فلات قاره ایران سرچشمه تمدن و الهام بیانگر جلوه ای شگفت از هنر معماری ایران باستان است

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، محمدتقی امینی، رایزن فرهنگی ایران در رم به خبرنگاران گفت: کتاب تاریخ معماری پایدار، فلات قاره ایران سرچشمه تمدن و الهام را برای بازدید یک گردشگر خارجی از ایران معرفی می کنم. چون این کتاب تمدن ایران باستان تا به امروز را معرفی نموده است.

فلات قاره ایران سرچشمه تمدن و الهام بیانگر جلوه ای شگفت از هنر معماری ایران باستان است

او با اشاره به موضوع کتاب تاریخ معماری پایدار، فلات قاره ایران سرچشمه تمدن و الهام نوشته پرفسور استفانو روسو اضافه کرد: این کتاب بیانگر جلوه ای شگفت از هنر معماری ایران باستان و برونداد نمایشگاه معتبر معماری پایدار فلات ایران است که در موزه ملی هنر مشرق زمین و با همکاری موسسه ایتالیایی پژوهش آسیا و آفریقا برگزار گردید. نثر کتاب، شیوا و پایدار و تصاویر آن دلپذیر است و در معرفی بناها از اسامی رایج فارسی استفاده می نماید. کتاب در بیست و شش فصل به آنالیز بناهای کهن از جمله مساجد و قنات ها، تمایزات معماری و موقعیت اجتماعی آنها می پردازد.

اضافه کردن نقشه معادل و پلان بناها به اثر ویژگی تخصصی داده است به طوری که می توان از آنها برای دوره های تخصصی یا پژوهشی مرتبط با موضوع بهره جست، ضمن اینکه اثر با تصاویر رنگی بناهای تاریخی تزئین شده است. مقامات فرهنگی ایتالیا نظیر کارشناس موزه ملی هنرهای شرق رم، کارشناس ویژه بناهای تاریخی و معماری رم ، معاون شورای منطقه ای وزارت فرهنگ رم ، رئیس انستیتو ایتالیایی آفریقا و خاورمیانه هر یک مقدمه ای به اثر فوق اضافه نموده و اهمیت اثر را گوشزد نموده اند.

این رایزن فرهنگی ایران در رم عنوان نمود: کتاب، به تصاویر متعدد، تجزیه و تحلیل نقشه های ابنیه ای مانند مساجد، مدارس، بازارها، کاروانسراها و حمام ها، در شهرهای کویری بزرگی مانند اصفهان، شیراز، کاشان، نائین و یزد مزین شده است. بعلاوه حسن انتخاب ها، در انتخاب مواد اولیه مانند خشت ساخته ها و ابداع ساخته هایی نظیر بادگیر، سرداب و قنات معین می گردد. استفاده از عناصر تزیینی مانند باغچه، حوض و فواره و... به طور مفصل در این کتاب آنالیز شده است.

محمدتقی امینی گفت: این کتاب در کنار معرفی علمی معماری کویری ایران، نوعی راهنمای گردشگری برای سفر و مشاهده ابنیه نیز محسوب می گردد که از این نظر، ارزشی مضاعف دارد.

او اضافه کرد: درباره ایران تا کنون کتاب های بسیار خوبی نوشته و منتشر شده است که این آثار به خوبی قابلیت ها و ویژگی های ایران را معرفی کردند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 فروردین 1402 بروزرسانی: 11 فروردین 1402 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 15633

به "فلات قاره ایران سرچشمه تمدن و الهام بیانگر جلوه ای شگفت از هنر معماری ایران باستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلات قاره ایران سرچشمه تمدن و الهام بیانگر جلوه ای شگفت از هنر معماری ایران باستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید