توریسم دریایی بازاری بالقوه
به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، تهران (پانا) - در حالی که توریسم دریایی در دهه اخیر از رو به رشدترین بخش های صنعت گردشگری بوده، در ایران این حوزه به رسمیت شناخته نشده و زیرساخت های آن مهیا نیست.
به گزارش جهانی اقتصاد، سعید انوری نژاد فعال و کارشناس حوزه جهانگردی دریایی با اشاره به اینکه اولین چالشی که سرمایه گذاران و علاقه مندان برای ورود به حوزه جهانگردی دریایی با بهره گیری از لنج با آن روبرو می شوند به قوانین و مقررات باز می گردد، می گوید: بر اساس قوانین موجود سازمان بنادر و آیین نامه صدور مجوز های شناورهای جهانگردی به شناور بالای 15 سال برای جهانگردی، مجوزی داده نمی گردد. این در حالی است که اغلب لنج های ارزشمند ما 30، 40 ساله یا بیشتر هستند. البته حتی اگر شما لنجی زیر 15 سال هم داشته باشید چالش های دیگری خواهید داشت که شما را از ورود به این حوزه منصرف می نماید.
فرض کنیم این قانون تغییر کند و لنج های بالای 15 سال هم بتوانند مجوزهای لازم را برای ورود به صنعت جهانگردی دریافت نمایند، آیا تمام مسائل این حوزه برطرف می گردد؟
قوانین تنها مشکل ما در این حوزه نیست، در حوزه زیرساخت هم تا به حال کاری انجام نشده است. یکی از این زیرساخت ها اسکله مناسب برای جهانگردی دریایی است. فرض کنید بخواهیم در قشم به عنوان یکی از بهترین مناطق کارمان را آغاز کنیم، مسافر کجا باید سوار و پیاده گردد؟ امکانی که درحال حاضر داریم اسکله لنج های صیادی و باری هستند که امکانات لازم برای جهانگرد را ندارند. تنها اسکله مارینا کیش است که چنین امکاناتی را دارد که یک اسکله خاص و گران است.
فقدان سازوکارهای حرکت شناورها از دیگر چالش هایی است که لنج های جهانگردی با آن روبه رو هستند. در حال حاضر شناورهای باری و صیادی باید ورودی و خروجی بزنند و مسیری که در آن حرکت می نمایند هم با هماهنگی با دریابانی است. اما از آنجا که لنج های جهانگردی تا به امروز محدود بوده و به یکی دو لنج محدود شده اند چنین مواردی برای آنها وجود ندارد. بنابراین حتی اگر شما مشکل قانون و اسکله را حل کنید در گام بعدی به این مشکل برمی خورید. لنج جهانگردی، شناور باری نیست که بخواهد محموله ای را به دبی ببرد بلکه تنها قصد دور زدن محدود را دارد. البته این مشکل در مارینا کیش حل شده اما در سایر مناطق باید با آن دست و پنجه نرم کنیم تا این زنجیره به هم متصل گردد.
آیا جهانگردی دریایی با چنین چالش هایی توجیه دارد که سرمایه گذار به آن ورود پیدا کند؟
توریسم دریایی بازاری بالقوه است که هنوز بالفعل نشده و شاهد آن بازار بین المللی این حوزه است. او می افزاید: اگر نگاهی به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بیندازید تا سایر کشورهایی که در این حوزه کار می نمایند می بینید که یکی از پررشدترین بخش های جهانگردی جهان در یک دهه اخیر توریسم دریایی بوده است. این رشد به ویژه در حوزه شناورها و در راس آنها شناورهای سنتی قابل توجه است. از این روست که عمان و قطر در تلاشند فعالیت هایشان را در این حوزه گسترش دهند. توجه داشته باشید که جهانگردی دریایی حوزه ای بکر است که مخاطبان خود را دارد، بنابراین اگر مسائل و چالش های پیش روی آن برداشته گردد شاهد جهش در این حوزه خواهیم بود.
ساحل طولانی یکی از مزیت های ایران نسبت به سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس است. علاوه بر ساحل طولانی دریای عمان و خلیج فارس، در ایران ما جزایر بسیاری داریم که گشت زنی در اطراف آنها یکی از جذاب ترین بخش های سفر خواهد بود، هرچند که مطمئن نیستیم بتوانیم مجوزهای گشت زنی در اطراف آنها را هم بگیریم.
بحث دیگر میزان سرمایه گذاری در این حوزه است. ساخت لنج نو از چند جهت توجیه مالی ندارد. برای ساخت لنج نو آن هم با چوب متوسط باید هزینه بسیار سنگینی را انجام دهید. این در حالی است که لنج های قدیمی از بهترین نوع چوب یعنی ساج ساخته شده اند. علاوه بر آن به لحاظ کیفیت ساخت هم لنج های قدیمی نسبت به لنج های نو ارجحیت دارند. برای خرید یک لنج قدیمی خوب که موتور خوبی هم داشته باشد باید بین 5/ 1 تا 2 میلیارد سرمایه گذاری کنید و برای آماده سازی آن برای جهانگردی هم حدود یک میلیارد تومان سرمایه احتیاج دارید. بنابراین می توان گفت سرمایه گذاری این بخش حدود سه میلیارد تومان خواهد بود که البته با هزینه های کمتر به دو میلیارد تومان هم می رسد.
بازگشت سرمایه در این حوزه چقدر زمان می برد؟
با برطرف چالش ها و آغاز حرفه ای در این کار که در آن بازاریابی مناسبی هم اجرا شده باشد می توان امیدوار بود در یک بازه دو یا سه ساله بازگشت سرمایه انجام گردد و سرمایه گذار بتواند سودآوری معقولی هم در این زمینه داشته باشد.
***
گفته های این فعال حوزه جهانگردی نشان دهنده بازار بکر و در عین حال جذاب جهانگردی دریایی است. این روزها که شهرهای جنوبی و قشم، کیش و سایر سواحل خلیج فارس و دریای عمان به مقصدی جذاب برای جهانگردان بدل شده، می توان با فراهم کردن زیرساخت ها و رونق جهانگردی دریایی شکل دیگری از توریسم را در این سواحل راه انداخت که با توزیع درآمدی و اشتغال زایی برای طیف گسترده تری از جامعه بومی همراه باشد و در عین حال به نگهداشت سنت و تاریخ مردم این منطقه نیز بیش از پیش یاری کند.
منبع: خبرگزاری پانا