فایرفاکس در برابر مایکروسافت اج: برترین مرورگر اینترنت کدام است؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، اگر مرورگر اینترنت مهم ترین نرم افزار یک سیستم شخصی نباشد می تواند در فهرست مهم ترین ها قرار بگیرد. از حرفه ای ترین کاربران تا افرادی که تنها برای آنالیز اخبار از اینترنت استفاده می نمایند به مرورگرهای اینترنت وابسته هستند و تفاوتی نمی کند برای وبگردی به آن ها احتیاج دارید یا به مهارت های تخصصی مشغول باشید، مرورگر اینترنت یک ابزار لازم است. گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، مایکروسافت اج، اپرا، ویوالدی و بریو از شناخته شده ترین مرورگرهای اینترنت در دنیای امروز هستند.

فایرفاکس در برابر مایکروسافت اج: برترین مرورگر اینترنت کدام است؟

اگرچه بخش عظیمی از بازار مرورگرهای اینترنتی در اختیار گوگل کروم واقع شده است و بسیاری از کاربران این مرورگر را به اسم مرورگر پیش فرض سیستم خود انتخاب نموده اند اما کروم تنها مرورگری نیست که می توانید تجربه خوبی از تعامل با آن کسب کنید. فایرفاکس و مایکروسافت اج از جمله مرورگرهایی هستند که در چند سال اخیر کوشش نموده اند تا سهم بیشتری از دنیا وبگردی داشته باشند. اما یک سوال اساسی هم وجود دارد؛ فایرفاکس یا مایکروسافت اج؟ کدام یکی از آن ها عملکرد بهتری ارائه می دهد؟

با مرورگر فایرفاکس آشنا شوید

مرورگر فایرفاکس براساس مجموعه نرم افزاری مجازی موزیلا توسعه پیدا نموده و به بنیاد موزیلا تعلق دارد. نخستین نسخه این مرورگر در سال 2002 منتشر شد و مدتی پیش به نسخه 79 رسید. برخلاف آن چه که نماد و نام این مرورگر نشان می دهد، حیوانی که در نماد فایرفاکس می بینید یک روباه نیست بلکه یک پاندای سرخ است. پاندای سرخ نوعی پستاندارد گیاهخوار لقب می گیرد که در منطقه هیمالیا و جنوب چین زندگی می نماید.

بزرگترین فزونی موزیلا فایرفاکس نسبت به رقیب اصلی اش یعنی گوگل کروم، به فضای اشغالی آن به وسیله حافظه موقت سیستم برمی گردد. به همان مقدار که کاربران کروم از درگیرشدن حافظه رم لپتاپ یا کامپیوتر شخصی حین استفاده از این مرورگر ناراضی هستند، کاربران فایرفاکس از عملکرد آن رضایت کامل دارند. فایرفاکس در مصرف فضای حافظه موقت 40 درصد از کرم بهتر عمل می نماید. این مرورگر یکی از نخستین مرورگرهایی بود که قابلیت مسدود تبلیغات اینترنتی را فراهم کرد و از بسیاری از کدهای رایج اینترنتی پشتیبانی می نماید. فایرفاکس در شرایطی مشابه با کروم از همه سیستم عامل های رایج پشتیبانی می نماید.

بروزرسانی های مجذوب نماینده و کلیدی فایرفاکس در چند ماه اخیر باعث شده این مرورگر سهم بیشتری از بازار وبگردی ها در اختیار داشته باشد. با این حال بسیاری از تحلیلگران تصور می نمایند فرایند موفقیت فایرفاکس چندان دوام نمی آورد و این مرورگر محبوب به زودی بخش بیشتری از کاربران خود را از دست می دهد. بنابراین شاید بهتر باشد به رقبای اصلی این مرورگر توجه کنید که یکی از آن ها مایکروسافت اج لقب می گیرد.

با مرورگر مایکروسافت اج آشنا شوید

کاربران فضای اینترنت با مرورگر اینترنت اکسپلورر آشنایی دارند. مرورگر پیش فرض ویندوز در سال های نه چندان که دور همواره سرعت پایین و امکانات محدودی داشت. این مرورگر قدیمی و نه چندان مجذوب نماینده آهسته آهسته به یک نرم افزار منفور تبدیل شد و آن قدر مورد شوخی کاربران فضای مجازی نهاده شد که مایکروسافت تصمیم گرفت به فکر توسعه یک مرورگر تازه باشد. آن ها در سال 2015 نخستین نسخه این مرورگر را منتشر کردند. این مرورگر در سال 2017 برای سیستم عامل های اندروید و آی اواس منتشر شد و در سال 2019 در دسترس کاربران مک نهاده شد.

با این حال مرورگر اج هنوز هم مسائل بسیاری داشت. در نهایت مایکروسافت تصمیم گرفت هسته اصلی این مرورگر را براساس کدهای آزاد مرورگر کروم توسعه دهد و همین باعث انتشار یک بروزرسانی بزرگ برای مرورگر اج شد. آن چه امروز به اسم مرورگر اج در دسترس نهاده شده در حقیقت نسخه کرومیوم آن است که براساس کدهای آزاد مرورگر کروم توسعه پیدا نموده و سرعت و امکانات بسیار مجذوب نمایندهی دارد. همین بروزرسانی بزرگ هم بسیاری از کاربران را تحت تاثیر قرار داده و حالا اج کرومیوم به دومین مرورگر محبوب کاربران فضای مجازی تبدیل شده است. =

براساس آخرین آمارهای رسمی، گوگل کروم انتخاب 71 درصد کاربران بوده و پس از آن نوبت به اج کرومیوم می رسد که 8.46 درصد از بازار را در اختیار دارد. نکته جالب این که فایرفاکس با وجود سابقه طولانی تر تنها 7.27 درصد از کاربران را تحت تاثیر خود قرار داده تا از آن استفاده نمایند. بخشی از این موفقیت به تبدیل شدن مرورگر اج کرومیوم به مرورگر پیش فرض ویندوز بازمی گردد.

در این زمینه بخوانید:

همه چیز درباره اپلیکیشن Google Authenticator: امنیت با یاری گوگل

همه چیز درباره اپلیکیشن کلاب هاوس: از راه اندازی تا استفاده

با اینستاگرام لایت آشنا شوید: اینستاگرام برای تلفن های اندرویدی ضعیف و قدیمی

به نظر می رسد مایکروسافت راه نهایی پیشرفت مرورگر تازه خودش را پیدا نموده و تصمیم دارد حساب ویژه ای روی اج کرومیوم باز کند. از آن جایی که نسخه تازه مرورگر اج برپایه کرومیوم تازه توسعه پیدا نموده امکانات مجذوب نمایندهی مانند استفاده از افزونه ها روی آن صندلی مطلوبی ندارند. با این حال اگر در پی یک مرورگر تازه، مدرن و باثبات هستید شاید مرورگر اج یک انتخاب منطقی باشد. بروزرسانی های مجذوب نماینده این مرورگر آن را به یکی از سریع ترین و برترین مرورگرهای فضای مجازی تبدیل نموده و به نظر می رسد پیشرفت های این مرورگر مجذوب نماینده ادامه دار باشد.

فایرفاکس یا اج؟ کدام را انتخاب کنیم؟

پاسخ این سوال به کاربران بستگی دارد. این که دقیقا چه انتظاری از یک مرورگر اینترنت دارید، باعث می گردد که انتخاب بهتری داشته باشید. اما این حقیقت را نباید فراموش کنید که مرورگرهایی که بروزرسانی های بیشتری دریافت می نمایند در نهایت قابل اعتمادتر هستند. بنابراین شاید بهتر مایکروسافت اج را انتخاب کنید اما واقعیت آن است که فایرفاکس برای کاربرانی که به جزییات اهمیت بیشتری می دهند هم مجذوب نمایندهیت های بیشتری در نظر گرفته است. نیازی به یادآوری چنده باره نیست که در نهایت باید براساس سلیقه شخصی تان تصمیم گیری کنید.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 9852

به "فایرفاکس در برابر مایکروسافت اج: برترین مرورگر اینترنت کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فایرفاکس در برابر مایکروسافت اج: برترین مرورگر اینترنت کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید