با Dimensity 9000 مدیاتک بالاخره می تواند با کوالکام رقابت کند

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، به نظر می رسد مدیاتک بالاخره توانسته پردازنده ای فراوری کند که از لحاظ قدرت پردازشی و گرافیکی، مشابه یکی از برترین شرکت های موجود در این زمینه یعنی کوالکام است.

با Dimensity 9000 مدیاتک بالاخره می تواند با کوالکام رقابت کند

مدیاتک به تازگی از تراشه 4 نانومتری بسیار قدرتمند خود تحت عنوان Dimensity 9000 رونمایی کرد. تراشه ای که در واقع باید آن را اولین تراشه واقعا پرچم دار مدیاتک خطاب کنیم چرا که کاملا از لحاظ قدرت پردازشی، نوع هسته ها و فناوری ساخت، مشابه تراشه های قدرتمند بازار نظیر کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1 است. تا جایی که حتی گفته می گردد از این تراشه قرار است در فزونین گوشی های بازار برای سال 2022 استفاده گردد چرا که هم تراز با نماینده قدرتمند کوالکام است.

اگر بخواهیم یک وجه مشترک را بین پرچم داران قدرتمند و معروف سال 2021 نام ببریم، آن بهره مندی از تراشه اسنپدراگون 888 است. پردازنده ای که اواخر سال گذشته رسما رونمایی و تبدیل به اولین تراشه 5 نانومتری شد که شرکت های اندرویدی از آن در پرچم دارهای خود استفاده کردند. از جمله این شرکت ها می توان به سامسونگ اشاره نمود که در گوشی های سری گلکسی فولد و گلکسی S21 از این پردازنده استفاده کرد، شیائومی در گوشی های سری می 11، وان پلاس در سری گوشی های وان پلاس 9 و بسیاری از شرکت های دیگر که چند سالی است با کوالکام به عنوان تأمین نماینده اصلی تراشه گوشی های خود همکاری می نمایند.

البته کوالکام به واسطه عملکرد درخشان و برند معروفی که دارد توانسته طی چندین سال اخیر در بازارهای معروف دنیا نظیر هندوستان و چین، نظر مثبت بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. البته در این بین شرکت هایی نظیر سامسونگ و هواوی کوشش کردند با تراشه های اختصاصی خود یعنی اگزینوس و HiSilicon، کوالکام و تراشه های سری اسنپدراگون این شرکت را به چالش بکشند اما این اتفاق نه تنها رخ نداد بلکه باعث شد فزونی کوالکام نسبت به آن ها بیش از پیش جالب توجه قرار بگیرد.

این اتفاق برای مدیاتک هم رخ داد. این شرکت به عنوان یکی از شرکت های سازنده تراشه موبایل حتی قادر به رقابت با سامسونگ و هواوی هم نبود. در نتیجه نمی شد آن را اصلا رقیبی قدر برای کوالکام در نظر گرفت. اما این شرکت طی چند سال اخیر، به لطف سیاست بی نظیر خود در قیمت گذاری تراشه های قدرتمند اما باکیفیت و بعلاوه عرضه تراشه هایی میان رده توانست به مرور در بین کاربران شناخته گردد. اگرچه در سال 2017، با معرفی تراشه هلیو X30 به عنوان پرچم دار، معروفیت این شرکت کاملا زیر سؤال رفت اما مدیاتک تسلیم نشد و کوشش کرد تا این شکست را جبران کند.

شرکت تایوانی چند سال با عرضه تراشه های میان رده اما قدرتمند کوشش کرد نظر مثبت کاربران را جلب کند تا اینکه در امسال یا به طور دقیق تر اوایل ماه دسامبر (همین ماه)، از قدرتمندترین تراشه خود یعنی Dimensity 9000 رونمایی کرد. به نظر می رسد مدیاتک با این تراشه میخواهد بالاخره بعد از سال ها، به فراوری تراشه پرچم دار اقدام کند. این تراشه تازه در حال حاضر فزونین چیزی است که مدیاتک می توانست فراوری کند، چرا که از آخرین فناوری های شرکت ARM در طراحی هسته های آن استفاده شده و همه چیز، از پردازنده گرفته تا گرافیک، موتور عصبی و حتی مودم 5G، فوق العاده قدرتمند و سریع هستند.

در واقع اگر بخواهیم از لحاظ فناوری در نظر بگیریم، می بینیم که Dimensity 9000 کاملا شبیه به اسنپدراگون 8 نسل 1 است. هر دو تراشه از یک ترکیب هسته بهره می برند و فناوری ساخت هر دوی آن ها مبتنی بر لیتوگرافی 4 نانومتری است. در هر دو تراشه هم از فزونین و تازهترین قابلیت ها و فناوری های مرتبط با پردازش تصویر، چند رسانه و اتصالات بی سیم به کار گرفته شده است. به طور دقیق تر می توانید مشخصات هر دو پردازنده را در جدول زیر مشاهده کنید.

نام تراشهمدیاتک Dimensity 9000اسنپدراگون 8 نسل 1
لیتوگرافی4 نانومتری4 نانومتری
تعداد و نوع هستههشت هسته - 1 + 3 + 4 - هسته اول از نوع Cortex-X2 با فرکانس 3.05 گیگاهرتز، 3 هسته از نوع Cortex-A710 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز، 4 هسته از نوع Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتزهشت هسته - 1 + 3 + 4 - هسته اول از نوع Cortex-X2 با فرکانس 3 گیگاهرتز، 3 هسته از نوع Cortex-A710 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز، 4 هسته از نوع Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز
گرافیکMali-G710 MC10آدرنو 730
نمایشگر180 هرتز در وضوح +FHD144 هرتز در وضوح +QHD و 60 هرتز در وضوح 4K
یادگیری ماشینAPU 5.0 با شش هسته پردازشیپردازشگر شش هسته ای
مودمHelio M80 از نوع فرکانس زیر 6 گیگاهرتزاسنپدراگون X65 از نوع فرکانس زیر 6 گیگاهرتز و طول موج میلی متری
دوربینیک دوربین 320 مگاپیکسلی، سه دوربین 32 مگاپیکسلی، قابلیت فیلم برداری در وضوح 8K با سرعت 24 فریم بر ثانیهیک دوربین 200 مگاپیکسلی، دو دوربین 64 و 36 مگاپیکسلی، سه دوربین 36 مگاپیکسلی، قابلیت فیلم برداری در وضوح 8K با سرعت 30 فریم بر ثانیه با فناوری HDR
کیفیت پخش8K با کدک های AV1 ،H.264 ،H.265 ،VP98K با کدک های H.264 ،H.265 ،VP9
نوع رمLPDDR5XLPDDR5X
اتصالات بی سیمبلوتوث نسل 5.3، وای فای 6Eبلوتوث نسل 5.2، وای فای 6E

کوشش اول مدیاتک برای ساخت تراشه پرچم دار و رقابت با کوالکام فاجعه آمیز بود

همان طور که گفته شد، سه سال قبل، شرکت تایوانی تصمیم گرفت یک تراشه پرچم دار در حد و مقدار های تراشه قدرتمند کوالکام فراوری کند. البته اصلا نمی شد این تراشه را با آنچه کوالکام در آن موقع فراوری نموده بود مقایسه کرد اما مدیاتک شرکتی بود در حال توسعه و طبیعی بود که شکست های زیادی را متحمل گردد تا بالاخره بتواند به آنچه که می خواهد دست پیدا کند. اتفاقا اولین کوشش این شرکت هم بسیار نتیجه بدی داشت. مدیاتک هلیو X30 همان تراشه ای است که در رابطه با آن صحبت می کنیم. این پردازنده از 10 هسته پردازشی مبتنی بر لیتوگرافی 10 نانومتری بهره می برد که در آن موقع چنین چیزی بی سابقه بود.

تراشه ای که آن موقع کوالکام راهی بازار کرد، اسنپدراگون 835 بود. تراشه ای با 8 هسته پردازشی اما بسیار قدرتمندتر از آنچه که مدیاتک راهی بازار نموده بود. در واقع مشکل اصلی آنجایی بود که نماینده مدیاتک بسیار داغ می کرد. آن قدر زیاد که مصرف انرژی در آن بسیار بالا می رفت و در نتیجه، قدرت پردازشی کاهش پیدا می کرد. نکته جالب اینجاست که هلیو X30 دوام زیادی هم نداشت و در مدت زمان کمی بعد از رونمایی رسمی، کاملا به فراموشی سپرده شد. جز سری میزو 7 و مدل منحصر به بازار چین ورنی آپولو 2، مدیاتک نتوانست شرکت های دیگری را به استفاده از پردازنده خود مجاب کند.

یکی از تحلیلگران مؤسسه تحقیقاتی Strategy Analytics هلیو X30 را یک عقب گرد برای مدیاتک خطاب کرد که نتوانست انتظارات را برآورده کند. این تراشه نه تنها مصرف بهینه ای نداشت بلکه از مودم LTE بسیار ضعیفی برخوردار بود که حتی نمی شد آن را نزدیک به آنچه که کوالکام به آن مجهز شده بود به حساب آورد. بنابراین مقدار فراوری هلیو X30 کاهش پیدا کرد و در نتیجه یک شکست سنگین برای مدیاتک رقم خورد.

سرمایه گذاری زودهنگام روی فناوری 5G؛ سیاست درستی که مدیاتک را نجات داد

بعد از اینکه مدیاتک نتوانست با هلیو X30، پیروزیت خاصی را به دست بیاورد، تصمیم گرفت یک چیز تازه اما آینده دارتری را امتحان کند. آن ها دریافتند که اگر بخواهند به استفاده از مودم های LTE در تراشه های خود ادامه دهند، شانسی در مقابل کوالکام نخواهند داشت. در نتیجه تصمیم گرفتند از مودم های 5G در تراشه های خود بهره ببرد تا بتواند نظر مثبت کاربران را به خود جلب کند. این تصمیم آینده نگرانه باعث شد مدیاتک به لطف تراشه های میان رده و مالی متعدد مجهز به مودم 5G، بخش بزرگی از بازار را مال خود کند.

طبق گفته Kundojjala، تحلیلگر مؤسسه Strategy Analytics، مدیاتک به خاطر بهره مند نبودن از مودم قدرتمند در تراشه های خود نتوانست آن طور که باید با کوالکام رقابت کند. اما سیاست های درست این شرکت باعث شد بتواند درست به محض پدیدار شدن فناوری 5G در کشورهای بزرگ نظیر چین، تراشه های مجهز به آن را راهی بازار کند. در نتیجه سال فوق العاده درخشانی برای شرکت تایوانی رقم خورد چرا که به همه ثابت کردند می توانند محصولی در حد و مقدار های نماینده کوالکام طراحی نمایند.

این سیاست جواب داد. مدیاتک که در سال 2020 فقط 50 میلیون تراشه فروخته بود، با استفاده از مودم 5G در تراشه های خود پیروز شد این رقم را به سه برابر افزایش دهد. حتی در سال 2020 هم بخش بزرگی از سهم فروش متعلق به تراشه های 5G بود. البته در همان سال 2020 هم مدیاتک توانست سود خوبی به جیب بزند چرا که تراشه های 4G این شرکت با قیمت 10 دلار به فروش می رسیدند اما تراشه های 50 با سه برابر قیمت بیشتر، یعنی 30 دلار فروخته شدند.

علت اصلی اینکه شرکت توانست در سال 2021 چنین عملکرد پیروزیت آمیزی داشته باشد، عملکرد عالی در فراوری تراشه های میان رده بود. البته مدیاتک حتی تراشه های قدرتمند خود را هم با قیمت بسیار عالی و رقابتی راهی بازار می کرد تا بدین ترتیب کوالکام و تراشه های قدرتمند این شرکت را به چالش بکشد. برای مثال Dimensty 1200 یکی از قدرتمندترین تراشه هایی بود که امسال راهی بازار شد اما در گوشی هایی نظیر وان پلاس نورد 2، ریلمی GT نئو، ردمی K40 گیمینگ ادیشن، شیائومی 11T و ویوو X70 پرو مورد استفاده نهاده شد که همگی این محصولات قیمت بسیار مناسبی هم داشتند. در نتیجه کاربران زیادی آن ها را خریداری کردند و متوجه قدرت و کیفیت بالای تراشه مدیاتک شدند.

Dimensity 9000 اولین کوشش مدیاتک برای رقابت با پرچم دار کوالکام است

بعد از اینکه مدیاتک مطمئن شد بخش میان رده را با تراشه های قدرتمند خود کاملا تحت اختیار دارد، تصمیم گرفت از Dimensity 9000 رونمایی کند تا بتواند تمام جاه طلبی های خود را در قامت یک تراشه 4 نانومتری پیاده کند و پیروز هم شد. اینکه مدیاتک در بخش مالی عملکرد پیروزی داشت شاید بسیاری ها را به این فکر وا دارد که چرا شرکت تایوانی در شرایطی که رقبای قدری چون سامسونگ، کوالکام و اپل در بازار وجود داشتند، تصمیم گرفت باز هم وارد بخش بالارده گردد؟ چرا در همان بخش میان رده و مالی به کار خود ادامه نداد و پیروزیت های خود را افزایش نداد؟

برای این کار مدیاتک توجیه خوبی وجود دارد. اول اینکه شرکت چینی نمی توانست در همان نقطه ای که سوددهی شروع شده بود، یعنی بخش میان رده و مالی باقی بماند و باید پیشرفت می کرد. دوم اینکه تراشه های میان رده و مالی سود زیادی برای شرکت در پی ندارند. مثلا این شرکت برای هر تراشه میان رده خود که از اینترنت 5G پشتیبانی می نماید حدودا 30 دلار دریافت می نماید، این در حالی است که تراشه های بالارده بیش از دو برابر این مقدار به فروش می فرایند. در کشور چین، حدودا 80 الی 90 میلیون گوشی هوشمند بالارده به فروش می رود که مدیاتک می خواهد در سال پیش رو، سهم خود را از این پرچم دارها به عددی دو رقمی برساند.

هواوی که در بازار کشور چین به عنوان یکی از قدرتمندترین رقبای فراورینماینده تراشه برای مدیاتک به حساب می آمد، به خاطر تحریم ها اصلا شرایط خوبی ندارد. اگرچه این شرکت همچنان با وجود گوشی های بسیار باکیفیت سری P و میت توانسته حدود 40 میلیون از مقدار پرچم دارهای به فروش رفته در چین را در اختیار داشته باشد اما این آمار روز به روز کمتر و کمتر می گردد. این شرکت دیگر نمی توان تراشه های اختصاصی خود را همچون سابق فراوری کند و به همین دلیل احتیاج دارد با یک شرکت دیگر وارد همکاری گردد.

در بین شرکت های فراورینماینده تراشه هم مدیاتک فزونین گزینه به شمار میرود چرا که هم عملکرد فوق العاده ای در فراوری تراشه دارد و هم قیمت تراشه های آن بسیار مناسب است. البته این شرکت همین حالا هم هواوی را با تراشه های میان رده و مالی مجهز به اینترنت 4G تأمین نموده است اما به نظر می رسد سال آینده قرار است قلب تپنده گوشی های بالارده هواوی را هم تامین کند. البته پیش تر اعلام شد که Dimensity 9000 قرار است در پرچم دارهای شرکت هایی نظیر وان پلاس، شیائومی، اوپو، ویوو و ردمی به کار گرفته گردد ولی اسمی از هواوی نیامد. اما تحلیلگر Strategy Analytics نظر دیگری دارد.

آمریکای شمالی، تنها بازار غیرقابل دسترس برای مدیاتک

در حالی که مدیاتک عملکرد فوق العاده ای در فراوری تراشه داشته است، اما باز هم در یکی از مهم ترین و شاید بتوان گفت مهم ترین بازار فروش گوشی، نمی تواند عملکرد پیروزی داشته باشد. البته منظور از این حرف این نیست که کاربران از تراشه های این شرکت رضایت ندارند، اتفاقا موضوع اصلا بحث قدرت سخت افزاری، عدم کنترل دما یا چیزهایی از این دست نیست بلکه مدیاتک متأسفانه درست مانند سال های گذشته، نتوانست مودمی را در تراشه خود تعبیه کند که بالاترین کیفیت و سرعت را داشته باشد. Dimensity 9000 به عنوان قدرتمندترین تراشه این شرکت فقط از فرکانس زیر 6 گیگاهرتز اینترنت 5G پشتیبانی می نماید در حالی که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 از طول موج میلی متری که نوع سریع تر اینترنت 5G به شمار میرود نیز پشتیبانی می نماید.

مدیاتک در حال حاضر روی فناوری طول موج میلی متری اینترنت 5G تمرکز خاصی ننموده است و در حالی که این اقدام باعث شده پیچیدگی فراوری تا حد زیادی کاهش پیدا کند اما از طرفی در دراز مدت این مسأله می تواند به ضرر شرکت تایوانی تمام گردد. شاید مدیاتک مانند کوالکام که هر سال یک مدل پلاس از تراشه پرچم دار خود را فراوری می نماید، یک مدل پلاس از Dimensity 9000 را هم راهی بازار کند که از چنین فناوری در آن استفاده گردد.

اینکه مدیاتک هنوز از پیشانه آراف در تراشه های خود بهره نمی برد به این معناست که باید طی سال های پیش رو با مشکل روبرو خواهد شد. چرا که باید برای این کار به شرکت های شخص ثالث نظیر کوالکام متوسل گردد. کوالکام هم برای تأمین پیشانه آراف خود یک بخش خصوصی در اختیار دارد که می تواند از آن بهره ببرد. مدیاتک هم باید دقیقا همین کار را انجام دهد تا به صورت کامل، به عنوان یک شرکت مستقل و قدرتمند در فراوری تراشه در سراسر دنیا مطرح گردد.

فعلا مدیاتک روی بازارهای چین و هندوستان تمرکز نموده و می خواهد با استفاده از بازار اروپا، رشد خود را بیشتر هم بکند. فعلا بازار آمریکای شمالی به خاطر آنچه که گفته شد برای این شرکت غیرقابل دسترس است تا اینکه فکری به حال شرایط اینترنت گردد. البته در همین بازارهای موجود هم به زودی فناوری های پیشرفته مورد استفاده قرار خواهند گرفت و آنجاست که مدیاتک بار دیگر باید بتواند خیلی زود با احتیاج مردم هماهنگ گردد. در غیر این صورت بعد از این همه پیشرفت، شکست خواهد خورد. البته در حال حاضر Dimensity 9000 توانسته در بعضی از زمینه ها حتی اسنپدراگون 8 نسل 1 را هم شکست دهد و حتی در حد و مقدار های تراشه بی نظیر اپل یعنی A15 ظاهر گردد. این چیزی نیست که هر شرکت فراورینماینده تراشه بتواند به آن دست پیدا کند. به خاطر همین مسأله است که فعلا عدم بهره مندی از یک سری قابلیت های خاص در این تراشه به چشم نمی آید اما اگر مدیاتک به همین فرایند رو به رشد خود ادامه دهد، قطعا آینده ای درخشان در انتظار شرکت خواهد بود.

منبع: Android Central

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 بهمن 1400 بروزرسانی: 1 بهمن 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 10747

به "با Dimensity 9000 مدیاتک بالاخره می تواند با کوالکام رقابت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با Dimensity 9000 مدیاتک بالاخره می تواند با کوالکام رقابت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید