سینما کافه و رستوران نیست

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، تهران (پانا) - سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی معتقد است نباید برای سالن های سینما مانند کافه ها تصمیم گیری کرد چون جنس مخاطب این دو متفاوت است. نمی توان به مخاطب هنری سینما بگوییم امروز سینما باز است، بیایید قهوه و چایتان را بخورید و بروید.

سینما کافه و رستوران نیست

موج چهارم کرونا هم در حال گذشتن است و ستاد ملی کرونا تصمیم به بازگشایی سالن های سینما و تئاتر گرفته است اما همچنان بسیاری از اهالی سینما و تئاتر از حال بد سینمای ایران می گویند. سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی در گفت وگو با پانا از چرایی باز نشدن سینما آزادی و سینماهای دیگر بعد از اعلام وزارت ارشاد برای بازگشایی سینما سخن گفت. از چرایی کمرنگ شدن فعالیت تبلیغی تهیه نمایندگان برای اطلاع رسانی اکران فیلم هایشان و از چرایی ریزش مخاطب سینما حتی در شرایط ماقبل کرونا و چراهای دیگری که در ادامه می خوانید:

ماهیت هنری سینما تحت تأثیر اقتصاد آن قرارگرفته است

سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی به باز نشدن سینما آزادی بعد از اعلام ستادملی کرونا؛ مبنی بر بازگشایی سالن های سینما و تئاتر اشاره نموده و درباره چرایی این اتفاق گفت: درگذشته اقدام خوبی صورت گرفت و سینما از گروه شغلی سه به گروه شغلی دو آمد. این اتفاق بسیار خوبی بود که انجام شد اما مشکل اینجاست که در کشور ما متأسفانه همه چیز مخصوصاً در حوزه فرهنگ با یک نگاه روبنایی و فرم گرایانه دیده می گردد. تحلیل های ما هم در همان حد فرم می ماند.

نوروزی اضافه کرد: سینما یک صنعت-هنر است. یعنی هم ماهیت هنری دارد و هم ماهیت مالی دارد. ماهیت مالی اش نشات گرفته از ماهیت هنری اوست و نمی توان ماهیت هنری سینما را حذف کنیم و انتظار داشته باشیم ماهیت مالی به کار خودش ادامه دهد. اتفاقی که در پاندمی کرونا اتفاق افتاده، این است که ماهیت هنری سینماها تحت تأثیر اقتصاد قرارگرفته است . در این شرایط بالاخره نهادهای صنفی و حاکمیتی باید نقش خودش را در این شرایط تعیین کند. اینکه ما یک روز اعلام کنیم سینما باز است و یک روز اعلام کنیم بسته است و مجدد اعلام کنیم باز شد، معنی ندارد. در این شرایط خاص واقعاً باز و بسته بودن سینما که موضوعیت ندارد. بلکه این محتواست که در سینما به این فضا و مکان جان می دهد. اکنون ما چه محتوایی در سینما داریم که ارائه کنیم؟

چرا باوجود بسته بودن سینماها فراوری در سینمای ایران متوقف نشد

مدیر سینما آزادی با اشاره به اینکه در این شرایط کرونا سینماگران به سمت شبکه نمایش خانگی کوچ نموده اند، اضافه کرد: فراوریات سینمایی ایران آن هم در شرایط کرونا از عجایب کشور ماست. اگر همه جای جهان را نگاه کنید به موازات بسته بودن سینماها و سالن ها، قاعدتاً فراوری هم کمرنگ می گردد اما چرا در کشور ما کمرنگ نشد؟ چون سود در فراوری است و نه اکران. تنها متضرر این شرایط اخیر پاندمی، سالن های سینما و تئاتر و اهالی موسیقی بودند. درواقع سالن های سینما و کارکنانشان بیکار شده اند وگرنه همه دارند کار می نمایند.

در سینماها با مشتری روبرو نیستیم بلکه مخاطب هنری داریم

مدیر سینما آزادی با اشاره به تفاوت جنس مخاطب سینما و کافه ها گفت: اگر واقعاً قرار است سیاست گذاری که برای سالن های سینما و تئاتر انجام گردد همان سیاست گذاری هایی باشد که برای کافه و رستوران انجام می گردد، واقعاً دیگر حرف زدن ما محلی از اعراب ندارد. ما با مشتری روبرو نیستیم که بگوییم امروز دکان ما باز و فردا بسته است. ما با مخاطب هنر روبرو هستیم. این مخاطب می خواهد یک هزینه ای بدهد و اوقات فراغتی را در تئاتر یا سینما بگذارند. نیامده بستنی بخرد یا در کافه قهوه ای بخورد که بگوییم امروز باز هستیم بیایید قهوه و چایتان را بخورید و بروید.

وزارت ارشاد متولی هنر سینماست نه روابط عمومی ستاد کرونا

سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی با اشاره به نقش حاکمیتی وزارت ارشاد گفت: یک سیاست واحد و نقش حاکمیتی برجسته باید ایفا گردد تا تکلیف سینماها تعیین گردد. اینکه صرفاً نقش ارشاد این باشد که نقش روابط عمومی ستاد کرونا را ایفا نماید و بگوید شما امروز باز هستید و فردا بسته اید، معنی ندارد چون این ها را هم اعلام ننمایند ما خودمان از ستاد ملی کرونا می شنویم. آنچه اهمیت دارند نقش حاکمیتی ارشاد به عنوان متولی هنر سینماست که باید به نقش مهمش عمل کند.

وی درباره ادعای بعضی تهیه نمایندگان برای دریافت خسارت از وزارت ارشاد مطرح نمود: ارشاد وعده ای داده بود که هنوز هم برای فروردین و اردیبهشت محقق نشده است و آن مبنی بر این بود که یک گارانتی حداقلی برای فیلم های اکران شده در نظر گرفته شده است.

هیچ تهیه نماینده ای برای تبلیغ اکران نوروزی اش تبلیغ نکرد

نوروزی با اشاره به اینکه تعداد محدودی تهیه نماینده برای فیلم اکران شده شان در نوروز اقدام به تبلیغ کردند، درباره چرایی این موضوع گفت: در بین تهیه نمایندگانی که اکران نوروزی داشتند، کدامیک حاضر شدند راجع به اکران نشدن فیلمشان صحبت نمایند؟ به جز آقای فرح بخش کسی صحبتی نکرد. دلیل این امر هم واضح است . فارغ از محتوای فیلم، فرحبخش دست در جیبش نموده و فیلم ساخته است. وی از معدود تهیه نمایندگان واقعی سینمای ایران است. چرا دوستان دیگر صحبت نکردند و نگفتند فیلمشان در حال اکران است. صدا و سیما اکنون سینما را تحریم نموده، چرا آقایان خودشان را تحریم می نمایند؟

بعضی تهیه نمایندگان سینما سودشان را از فراوری می برند و نه اکران

مدیر سینما آزادی با ابراز نارضایتی از اکران ها، مطرح نمود: در واقع به جز فیلم های خورشید و تک خال و شنای پروانه کدامیک از تهیه نمایندگان حرکتی برای اکران فیلمشان انجام داده اند؟ فیلم خورشید که شرایط خاصی داشت و از جانب صدا و سیما و ارشاد به آن جفا شد و شنای پروانه هم که آن بلاها سرش آمد و هیچ حمایتی از آن نشد، درباره مابقی فیلم ها تبلیغات آن چنانی وجود نداشت. چرا؟ چون آقایان سودشان را در فراوری برده اند و حالا می آیند در حالت پاندمی کرونا یک فیلمی می اندازند گوشه سالن ها و برایشان فرقی نمی کند چه اتفاقی رخ دهد.

سجاد نوروزی با اشاره به اینکه متضرر اصلی تعطیلی سینماها، سالن داران سینما بوده اند، مطرح نمود: به جز تعداد معدود تهیه نماینده ماکسی را به معنای واقعی تهیه نماینده نداریم . همه از ارگان ها پول می گیرند یا بالاخره سرمایه گذاری را پیدا می نمایند. کسی دست در جیبش نمی کند چون اکران برایش مهم نیست، آن هم در این شرایط پاندمی.

وی اضافه کرد: الان ما معضل دوجانبه ای راداریم، یکی اینکه مشکل ساختاری داریم و آقایان سودشان فقط در فراوری است و نه اکران؛ دوم اینکه ارشاد و نهادهای صنفی نقش اساسی خودشان را ایفا نمی نمایند. شما خانه سینما و انجمن سینماداران را در کجای این معادلات اخیر می بینید؟ اینکه دیگر ایراد حکومت نیست. شرایط خاصی است که در سینمای ما وجود دارد.

اکران نوروزی سوخت، فکری به حال اکران عید فطر کنید

مدیر سینما آزادی با اشاره به اینکه شرایط اکران های عید فطر معلق است، اظهار کرد: ما نزدیک عید فطر هستیم و اکران نوروز به خاتمه خودش رسیده است. الان باید اعلام نمایند و تعیین نمایند که ما برای عید فطر اکران داریم یا نه چون اکران نوروزی که نابود شد و تمام شد. آیا در این شرایط تهیه نماینده ای هست که حاضر باشد فیلمش اکران گردد و آیا گارانتی وجود دارد؟

مردم به سینما باز نمی گردند

مدیر سینما آزادی درباره شرایط بعد از کرونا و احتمال بازگشت مخاطب به سینما گفت: مردم با این شرایط این سینما بازنمی گردند. ما این مخاطب را نابود کردیم. واقعاً بازگرداندن مخاطب سخت است.

وی اضافه کرد: سینمای ایران بعد از کرونا اگر قرار باشد به حالت عادی خودش برگردد حداقل باید سالی 20 فیلم بیگ پُروداکشن کمدی یا غیر کمدی داشته باشد و دیگر با فیلم لوباجِت و فیلم های آپارتمانی نمی توان مردم را به سینما بازگرداند. در بین این حجم فیلم های اکران نشده تعداد 7 یا 8 فیلم وجود دارد که مردم مشتاق تماشایش بعد از اکران باشند.

ذائقه مخاطب تغییر نموده است

سجاد نوروزی با اشاره به اینکه فرایند فراوری در سینمای ایران باید تغییر کند، مطرح نمود: دیگر بعدازاین دوران نمی توان مطابق روش های نخ نمای قبلی کار کرد. مخاطبی که الان در شبکه خانگی فیلم و سریال های داخلی و خارجی با آن سطح کیفیت می بیند نمی آید وقت بگذارد و بیاید سینما تا فیلم آپارتمانی تماشا کند و حاصل تخیلات فردی را ببیند که سودش را در فراوری برده است.

ریزش مخاطب سینما قبل از کرونا شروع شده بود

مدیر سینما آزادی با اشاره به اینکه ریزش مخاطب سینما مربوط به شرایط کرونا نیست، اضافه کرد: ریزش مخاطب سینما قبل از کرونا شروع شده بود و کرونا آن را تشدید کرد. شما اگر آمار مخاطبین سال 98 را ببینید نسبت به سال قبلش اُفت دارد و فرایند نزولی مخاطب سینما از قبل از کرونا شروع شده بود. نتیجه منطقی این شرایط این است که ما بعد از کرونا قطعاً در انتخاب فیلم ها سخت گیرتر هستیم و دیگر نمی توانیم هر فیلمی را نمایش دهیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 8397

به "سینما کافه و رستوران نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینما کافه و رستوران نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید