علت شباهت تلفن همراه فراوری داخل به نمونه های خارجی چیست؟
به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه امیدوارم تا آخر سال بتوانیم 400 هزار تلفن همراه فراوری کنیم، گفت: تلفن همراهی که مدتی قبل در فضای مجازی رونمایی شد، برای سنجیدن بازار از کشور دیگری خریداری شده بود و قرار است تا 6 ماه دیگر فراوری این گوشی به مرحله CKD (کاملاً قطعه قطعه شده) برسد.
چند روز قبل دو تلفن همراه به عنوان گوشی های فراوری شده توسط یک شرکت ایرانی برای نخستین بار در فضای توییتر رونمایی شد. گوشی هایی که ظرف مدت زمان کوتاهی، ماجرای شباهت آنها با یک نمونه چینی، حاشیه ساز شد.
معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات معتقد است، مسئله شباهت این دو گوشی باید کارشناسی گردد، اما زمانی که بحث فراوری به میان می آید منظور این نیست که حتماً از همان مراحل اولیه توقع داشته باشیم گوشی در قالب CKD (کاملاً قطعه قطعه شده) فراوری گردد. بسیاری از محصولات ابتدا به صورت کامل از مبدأ خریداری و پس از سنجیدن بازار و میزان تقاضایی که برای خرید آن وجود دارد، برنامه ریزی برای حرکت به سوی فراوری در قالب SKD (نیمه قطعه قطعه شده) و CKD انجام می گردد.
ستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز شنبه در گفت وگو با ایرنا به تشریح شرایط فراوری تلفن همراه بومی پرداخت و به ابهامات موجود پاسخ گفت.
دو تلفن همراه از برند صاایران رونمایی شد که شباهت زیادی به یک گوشی خارجی دارد. شخص مسئولی درباره آن صحبت نکرد و اظهارنظرها درباره این شباهت صرفاً در فضای مجازی و بین کاربران انجام شد. آن ها اعتقاد دارند گوشی ها، ساخت داخل نیست و به صورت کامل و پک شده از کشور چین خریداری شده است. شما به عنوان راهبر در فراوری گوشی بومی دراین باره چه نظری دارید؟
توافق اولیه بین ایرانسل و صاایران تحویل یک محموله چند هزار تایی تلفن همراه بود تا بر اساس آن تقاضای بازار سنجیده و برنامه ریزی برای فراوری انجام گردد. گوشی های تحویل شده بر قالب CBU (گوشی کامل) است. زمانی که صحبت از فراوری می کنیم منظورمان این نیست که همه چیز را خودمان از ابتدا فراوری کنیم، چراکه ممکن است محصول فراوریی بازار نداشته باشد و خریداری برای آن پیدا نگردد. این شیوه کاملاً مرسوم است که محصولات فراوریی را ابتدا در قالب CBU (کامل) خریداری و وارد بازار نمایند و پس از دریافت واکنش بازار، متناسب با آن برای طراحی و فراوری گام بردارند.
این تلفن همراه از کشور چین خریداری و با برند صاایران وارد کشور شده تا با مشارکت اپراتورها به مردم فروخته گردد. همان طور که گفتید این روالی برای شروع حرکت به سمت فراوری بومی و سنجیدن بازار است. چرا در ابتدا این مسئله هم به صورت شفاف به مردم گفته نشد؟ چرا این طور اعلام شد که گوشی کاملاً داخلی قرار است وارد بازار گردد؟ این باعث ایجاد بدبینی مردم نمی گردد؟ اصلاً اشکالی دارد ما توانایی فراوری محصولی را نداشته باشیم و سعی کنیم هرقدر دیر در جهت رسیدن به آن حرکت کنیم؟
زمانی که گوشی تلفن همراه در قالب CBU تهیه می گردد، ممکن است شباهت هایی با محصولات دیگر داشته باشد. این که تلفن همراه ری برند است را نمی دانم باید کارشناسان در این خصوص نظر بدهند. برندهای زیادی هستند که طراحی مدنظر خودشان را به کارخانه ای می دهند تا آن را فراوری کند؛ مانند آنر. طبق برنامه ای که صاایران به ما داده است، در یک افق ش6 ماهه باید CKD فراوری نمایند ما حمایت های خود را ادامه دهیم؛ دغدغه اصلی ما این است.
به درست یا غلط بودن این مسئله ورود نمی کنم اما در ادبیات فراوری، حتی CBU نیز به عنوان فراوری تلقی می گردد. فراورینمایندگان کارشان را با CBU شروع می نمایند، بعد به سمت SKD می فرایند و در مرحله آخر به CKD می رسند.
دغدغه مردم نسبت به فراوری داخل را می فهمیم و متوجه حساسیت آن ها هستیم، چراکه در بعضی موارد خاطره خوشی از فراوری داخلی ندارند، اما ضروری است به این نکته تأکید کنم اگر فراوری نمایندگان داخلی بر اساس زمان بندی که برای شان تعریف شده کار را پیش نبرند، شامل حمایت های ما نخواهند شد.
از 14 سال قبل زمزمه های فراوری گوشی تلفن همراه شروع شد. هدف گذاری به این شکل بود که بتوانیم سالانه 2.5 میلیون گوشی فراوری کنیم و به همین واسطه اولین خط فراوری در شیراز راه اندازی شد. همان زمان اعلام کردند که قصد ندارند جلوی واردات گوشی را بگیرند و گوشی ساخت داخل باید به شکل طبیعی رشد کند. رویکرد ما در فراوری گوشی بومی هنوز هم تقریباً شبیه همان 14 سال قبل است، اگر این راه درست بوده چرا هنوز نتوانستیم به نتیجه مطلوب برسیم. با توجه به این که آن موقع حتی تحریم ها نیز به این قوت وجود نداشتد؟
ما به سمت فراوری گوشی پیش رفته ایم و از مسائلی که درگذشته مانع از رشد فراوری گوشی داخلی شده است، درس گرفته ایم؛ اما نکاتی باعث شد آن طور که انتظار می رفت به پیروزیت 100 درصدی نرسیم. نکته اول این است در حوزه فناوری اطلاعات و خصوصاً ارتباطات، تغییرات تکنولوژی به شدت زیاد و دوره حیات فناوری بسیار کوتاه است. همین مسئله رقابت در این حوزه را سخت می نماید.
نکته دوم رجیستری است طرحی که درگذشته وجود نداشت. طرحی که پیش احتیاج پیروزیت در فراوری گوشی داخلی است. این طرح از قاچاق کالا جلوگیری می نماید، مقوله ای که در تضاد کامل با فراوری است. باور ما این است که نگاه سلبی در بحث فراوری پاسخ نمی دهد چراکه این نگاه فضای انحصاری و بدون رقیب را برای فراورینماینده ایجاد می نماید و او با داشتن یک بازار ثابت و همیشگی، انگیزه و رغبت خود را برای تحقیق و توسعه از دست می دهد. این مسئله کیفیت محصول را از بین می برد.
رجیستری یکی از پیش احتیاجهای مهم باندلینگ است که امروز فراهم شده است. به این صورت که اگر فرد یا خانواده ای گوشی فراوری داخل را خریداری کند، می تواند از امکانات و ظرفیت های ویژه ای که توسط اپراتورها برای شان در نظر گرفته شده، استفاده کند.
نکته سوم این است که قانون گذار افق 1404 را معین نموده و بر مبنای آن سهم بازار برای فراوری گوشی داخلی را 20 درصد در نظر گرفته است؛ این نشان می دهد قانون گذار در پی حذف گوشی خارجی نیست چون بر اساس تجربیات گذشته می داند اگر به سمت حذف بقیه فراورینمایندگان برود، امکان ارتقای کیفیت را از دست می دهد.
پس ما با درس دریافت از گذشته و با در نظر دریافت مشوق هایی تصمیم گرفتیم به سمت فراوری گوشی برویم؟
بله. مطالعه بازار نشان می دهد ما در بحث گوشی های میان رده به پایین می توانیم ورود کنیم و بازار خوبی داشته باشیم.
وزارت ارتباطات برای شتاب دریافت فرایند فراوری گوشی همراه داخلی چه اقداماتی انجام داد؟
اولین قدمی که خانواده ارتباطات در این راه برداشت، ورود به مسئله تعرفه گذاری بود. قبل از امضای تفاهم نامه در کتاب مقررات صادرات و واردات، ردیف تعرفه معینی برای فراوری گوشی وجود نداشت. با هماهنگی وزارت صمت، فضای قانونی برای فراوری گوشی داخلی معین شد.
در قدم دوم به سمت یکسان سازی تعرفه ها رفتیم. تعرفه قطعاتی که امکان واردات آن وجود داشت، 15 درصد و تعرفه واردات گوشی به صورت CBU (گوشی کامل) 5 درصد بود که عملا به ضرر فراوری نماینده داخلی بود. به همین دلیل تعرفه واردات قطعات موبایل به 5درصد کاهش داده شد تا مزیت مالی برای فراوری نماینده ایجاد گردد.
در گام بعدی، ظرفیت های وزارت ارتباطات را فعال نموده و امکان استقرار فراورینمایندگان را در پارک فناوری سجاد و منطقه ویژه پیغام فراهم کردیم.
در نظر گرفته شدن فراوری گوشی همراه داخلی به عنوان طرح ملی، جزو کارهای دیگری بود که با همراهی صندوق نوآوری و شکوفایی پیش بردیم تا به واسطه آن فراوری گوشی جزو طرح های ملی به حساب بیاید و آن ها بتوانند از تسهیلات کم بهره صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده نمایند.
دی ماه سال گذشته تفاهم نامه ای با مبلغ 200 میلیارد تومان بین معاونت نوآوری وزارت ارتباطات، پست بانک و دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به امضا رسید. تا به واسطه آن فراوری گوشی داخلی سرعت بگیرد و اپراتورها بتوانند با این مشوق، گوشی های فراوری داخلی را خریداری نموده و به صورت قسطی و با تسهیلات به مردم بفروشند. آیا از آن موقع تا الآن که 9 ماه از زمان تفاهم نامه گذشته، اتفاقی اتفاق افتاده است؟
شیوع کرونا باعث شد فراوری گوشی تلفن همراه با سرعت مورد انتظار ما پیش نرود. به دلیل بسته شدن مرزها امکان تأمین قطعات اولیه به تعویق افتاد و عملاً یک برهه زمانی طولانی از این 9 ماه را از دست دادیم. تحریم های غیرانسانی و نوسانات ارز، رویکرد سرمایه گذاران را به شدت تحت تأثیر خود قرار داد. همین مسائل جهت حرکت به سمت فراوری گوشی داخلی را کند کرد. قرار بود سالانه 400 هزار گوشی فراوری گردد که این اتفاق به دلایلی که مطرح کردم، رخ نداد. البته من هنوز امیدوارم که تا آخر سال بتوانیم 400 هزار گوشی فراوری کنیم.
قرار شد 200 میلیارد به اپراتورها تعلق بگیرد تا تلفن همراه فراوری داخل را از فراورینماینده به صورت نقد خریداری نمایند و آن را با تسهیلات به مردم به فروش برسانند. برآورد قیمتی که از گوشی ها داشتیم قیمت حدود یک میلیون و 200 هزار تومان بود. اگر به هرکدام از اپراتورها 100 میلیارد تعلق می گرفت، تقریباً هر کدام می توانستند 100 هزار گوشی تلفن همراه خریداری نمایند. این سرمایه گذاری درواقع برای تحریک آخرین حلقه زنجیره ارزش یعنی مصرف نماینده بود که بدون واسطه، گوشی را باقیمت مناسب تحویل بگیرد. تمام کارهای مربوط به تحویل تلفن همراه را انجام دادیم و اکنون حتی سکوی فروش تسهیلاتی تلفن همراه هوشمند فراوری داخل نیز برای تحویل گوشی تلفن همراه توسعه داده شده و آماده ثبت درخواست ها است.
چند روز قبل وزیر ارتباطات از مشوق 500 میلیارد تومانی صحبت کرد. این یک قرارداد دیگر است؟
پس از امضای تفاهم نامه، به واسطه خروج شرکت های سامسونگ و LG از ایران، ارز کمتری نسبت به گذشته از کشور خارج می شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم بخشی از این مابه التفاوت را به فراوری گوشی داخلی اختصاص بدهیم. در کل تا به امروز 700 میلیارد تومان تسهیلات از سوی وزارت ارتباطات برای فراوری گوشی داخلی تخصیص داده شده است.
خروجی این میزان هزینه و تفاهم، چند گوشی بوده است؟
حدود 70 هزار گوشی.
رویکرد بخش خصوصی به فراوری بومی چطور بود؟
پس از اقداماتی که از سوی وزارت ارتباطات برای تسهیل کارها در نظر گرفته شد، بخش خصوصی مطمئن شد که عزم و اراده ای خوبی از سوی حاکمیت برای این کار وجود دارد. به همین دلیل تمام قد پای کار ایستادند و همین مسئله تا الان کار را جلو برده است.
کدام شرکت ها اکنون در حال آماده سازی خط فراوری هستند؟
شرکت GLX از گذشته خط فراوری گوشی تلفن داشته و کارش را مانند گذشته پیش می برد. شرکت G+ پس از خروج شرکت LG از کشور کار خود را شروع کرد که در سیرجان مستقر است. این مجموعه تعاملات خود را برای راه اندازی و نصب خط فراوری انجام داده و در کارشان بسیار جدی هستند. این شرکت تعدادی گوشی را به بازار ارائه داده است و برای رسیدن به CKD برنامه زمان بندی دارند.
مجموعه ارگ جدید در فراوری مودم داخلی بسیار پیروز بوده و بازار خاص خود را دارد. این شرکت اکنون در حال راه اندازی خط فراوری گوشی تلفن همراه داخل کشور است. آن ها در شهر بم مستقر هستند.
شرکت اورود در فراوری فیچر فون (گوشی دکمه ای) سابقه خوبی دارد و اکنون پای جدی جلسات ما برای فراوری گوشی هوشمند داخلی هستند. آن ها در چین خط فراوری دارند و در حال آوردن این خط فراوری به داخل کشور و استقرار در پاکدشت هستند.
مجموعه نارتب که فراورینماینده لپ تاپ است نیز خط فراوری گوشی داخلی را در مراغه راه اندازی نموده است. مجموعه دیگری نیز در حال همکاری در این حوزه است و حتی صادرات تلفن همراه به کشورهای دیگر را نیز جزو برنامه های خود دارد.،ایرنا
منبع: ایران آنلاین