مانیتور در برابر تلویزیون برای کنسول بازی؛ کدام را بخریم؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، اگر می خواهید برای کنسول بازی خود یک نمایشگر خریداری کنید، احتمالا بین خرید تلویزیون یا مانیتور مردد شده اید. اما بین این دو، کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟ در این مطلب مانیتور و تلویزیون را برای کنسول های بازی مقایسه می کنیم.

مانیتور در برابر تلویزیون برای کنسول بازی؛ کدام را بخریم؟

رفرش ریت، زمان پاسخ دهی و لگ ورودی

در ادامه به 4 مشخصه مهم می پردازیم که اگرچه تاثیر مستقیمی روی کیفیت تصویر ندارند، اما برای گیمرها بدون شک حائز اهمیت هستند.

  • رفرش ریت: این مشخصه که با واحد هرتز میزان گیری می گردد، به زبان ساده تعداد دفعاتی که تصویر در نمایشگر به روز رسانی می گردد را نشان می دهد. هرچقدر این عدد بالاتر باشد، گیمرها بیشتر استقبال می نمایند و نسل نو کنسول های بازی برای بعضی بازی ها می توانند رفرش ریت 120 هرتزی را ارائه دهند.
  • رفرش ریت متغیر: این فناوری برای کنسول های نو به وسیله HDMI 2.1 ارائه می گردد که مشابه فناوری های NVIDIA G-Sync و AMD FreeSync برای کامپیوترها است. این مشخصه، به نمایشگر اجازه می دهد رفرش ریت را با فریم ریت دریافتی از کنسول هماهنگ کند تا گیمر با پدیده screen tearing یا همان پارگی تصاویر روبرو نگردد. لازم به ذکر است ایکس باکس سری X و S در کنار این مشخصه، از AMD FreeSync هم پشتیبانی می نماید ولی PS5 صرفا از رفرش ریت متغیر مبتنی بر HDMI 2.1 بهره می برد.
  • LFC: این مشخصه مخفف Low Framerate Compensation است که به زبان ساده وقتی فریم ریت دریافتی از کنسول به زیر حد رفرش ریت متغیر می رسد، تعداد فریم ها را افزایش می دهد تا با این کار محتوای به شکل روان تری نشان داده گردد.
  • زمان پاسخ دهی: برای این مشخصه واحد میلی ثانیه استفاده می گردد و نشان می دهد که پیکسل های نمایشگر برای تغییر رنگ خود به چه زمانی احتیاج دارند. هرچقدر این عدد پایین تر باشد، بهتر است و اگر زمان پاسخ دهی نمایشگر بالاتر از حد انتظار باشد، با پدیده Ghosting روبرو می شوید که همان نشان دادن هاله یا شبحی از تصویر یک لحظه قبل در بازی است.
  • لگ ورودی: برای این مشخصه هم از واحد میلی ثانیه استفاده می گردد و به شما می گوید که زمان بین ورودی کنترلر و عمل مربوطه که روی نمایشگر رخ می دهد، چقدر است. علاوه بر خود نمایشگر، کنترلر، کنسول، کابل و دیگر بخش های درگیر هم در این زمینه اثرگذار هستند.

رفرش ریت بالای نمایشگر از جمله مواردی است که حتی برای گیمر آماتور هم به سرعت احساس می گردد. یک نمایشگر 120 هرتزی می تواند نسبت به مدل 60 هرتزی دو برابر تصاویر بیشتری نشان دهد که این یعنی انواع محتوا روان تر نمایش داده می گردد. این مشخصه به خصوص برای بازی های که ریتم سریعی دارند،مانند بازی های شوتینگ اول شخص و ریسینگ، اهمیت بسیار زیادی پیدا می نماید. با توجه به اینکه طی چند سال گذشته مانیتورهای گیمینگ با رفرش ریت بالا محبوبیت زیادی پیدا نموده اند، پیدا کردن یک مانیتور گیمینگ با رفرش ریت 144 هرتز یا بالاتر دیگر اصلا کار سختی نیست. از طرف دیگر اگرچه تلویزیون های 120 هرتزی هم در حال محبوب تر شدن هستند، اما این مدل تلویزیون ها معمولا قیمت بسیار بالایی دارند.

تلویزیون هایی که از رفرش ریت متغیر پشتیبانی می نمایند بسیار کمیاب هستند ولی در این میان مانیتورهایی که با قابلیت رفرش ریت متغیر مبتنی بر HDMI 2.1 سازگاری دارند، کمیاب تر هستند. در این میان البته باید به کنسول بازی ایکس باکس سری S و X اشاره کنیم که از قابلیت FreeSync پشتیبانی می نمایند و اگر مانیتور موردنظر با این قابلیت سازگار باشد، می تواند برای این کنسول چنین مشخصه ای ارائه کند. اگر این مشخصه برای شما اهمیت زیادی دارد، قبل از خرید مانیتور یا تلویزیون موردنظر باید حتما به جزئیات فنی ارائه شده دقت کنید.

زمان پاسخ دهی و لگ ورودی هم از جمله مواردی هستند که در نگاه اول نمی توانید مشکل در این زمینه را تشخیص دهید. بیشتر مانیتورهای گیمینگ نسبتا نو، در این زمینه عملکرد خیلی خوبی دارند. مانیتورهایی که رفرش ریت آن ها 144 هرتز یا بالاتر است، زمان پاسخ دهی در حد 1 تا 7 میلی ثانیه ارائه می دهند. در کل در این زمینه توصیه می گردد زمان پاسخ دهی باید زیر 30 میلی ثانیه باشد ولی اگر اهل بازی های آنلاین هستید، بهتر است مانیتور موردنظر سرعت پاسخ دهی زیر 5 میلی ثانیه در اختیار شما قرار دهد.

بیشتر تلویزیون های معمولی، با رفرش ریت 60 هرتز زمان پاسخ دهی بیش از 80 میلی ثانیه ارائه می دهند که عدد بسیار بالایی است. از سوی دیگر، بیشتر مانیتورها با این رفرش ریت، معمولا از پاسخ دهی 8 تا 20 میلی ثانیه پشتیبانی می نمایند. برای یک تلویزیون، گیمینگ اهمیت زیادی ندارد زیرا در وهله اول باید بتواند انواع فیلم ها و سریال ها را به زیبایی نشان دهد. البته امروزه بیشتر تلویزیون های باکیفیت حالت گیمینگ هم دارند که در این حالت، پردازش های نرم افزاری غیرفعال می شوند و سرعت پاسخ دهی افزایش پیدا می نماید. با این حال، چنین کاری منجر به افت کیفیت تصویر می گردد.

قیمت و ویژگی های مختلف

تلویزیون ها طبیعتا بسیار بزرگ تر هستند و برای فضای بزرگ تری می توانند استفاده شوند. بعلاوه اخیرا بسیاری از تلویزیون ها هوشمند شده اند و روز به روز تعداد تلویزیون های 4K بیشتر می گردد. بسیاری از تلویزیون های نو باکیفیت از اسپیکرهای خیلی خوبی استفاده می نمایند که البته برای کاربرانی که کیفیت صدا اهمیت بسیار زیادی دارد، همچنان ساندبار و دیگر راهکارهای مشابه مجذوب کنندهیت بیشتری دارد. در این میان مانیتورها چنین مشخصه هایی ندارند و حتی اگر اسپیکر داشته باشند، اسپیکر موردنظر اصلا کیفیت بالایی ارائه نمی دهند.

در طرف مقابل، مانیتورهای گیمینگ را داریم که مدل های مالی آن ها هم از نظر ویژگی های مهم برای گیمرها حرف زیادی برای گفتن دارند. با وجود اینکه بعضی تلویزیون های مناسب گیمرها هم در بازار دیده می گردد، ولی این مدل تلویزیون ها بسیار گران قیمت هستند. به همین دلیل کمتر گیمری برای بهره گیری از این قابلیت ها سراغ تلویزیون می رود.

میزان و راحتی استفاده

بیشتر مانیتورهای بازار، دارای میزان 24 تا 32 اینچ هستند. از سوی دیگر کوچک ترین تلویزیون ها حدود 32 اینچ میزان دارند ولی این مدل تلویزیون ها معمولا قابلیت خاصی برای گیمینگ ندارند. تلویزیون هایی که مناسب گیمینگ هستند، عمدتا با میزان بین 40 تا 85 اینچ به فروش می رسند. برای فضاهای بزرگ، طبیعتا تلویزیون ها بسیار بهتر هستند ولی مثلا در یک اتاق، انتخاب مانیتور برای کنسول بازی منطقی تر است.

انعطاف پذیری

با وجود اینکه بسیاری از کاربران از مانیتور برای دیدنی فیلم و سریال استفاده می نمایند، اما واقعیت این است که تجربه دیدنی چنین محتواهایی با تلویزیون بزرگ تر، بسیار مجذوب کننده تر است. باید خاطرنشان کنیم تلویزیون ها برای اینکه فیلم و سریال را مجذوب کننده تر نشان دهند، از پردازش های نرم افزاری مختلفی بهره می برند. با توجه به اینکه فیلم ها و سریال ها با فریم ریت 24 یا 30 فریم در ثانیه نمایش داده می شوند، پس در چنین حالتی رفرش ریت تلویزیون اصلا اهمیت پیدا نمی نماید.

به لطف بزرگ بودن ابعاد بیشتر تلویزیون ها، به راحتی به همراه چندین نفر می توانید محتوای درون پنل را دیدن کنید. اما در خصوص مانیتورها، معمولا برای دیدنی یک یا دو نفر آن هم از فاصله نزدیک مناسب هستند. در نتیجه از نظر انعطاف پذیری، طبیعتا تلویزیون انتخاب مجذوب کننده تری برای کنسول بازی است زیرا به شما اجازه می دهد فیلم ها و سریال ها را راحت تر دیدن کنید و تجربه بهتری از این کار داشته باشید.

سخن پایانی

در نهایت باید بگوییم که اگر بحث قیمت را در نظر بگیریم، مانیتور بدون شک گزینه بسیار بهتری برای کنسول بازی است. یک مانیتور گیمینگ خوش قیمت می تواند رفرش ریت بالایی ارائه کند و کیفیت تصویر خوبی در اختیار شما قرار دهد. با وجود اینکه تلویزیون ها معمولا ابعاد بزرگی دارند، ولی برای بازی هایی که ریتم سریعی دارند نمی توانند عملکرد خیلی خوبی داشته باشند. بنابراین اگر رفرش ریت و قابلیت های گیمینگ یک نمایشگر برای شما اهمیت زیادی دارد، در کنار کنسول بازی بهتر است یک مانیتور مناسب هم خریداری کنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 دی 1402 بروزرسانی: 8 دی 1402 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 16964

به "مانیتور در برابر تلویزیون برای کنسول بازی؛ کدام را بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانیتور در برابر تلویزیون برای کنسول بازی؛ کدام را بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید