نگاهی به نسل جدید وانت جیپ گلادیاتور (سیمرغ)
به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، سال 1341 که نخستین مدل جیپ به کشور وارد شد تا با مونتاژ در یک خط تولید ابتدایی، راه ایران به سمت صنعتی شدن را باز کند، کمتر کسی شانسی برای موفقیت این خودرو در بازار قائل بود. گذشت زمان اما ثابت کرد دوام بالای خودروهای جیپ از آن اسطوره هایی آهنی ساخته که همه جا می روند و هر باری را تحمل می کنند و تعمیرشان هم سخت نیست.

مدل گلادیاتور این شرکت که به عنوان یک وانت پیکاپ بزرگ سابقه تولیدش به اوایل سال 1963 برمی گردد، یکی از خودروهایی بود که در کنار جیپ واگونیر (آهو) و نیز مدل های CJ (شهباز) و رانگلر (صحرا) عالی ترین سطوح از توان آفرود و کارایی اقتصادی را از خود بروز می دادند. اینجا می خواهیم درباره وانت جیپ بگوییم که نسل تازه آن با نام گلادیاتور همین چند روز پیش جایزه پیکاپ سال 2020 آمریکای شمالی را به دست آورد. اول برویم سراغ نسل اول یا سیمرغ عزیز.
نسل اول
اگر اروپایی ها پدرخوانده اتومبیل های هاچ بک هستند، بدون شک آمریکایی ها هم مبدعان اولین اس یووی های کاربردی و نیز وانت پیکاپ های بیابانگرد هستند. جیپ هم قطعا اگر بهترین برند این دو رده نباشد، یکی از بهترین ها از گذشته تا امروز است. دهه 70 میلادی در گر ماگرم رقابت کمپانی های معروف آمریکایی بر سر بازار اس یووی ها و ماشین های چهار چرخ متحرک، شرکت جیپ تصمیم گرفت یک ماشین جدید و پیشرفته متناسب با نیازهای روز بسازد و این محصول همان واگونیر یا آهوی خودمان بود. در سال 1963 طرح های اولین واگونیر توسط طراح معروف آن زمان یعنی بروک استیونس خلق شد و بعد هم مدل گلادیاتور یا سیمرغ متولد شد که نسخه وانت واگونیر بود. اولین نسخه های این دو خودرو با موتور تورنادو دو میل سوپاپ و شش سیلندر خطی 3800 سی سی ساخته شد که قدرتی معادل 120 داشت. این موتور در سال 1962 یک آپشن برای جیپ های قدیمی تر محسوب می شد، بعدها با اندکی ارتقا تا حدود 140 اسب بخار قدرت داشت و در مقایسه با رقبا، مصرف سوخت مناسبی داشت.
مدل های تولید ایران نیز از همین موتور استفاده کرده و با کمک این پیشرانه شش سیلندر، یک جعبه دنده سه سرعته دستی ساخت بورگ وارنر و نیز طول بدنه ای معادل 70/4، چیزی در حد و اندازه هیوندای سانتافه یا رنو کولئوس که محصولات شاسی بلند باب میل امروز مردم هستند بوده ودر عصر خود بسیار پرفروش بودند. گفته می گردد این خودرو در طول بیش از 25 سال مونتاژ سه نسل مختلفش در ایران، بالغ بر 30 هزار دستگاه فروش داشت که در نوع خود جالب توجه است. سیمرغ تا اوایل سال 1364 در ایران مونتاژ شد و قادر بود تا 1250 کیلوگرم بار را به شکل استاندارد جابه جا کند.
نسل جدید
ساخت این وانت براساس جیپ رانگلر برای گروه فیات-کرایسلر 15 سال زمان برد. ایده اصلی این خودرو در سال 2005 با معرفی خودروی مفهومی JK مطرح شده بود. درنهایت جیپ گلادیاتور به عنوان اولین پیکاپ ساخته شده براساس جیپ رانگلر رونمایی شد و به عنوان مدل 2020 وارد بازار می گردد. گرچه پلتفرم گلادیاتور با جیپ رانگلر یکسان است اما این یک خودروی کاملا جدید و مستقل بوده و نباید فکر کنید که این خودرو تنها یک نسخه وانت از مدل رانگلر است. فضای بار گلادیاتور حدود 1.5 متر طول دارد که آن را تبدیل به یک خودروی کاربردی نیز می کند. طول این خودرو تقریبا 65 سانتی متر بیشتر و فاصله محوری آن نیز 40 سانتی متر بیشتر از نسخه چهار در Unlimited رانگلر است. جیپ رانگلر طراحی اسپورت و تهاجمی دارد به خصوص در مدل هایی که پکیج روبیکان دارند ظاهر خودروهای اسپورت است، ولی در گلادیاتور بیشتر با یک خودروی کاربردی طرف هستیم. خبرنگارانه های جانبی فضای بار در جیپ گلادیاتور ارتفاع کمی دارند و این می تواند مقداری روی توانایی برابری خودرو تاثیر منفی داشته باشد، در عوض جیپ با این طراحی کاری کرده است که به راحتی بدون نیاز به پله بتوان از فضای بار بالا رفت.
با وجود این نیز جیپ همچنان در سپر عقب، پله نصب کرده است. توان بارکشی خودرو نسبت به نسل اول به 750 کیلوگرم کاهش یافته اما توان یدک کشی به 3.5 تن رسیده است. موتور به کاررفته در نسخه پایه گلادیاتور همچنان شش سیلندر است. موتور با 3600سی سی حجم و 285 اسب قدرت که شتاب و کشش خوبی را برای این خودرو به ارمغان آورده و البته حسن بزرگ آن کاهش مصرف سوخت در حالت ترکیبی به کمتر از10 لیتر بوده است. همه این عوامل دست به دست هم داده تا گلادیاتور خیلی زود پرفروش گردد و در همان شش ماهه اول ورود حدود 55 هزار دستگاه از آن را به خریداران آمریکایی تحویل دهد.
منبع: دیوار