاه بین المللی است.

برترین زمان سفر به ایروان بر اساس آب و هوا

برترین زمان سفر به ایروان بر اساس آب و هوا، شانزدهم آوریل تا بیست و چهارم ژوئن (27 فروردین تا 3 تیر) و سوم سپتامبر تا بیست و یکم اکتبر (12 شهریور تا 29 مهر) است.

میانگین دمای هوا در ایروان به صورت باورنکردنی فرق دارد. با توجه به رطوبت، هوا در نیمه ای از سال سرد و در نیمه دیگر دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال احتمال دارد. ایروان در میان دیگر مقاصد گردشگری دنیای، از نظر آب و هوا، رتبه 40 از 100 را دارا است.

اگر در پی سفر در گرم ترین ماه های سال هستید، در ماه ژوئیه، اوت و ژوئن به این شهر بروید. گرم ترین زمان سال در اواخر ماه ژوئیه (اوایل مرداد) با دمای میانگین 35.1 درجه سانتی گراد و حداقل دمای 20.1 درجه سانتی گراد در شب ها است.

برترین زمان سفر به ایروان بر اساس دمایی که حس می کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در اندازه رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می نمایند. در حقیقت می توان گفت که دمایی که ما حس می کنیم، به شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

برترین زمان سفر به ایروان بر اساس بارش باران یا برف

اگر در پی سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه های با احتمال بارش موثر نیست (بارش موثر به بارش بیش از 25.4 میلی متر در ماه گفته می شود) یعنی ژوئیه، سپتامبر و آوریل به ایروان بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواسط ماه ژانویه (اواخر دی) است.

برترین زمان سفر به ایروان بر اساس رطوبت و وزش باد

ایروان دارای ماه های مرطوب زیاد و در مقابل ماه های خشک است. کم رطوبت ترین ماه سال با رطوبت نسبی 28.5 درصد، ماه اوت و مرطوب ترین ماه سال با رطوبت نسبی 71.7 درصد، ژانویه است.

وزش باد در ایروان، معمولا بسیار آرام است. پربادترین ماه های سال، ژوئیه و سپس اوت و ژوئن هستند. باد ماه ژوئیه با سرعت 11.5 کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به شمار می آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در ایروان در میانه های ماه ژوئیه، 31.1 کیلومتر بر ساعت است که یک باد میانه به شمار می آید.

برترین زمان سفر به ایروان بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ ترین ماه های گردشگری ایروان، ژوئیه و سپس مارس و آوریل هستند. قیمت هتل ها و بلیط های هواپیما در این ماه ها در حداکثر اندازه خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود رار رزرو کنید، می توانید کمی هزینه های خود را کاهش دهید.

خلوت ترین ماه گردشگری ایروان، ژانویه است؛ زمانی که با مقرون به صرفه ترین قیمت هتل ها روبه رو می شوید. قیمت تورها نیز در این زمان کاهش پیدا می نماید و می توانید تورهای مقرون به صرفه تری را پیدا کنید بدون روبرو شدن با ازدحام گردشگران، از سفر به این کشور لذت ببرید.

برترین زمان سفر به ایروان بر اساس فصول

فصل بهار: ماه های مارس تا می (10 اسفند تا 10 خرداد)

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی معتدل می شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده 10.4 تا 28.8 درجه سانتی گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک تر می شویم، هوا گرم تر می شود. بارش باران با میانه 2 تا 6 روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری ایروان است و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت و گذار با حضور بکم گردشگران دیگر می نماید.

فصل تابستان: ماه های ژوئن تا اوت (11 خرداد تا 9 شهریور)

ماه های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و بسیار گرم هستند. این ماه ها با 0 تا 3 روز بارش موثر در ماه، کمترین اندازه بارش در سال را تجربه می نمایند.

ماه های ژوئن تا اوت، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در ایروان هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل ها و پروازها روبه رو شوید.

فصل پاییز: ماه های سپتامبر تا نوامبر (10 شهریور تا 9 آذر)

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده 9.3 تا 32.3 درجه سانتی گراد است که با توجه به اندازه رطوبت و وزش باد، به شما احساس راحتی و معتدل بودن القا خواهد نمود. حدودا در هر ماه به صورت میانگین 0 تا 7 روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز از فصول خلوت گرشگری ایروان است، بنابراین قیمت هتل ها و بلیط هواپیما کاهش می یابد.

برای تهیه بلیط هواپیما به مقصد ایروان یا هر مقصد داخلی و خارجی دیگر می توانید از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران یاری بگیرید و بلیط هواپیما مقرون به صرفه برای سفرتان پیدا و تهیه کنید.

فصل زمستان: ماه های دسامبر تا فوریه (10 آذر تا 9 اسفند)

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین 1.3- تا 10.4 درجه سانتی گراد در ایروان بسیار سرد است. به صورت میانگین 2 تا 3 روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، فصل خلوت گردشگری ایروان است.

برترین زمان سفر به ارمنستان بر اساس فستیوال ها و رویدادها

برای لذت بردن از مهمان نوازی و کاوش در فستیوال های سالانه ای که در ارمنستان و منطقه ناگورنو قره باغ (Nagorno-Karabakh) برگزار می شوند به این کشور زیبا بیایید و به جمعیتی که هر سال به این فستیوال ها می آیند بپیوندید. در رویدادهای فرهنگی و ورزشی، نمایش فیلم، نمایشگاه های ویژه، پیشنهادها غذایی خوشمزه، موسیقی فولکلور، پایکوبی و دیگر فعالیت ها شرکت کنید.

یک روز اوقات فراغت خود را به همراه دوستان و خانواده، صرف دیدن کردن صنایع دستی زیبا یا گشت و گذار در نمایشگاه هایی که تاریخ ارمنستان را به شما نشان خواهند داد، کنید.

فستیوال ها و رویدادهای فصل بهار

روز جاز ایروان

جاز یک سبک موسیقی است که در جوامع آفریقایی - آمریکایی نیواورلئان به وجود آمد. ارمنستان یک کشور فرهنگی است و جای تعجب نیست که در اینجا برترین فستیوال های جاز و رویدادها برگزار می شوند.

اولین گروه جاز در ارمنستان در سال 1936 تشکیل و ارکستر جاز کشور ارمنستان در سال 1938 تاسیس شد. این ارکستر اولین ارکستر اتحاد جماهیر شوروی بود.

روز جاز ایروان هر سال در ماه آوریل، گروه های جاز و موسیقی ارمنستان و بین المللی را در ایروان گرد هم می آورد تا با یکدیگر به جشن و پایکوبی بپردازند و نقش مهم آن به عنوان یک نوع ارتباطی که فراتر از تفاوت ها است را درک نمایند. محل برگزاری این فستیوال در کاسکاد ایروان (Cascade Complex) است.

فستیوال دلمه (DOLMA FESTIVAL)

هنابرد (Hnaberd) یک سکونتگاه مسکونی در ارمنستان واقع در استان آراگاتسوتن در 35 کیلومتری ایروان، هر سال در ماه می میزبان فستیوال دلمه است؛ غذایی که با برگ مو (انگور) و دیگر سبزیجات به همراه انواع مواد تشکیل دهنده آماده می شود.

شما با تنوع زیادی در انتخاب نوع دلمه خود در این فستیوال روبه رو خواهید بود. آماده سازی دلمه در هر استان روش خاص خودش را دارد و بو و طعم آن به علت استفاده از مجموعه ای متفاوت از ادویه جات و گیاهان، بسیار فرق دارد. موسیقی سنتی، آواز خواندن و پایکوبییدن نیز از جمله برنامه های این فستیوال هستند.

فستیوال ها و رویدادهای فصل تابستان

فستیوال پشم چینی گوسفندان (SHEEP SHEARING FESTIVAL)

سازمان مردمی آژانس توسعه استراتژیک (Strategic Development Agency (SDA) NGO)، یک فستیوال پشم چینی گوسفندان سالانه در ماه ژوئن در روستای زیبای خات (Khot) در استان سایونیک (Syunik Province) در 200 کیلومتری ایروان را سازماندهی می نماید.

هدف اصلی برگزاری این فستیوال، ارتقای محصولات محلی، سنت ها و فرهنگ استان های سایونیک و وایوتس دیزور (Vayots Dzor) و بعلاوه ارتقای گردشگری شهری است که برای هر دو منطقه توسعه مالی به همراه می آورد.

از برنامه های این فستیوال می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یک فرد مجرب در پشم چینی گوسفند از بریتانیا و گرجستان، کلاس هایی برای شرکت نمایندگان و بازدیدنمایندگان جشنواره، برگزار می نماید؛
  • یک مسابقه پشم چینی گوسفندان بین برترین پشم چینان منطقه برگزار می شود؛
  • نمایشگاه ارتقای محصولات فراوری بومی، نوشیدنی ها و غذاهای خانگی از جوامع محلی سایونیک و وایوتس دیزور؛
  • موسیقی زنده، اجرای دی جی، مسابقات و بازی های تعاملی برای بچه ها. تمام مهمانان به فود کورت، کافه و زمین بازی دسترسی دارند.

فستیوال نان در کوهستان (BREAD IN THE MOUNTAINS FESTIVAL)

نان در ارمنستان یک غذای مقدس است، بنابراین ارمنی ها تمام انواع نان را پرستش می نمایند. وقتی آن ها تکه نانی روی زمین می بینند، آن را برمی دارند و در یک محل تمیز می گذارند. در مسیحیت، نان به عنوان بدن مسیح محسوب می شود، به همین علت ارمنی ها نان را عبادت می نمایند.

فستیوال نان در کوهستان از جمله برنامه های سه ماهه تابستانی، هر سال در ماه ژوئن در تامو پارک (TUMO Park) ایروان برگزار می شود. شعار این فستیوال غذا، ایروان در طعم ها است.

فستیوال نان در کوهستان، یک روز جشن تعطیلات سنتی و آیینی غذاهای ارمنی و دیگر گروه ها است. برای لذت بردن از غذاهای خوشمزه و برنامه های زنده تفریح به هزاران نفر در این فستیوال بپیوندید.

از جمله نان های پخته شده در این فستیوال می توان به لواش، ماتناکاش (نان خمیر ترش سنتی و شبیه به بربری)، نان هرازدان (Hrazdan)، نان سنگک و لوشیک (شبیه به تافتون) اشاره نمود.

فستیوال شاتوت سایونیک (THE SYUNIK MULBERRY FESTIVAL)

فستیوال شاتوت سایونیک، هر سال در پارک منطقه ای گوریس (Goris Regional Park) در روستای زوراتس کارر (Zorats Karer) در استان سایونیک در ماه ژوئیه برگزار می شود. هدف اولیه این فستیوال، معرفی پارک گوریس به عنوان یک مقصد مجذوب کننده گردشگری و تقویت زندگی اجتماعی و مالی جوامع اطراف منطقه است.

هر جامعه در پارک نمایندگی خواهد داشت و به بازدیدنمایندگان غذاهای ملی و منطقه ای، به ویژه محصولات شاتوت از جمله نوشیدنی شاتوت، شاتوت خشک شده و دوشاب (شهد شاتوت) را ارائه می دهد.

فستیوال وارداوار (VARDAVAR FESTIVAL)

وارداوار یا وارتاوار، یکی از جشن های مهم کلیسای حواری ارمنی و از جشن های مشترک آشوریان و ارمنیان است.

فستیوال وارداوار یا جشن آب هر سال در هشتم ماه ژوئیه (ششم مرداد) در شهر ایروان برگزار می شود. کلمه وارداوار دو معنی دارد؛ شعله ور شدن گل رز و خیس شدن با آب. طبق افسانه ها، آستقیک (دومین ایزد بانوی ارمنیان پس از آناهید (اساطیر ارمنی) است که ایزد عشق، آب، غم و سهولت بوده است)، عشق را در سراسر کشور ارمنستان با پاشیدن آب به رنگ رز و هدیه دادن گل سرخ، پخش نموده است. واهاگن (والاترین مقام در اساطیر ارمنی، ایزد جنگ، شجاعت و فتح و پیروزی است) از این عشق نگهداری و محافظت کرد و همواره با شیطان در حال جنگ بود.

این جشن اسطوره ای، پس از پذیرش مسیحیت به وارداوار روزهای مدرن تغییر شکل یافت.

ارمنیان به هنگام برگزاری جشن آستقیک به آن ایزدبانو گل نثار می کردند. در روایتی گفته می شود که گل سرخ قبلا به رنگ سفید بوده ، سپس روزی که خار گل سرخ پای آستقیک را زخمی کرد و خون او بر گل چکید، گل رنگ عوض کرد و دیگر همواره به رنگ سرخ است. از پرندگان نیز، کبوتر به او منسوب بوده چون بنابر روایات کتبی در روز برگزاری جشن وارداوار که مخصوص او است، بنابر عادت کبوتر هوا می کردند. در آن روز به او گل سرخ هدیه می کردند، و در آن روز مردم به همدیگر آب می پاشیدند.

در این جشن، از اول صبح همه به هم آب می پاشند. اگر در این روز در ارمنستان بودید، از اینکه کسی به شما آب پاشید، ناراحت نشوید، زیرا این یکی از سنت های به خوبی حفظ شده نسل به نسل در این کشور است.

فستیوال بین المللی فیلم طلایی آپریکوت ایروان (GOLDEN APRICOT YEREVAN INTERNATIONAL FILM FESTIVAL)

فستیوال بین المللی فیلم طلایی آپریکوت ایروان، یک فستیوال فیلم سالانه به مدت یک هفته در ماه ژوئیه در ایروان است. این فستیوال در سال 2004 با همکاری بنیاد آپریکوت طلایی در جهت توسعه سینما تاسیس شد.

هدف از برگزاری این فستیوال، ارتقای خلاقیت و ایجاد یک شبکه بین فیلمسازان نقاط مختلف دنیا است. یکی دیگر از اهداف فستیوال بین المللی فیلم ایروان، نشان دادن تجربیات انسان، زندگی روزمره مردم، چه عادی و چه فوق العاده، مسائل و سطح رضایت آن ها، سعی در معین معنا در یک دنیای در حال تغییر و کوشش برای تعریف دوباره خود در دنیای که هر روز مرزهای کمتر و کمتری را به رسمیت می شناسد، است.

مسابقه دوی رنگ ایروان (YEREVAN COLOR RUN)

مسابقه دوی رنگ ایروان از سه سال قبل هر سال در ماه ژوئیه در مجموعه کارن دمیرچیان یا سالن هامالیر (Hamalir Complex)، بزرگ ترین سالن ورزشی و کنسرت در ایروان برگزار می شود. دوندگان اول صبح در این مجموعه گرد هم می آیندد و خود را گرم می نمایند تا برای شرکت در این ماراتن هیجان انگیز آماده شوند.

هزاران دونده در طول راستا از سر تا نوک پا مورد اصابت رنگ های روشن قرار می گیرند، به طوری که وقتی به خط انتها برسید نمی توانید خودتان و دوستان تان را بشناسید.

این یک ماراتن تفریح است، بنابراین هیچ سختگیری در زمان و قوانین وجود ندارد. البته به سه زن و مرد اول مسابقه، جوایزی اهدا می شود. این ماراتن 5 کیلومتری با یک مهمانی فستیوال رنگ به انتها می رسد.

فستیوال هندوانه

فستیوال سالانه هندوانه در ماه ژوئیه در قلب شهر ایروان، دریاچه قو (Swan Lake) برگزار می شود. در طول این رویداد، متخصصان میوه آرایی، مهارت های خود را به مهمانان نشان می دهند و هندوانه های خوشمزه به بازدیدنمایندگان ارائه می نمایند. جشنواره بعلاوه با اجرای زنده هنرمندان محبوب و مشهور همراه است. بازی ها و مسابقات مختلفی در طول این رویداد برگزار می شوند و به برندگان از طرف شهرداری ایروان و سازمان های شریک آن، جوایزی اهدا می شود.

فستیوال تاراز (TARAZ FESTIVAL)

فستیوال تاراز هر سال در ماه اوت در ایروان برگزار می شود و یکی از سنت های غنی ارمنی، تاراز را جشن می گیرد. تاراز سنتی (لباس ملی ارمنستان)، بازتابی از هویت فرهنگی این ملت و ویژگی های شخصیت ملی است.

در طول تاریخ، لباس هر منطقه سبک و ویژگی های منحصربه فرد خود را به دست آورده است، بنابراین تاراز سنتی ارمنی به دو گروه بزرگ تقسیم شد؛ ارمنستان غربی و شرقی.

فستیوال باربیکیو

فستیوال باربیکیو هر سال در ماه اوت در استان آختالا لوری (Akhtala, Lori Province) در 180 کیلومتری ایروان برگزار می شود.

اگر در پی مزه کردن یک باربیکیوی عالی هستید، حتما به این فستیوال بیایید. این فستیوال خوشمزه به یکی از لذیذترین غذاهای ارمنستان یعنی خوروواتس (khorovats) یا کباب ارمنی اختصاص دارد. شما در فستیوال باربیکیو تمام 4 روش پخت خوروواتس را یاد خواهید گرفت: باربیکیو روی آتش، روی منقل، در فر زیرزمینی (تنور) و در چاله (باربیکیوی گوسفند). این جشنواره با آهنگ های سنتی، پایکوبی، بازی ها و نمایش های تئاتر همراه است.

فستیوال باربیکیو 2018 در تاریخ 18 اوت (27 مرداد 1397) برگزار خواهد شد.

فستیوال ها و رویدادهای فصل پاییز

فستیوال فرش ها

ارمنستان و منطقه قره باغ به خاطر فرش های خانگی شان، معروفیت دنیای دارند و شما می توانید تنوع زیادی از آن ها را در فستیوال فرش ها ببینید. این فستیوال هر سال در ماه سپتامبر در شهر دلیجان در استان تاووش (Tavush Province) در 100 کیلومتری ایروان برگزار می شود.

شما در فستیوال فرش ها این فرصت را پیدا می کنید تا قطعه ای از این صنایع دستی را بخرید و در گوشه ای از خانه قرار دهید. حتما سری به شهر زیبای دلیجان بزنید و یک فرش یا گلیم بخرید.

فستیوال فرش ها 2018 در تاریخ 8 سپتامبر (17 شهریور 1397) برگزار خواهد شد.

فستیوال هریسا (HARISSA FESTIVAL)

فستیوال هریسا هر سال در ماه سپتامبر در دهکده موسی لر، در استان آرماویر (Armavir Province) در 13 کیلومتری ایروان برگزار می شود.

موسی لر (Musaler)، در زمانی که شش دهکده در ارمنستان در ساحل مدیترانه در ترکیه عثمانی تصمیم به مقاومت در حین نسل کشی ارمنستان در سال 1915 کردند، معروف شد. ارمنی ها حدود 53 روز برای زندگی شان مقابل سربازان ترک جنگیدند و زنده ماندند. در نهایت، آن ها به وسیله دریانوردان فرانسوی که علامت نجات ارمنی ها روی درختان (مسیحیان در خطرند: نجاتمان دهید!) را دیدند، نجات پیدا کردند.

دریانوردان فرانسوی به ارمنی ها، هریش (نوعی غذا) تعارف کردند. دهکده ای در کشور ارمنستان به نام موسی لر وجود دارد که یادبودی از آن رویداد در آن برگزار می شود. بنابراین می توانید بفهمید که چرا این فستیوال در خصوص پختن هریسا است.

40 قابلمه بزرگ هریسا هر سال در سالگرد این یادبود برای جشن گرفتن شجاعت اهالی آن ده، پخته می شود. هریسا (هلیم) شامل گوشت مرغ یا بره، گندم یا دیگر غلات است. برای آماده سازی هریسا، اهالی موسی لر گرد هم می آیند و تمام شب را آوازهای سنتی و وطن پرستانه می خوانند.

فستیوال هریسا 2018 در تاریخ 15 سپتامبر (24 شهریور 1397) برگزار خواهد شد.

فستیوال بین المللی بالون ایروان

بالون های کشورها مختلف دنیا در فستیوال بین المللی بالون ایروان در ماه سپتامبر، آسمان شهر ایروان را درخشان و تجربه ای فراموش نشدنی و فوق العاده برای تمامی حضار خلق می نمایند. این فستیوال در میدان جمهوری ایروان به صورت رسمی شروع می شود. هدف اصلی فستیوال بین المللی بالون ایروان، مشارکت در رشد گردشگری و صنعت هوایی کوچک ارمنستان است.

فستیوال بین المللی بالون ایروان 2018 در تاریخ 15 تا 18 سپتامبر (24 تا 27 شهریور 1397) برگزار خواهد شد.

فستیوال گاتا

فستیوال گاتا هر سال در ماه سپتامبر در خاچیک (Khachik) در استان وایوتس دیزور در 130 کیلومتری ایروان برگزار می شود. این فستیوال، یک روز پر از جشن به همراه دسر سنتی ارمنی ها یعنی گاتا است.

گاتا یک نوع شیرینی یا نان شیرین با تنوع بسیار است و هر شهر یا منطقه ای نوع خاص گاتای خود را دارد. گاتا را می توان در انداره ها و اشکال مختلف و تزئین شده یا ساده پیدا کرد.

یکی از انواع محبوب این نان، گاتا با خوریز (khoriz)، مخلوطی شامل آرد، کره و قند است. گاتا می تواند با ترکیبات دیگری مانند انواع آجیل، به خصوص گردود تهیه شود.

به این فستیوال بیایید و از گااتای لذیذ 2 متری و دیگر غذاهای سنتی به همراه آوازهای سنتی و پایکوبی های فولکلور اذت ببرید.

فستیوال گاتا 2018 در تاریخ 22 سپتامبر (31 شهریور 1397) برگزار خواهد شد.

فستیوال اربونی ایروان (EREBUNI-YEREVAN FESTIVAL)

اولین بار جشن تولد ایروان، مرکز ارمنستان در 2750 سالگی در سال 1968 گرفته شد. این سنت بعدها متوقف گشت و در سال 1998 دوباره احیا شد. از آن پس، فستیوال اربونی ایروان به همراه رویدادهای متعددی در میدان جمهوری و سراسر شهر ایروان در تاریخ 29 تا 30 سپتامبر (7 و 8 مهر) برگزار می شود.

فستیوال بین المللی فیلم انیمیشن و هنر کمیک ایروان (REANIMANIA YEREVAN INTERNATIONAL ANIMATION FILM AND COMICS ART FESTIVAL)

فستیوال بین المللی فیلم انیمیشن و هنر کمیک ایروان یا ری انیمانیا، در سال 2008 به منظور شروعی تازه در تاریخ صنعت انیمیشن ارمنستان، تاسیس شد. نام این جشنواره به عنوان ری انیمیشن (reanimation) و با یابود سنت 70 ساله انیمیشن در کشور، برمی شود (اولین انیمیشن ساخته شده در ارمنستان در سال 1938، سگ و گربه بود).

از اولین سال برگزاری (در سال 2009)، جشنواره با انتخاب یک فیلم خوب، کارگاه های عملی، سمینارها و سخنرانی ها و میزبانی از کارگردانان حرفه ای انیمیشن در سطح دنیای و با ارائه آثار غیر تجاری، همراه بود.

این فستیوال، یک پلتفرم برای توسعه و ارتقای صنعت انیمیشن در ارمنستان و فراتر از مرزهای آن بود؛ ری انیمانیا، بزرگ ترین رویداد انیمیشن در منطقه قفقاز جنوبی، هر سال بیش از 800 فیلم برای نمایش دریافت می نماید و بیش از 10 هزار دیدنگر، مهمان و شرکت نماینده دارد و این تعداد هر سال با رشد زیادی روبه رو هستند.

15 برنامه رقابتی و غیر رقابتی و انجمن حرفه ای MarAni (بازار برای انیمیشن)، هر ساله در چارچوب این جشنواره برگزار می شوند.

از اهداف اصلی فستیوال ری انیمانیا می توان به تسهیل توسعه هنر انیمیشن، آموزش نسل تازه انیماتورهای دنیای و ایجاد یک پلتفورم برای ارائه آثار هنرمندان ارمنی در عرصه بین المللی و بعلاوه معرفی برترین فیلم های انیمیشن در دنیا به مخاطبان ارمنی اشاره نمود.

فستیوال بین المللی فیلم انیمیشن و هنر کمیک ایروان 2018 در تاریخ 28 اکتبر تا 3 نوامبر (6 تا 12 آبان 1397) در سینما مسکو (Moscow cinema) ایروان برگزار خواهد شد.

فستیوال ها و رویدادهای فصل زمستان

جشن لنس مقدس (THE HOLY LANCE FEAST)

جشن لنس مقدس یا روح سرنوشت هر سال در یکم دسامبر (10 آذر) در اکمیدزن (Echmiadzin) در استان آرماویر در 20 کیلومتری ایروان برگزار می شود.

کلیسای پاپ ارامنه (Armenian Apostolic Church) در تاریخ یکم دسامبر، جشنی برای احترام به فرستادگان مقدس یعنی، سنت تادئوس و سنت بارتولومو برگزار می نماید. در این مناسبت، روح مقدس (نیزه) از گگارد (Geghard) به کلیسای مادر در اکمیدزن برده می شود و در طول جشن مناجات الهی، مومنان فرصت این را دارند که آن را ببوسند و از وی طلب دعای خیر نمایند. روح مقدس تا عصر در کلیسا باقی می ماند.

گگارد نام یک صومعه قرون وسطایی در استان کوتیک (Kotayk) تراشیده شده در سنگ های کوهستان است. این صومعه از میراث دنیای یونسکو به شمار می آید.

ارمنستان؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه های مختلف سال و بعلاوه به تفکیک هفته های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا برترین زمان سفر را به صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

ماه دما (سانتی گراد) اندازه بارش (سانتی متر)
ژانویه0.62
فوریه3.32.3
مارس10.63.3
آوریل18.33.6
می23.34.3
ژوئن28.32
ژوئیه32.81
اوت31.70.8
سپتامبر27.81
اکتبر19.42.8
نوامبر11.12.3
دسامبر3.92.3

اقلیم کشور ارمنستان، به وضوح قاره ای است. تفاوت دما میان فصل تابستان و زمستان بسیار زیاد است و این تفاوت در ارتفاعات بیشتر خودش را نشان می دهد.

تابستان می تواند با رسیدن به دمای 40 درجه سانتی گراد بسیار گرم باشد و زمستان نیز در بعضی منطقه ها بسیار خشن است. بارش برف در بخش شمالی کشور، نسبتا رایج است.

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه0.2 سانتی گراد- 1.9 سانتی متر1.1 سانتی گراد- 1.9 سانتی متر1.9 سانتی گراد- 1.8 سانتی متر2.7 سانتی گراد- 1.7 سانتی متر
فوریه2.6 سانتی گراد- 2.2 سانتی متر2 سانتی گراد- 2.2 سانتی متر1.3 سانتی گراد- 2.1 سانتی متر0.6 سانتی گراد- 2 سانتی متر
مارس8.8 سانتی گراد- 3.1 سانتی متر7 سانتی گراد- 2.8 سانتی متر5.1 سانتی گراد- 2.6 سانتی متر3.3 سانتی گراد- 2.3 سانتی متر
آوریل10.4 سانتی گراد- 3.5 سانتی متر14.5 سانتی گراد- 3.5 سانتی متر12.5 سانتی گراد- 3.4 سانتی متر10.6 سانتی گراد- 3.3 سانتی متر
می22.1 سانتی گراد- 4.1 سانتی متر20.8 سانتی گراد- 4 سانتی متر19.6 سانتی گراد- 3.8 سانتی متر18.3 سانتی گراد- 3.6 سانتی متر
ژوئن27.1 سانتی گراد- 1.4 سانتی متر25.8 سانتی گراد- 0.9 سانتی متر24.6 سانتی گراد- 0.3 سانتی متر23.3 سانتی گراد- 0.3 سانتی متر
ژوئیه31.7 سانتی گراد- 0.8 سانتی متر30.6 سانتی گراد- 0.5 سانتی متر29.4 سانتی گراد- 0.3 سانتی متر28.3 سانتی گراد- 0 سانتی متر
اوت31.4 سانتی گراد- 0.8 سانتی متر31.2 سانتی گراد- 0.7 سانتی متر30.9 سانتی گراد- 0.7 سانتی متر30.6 سانتی گراد- 0.6 سانتی متر
سپتامبر26.8 سانتی گراد- 1 سانتی متر25.9 سانتی گراد- 0.9 سانتی متر24.9 سانتی گراد- 0.9 سانتی متر23.9 سانتی گراد- 0.8 سانتی متر
اکتبر17.3 سانتی گراد- 2.4 سانتی متر15.2 سانتی گراد- 1.9 سانتی متر13.1 سانتی گراد- 1.5 سانتی متر11 سانتی گراد- 1 سانتی متر
نوامبر9 سانتی گراد- 2.2 سانتی متر7 سانتی گراد- 2.1 سانتی متر4.9 سانتی گراد- 1.9 سانتی متر2.8 سانتی گراد- 1.8 سانتی متر
دسامبر2.1 سانتی گراد- 2.3 سانتی متر0.3 سانتی گراد- 2.3 سانتی متر1.5 سانتی گراد- 2.3 سانتی متر3.3 سانتی گراد- 2.3 سانتی متر

در فصل بهار، باران نسبتا زیاد است، گرچه جنوب کشور از آب و هوای خشک تری بهره می برد. البته باید بدانید که تمام کشور در تمام طول سال از تابش آفتاب بهره مند است.

ماه های ژوئن و سپتامبر با آب و هوایی خوشایند و تقریبا بارش صفر باران، ایدئال ترین زمان سفر برای بازدید از ارمنستان هستند. البته در این زمان از سال ممکن است در کوهستان ها چندین طوفان رخ دهد.

چه زمانی به ایروان برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه9-2-27-129
فوریه8-125-168
مارس1-1018-277
آوریل6193-2911
می102433312
ژوئن14316366
ژوئیه17349404
اوت183310392
سپتامبر13282343
اکتبر7212-275
نوامبر11012-207
دسامبر3-316-168

هزینه روزانه توریستی در ایروان

هزینه یک روز اقامت در ایروان حدودا 240 دلار است. هزینه های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

1. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

2. شام در رستوران سه ستاره

3. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

این هزینه ها بسته به اینکه در ماه های داغ سال یا کمتر توریستی به ایروان سفر می کنید، تغییر می نماید. تخمین هزینه بالا در ماه های داغ در ایروان اجرا شده است تا برای برنامه ریزی در سفر، به عنوان منبع از آن بهره ببرید.

منبع: کجارو / phoenixtour.org / championtraveler.com / thebesttimetovisit.com / besttimetogo.com
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 10999

به "تور ارمنستان ارزان: برترین زمان سفر به ایروان؛ یادبود معماری دوران شوروی در ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان ارزان: برترین زمان سفر به ایروان؛ یادبود معماری دوران شوروی در ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید