(تصویر) ساخت اولین خودرو با آلایندگی صفر در دنیا
به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، شرکت خودروسازی پولستار سوئد که از شرکت مادر ولوو (Volvo) و دیگر عضو خانواده آن جیلی (Geely) جدا شده، اخیراً برنامه ای به نام moonshot goal را در پیش گرفته است که براساس آن میخواهد تا با تغییر در روش های خود در ساخت اتومبیل، تا سال 2030 اولین خودرو های با آلایندی صفر را روانه بازار کند. در واقع این شرکت که به عنوان یک سازنده خودرو های الکتریکی شناخته می گردد، در کوشش است تا این بار اولین وسیله نقلیه خنثی کننده کربن در دنیا را تا سال 2030 تجاری سازد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از Theverge، آفسِت کربن یا تعدیل کربن (به انگلیسی: Carbon offset)، به کاهش انتشار دی اکسید کربن یا دیگر گاز های گلخانه ای ایجاد شده توسط انسان گفته می گردد. طبق قوانین زیست محیطی شرکت های اتومبیل سازی و سایر مشاغلی که بیش از استاندار های معین شده آلایندگی ایجاد می کنند، باید از قوانین تعدیل کربن تبعیت نموده و برای جبران خسارت های احتمالی، به سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر یا پروژه های حفاظتی با هدف تقویت توانایی جنگل ها در ذخیره سازی کربن، اقدام کنند. در واقع چنین قوانینی به جهت کاهش انتشار کربن و آلایندگی از سوی این شرکت ها وضع شده است، اما شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد قوانین تعدیل کربن در کاهش سرعت گرم شدن کره زمین پیروز نبوده و در عوض به شرکت ها این اجازه را می دهد تا هرچه دلشان بخواهد، آلایندگی فراوری کنند.
در چنین وضعیتی بود که توماس اینگنلاث، مدیرعامل شرکت خودروسازی پولستار، در سخنانی طغیان آمیز گفت: قوانین مربوط به تعدیل کربن، نوعی شانه خالی کردن از تعهدات است. ما با کوشش بی وقفه در ساخت خودرویی که برای محیط زیست کاملاً بی خطر باشد، همه را وادار خواهیم کرد تا سمت به فراتر از آنچه امروز داریم، حرکت کنند. در ساخت و طراحی چنین خودرویی، همه چیز را زیر سوال خواهیم برد، نوآوری خواهیم کرد و به دنبال فناوری های جدید خواهیم بود. در این میان شرکت هایی همچون FedEx، United، Delta و JetBlue نیز که به طور معمول از وسایل نقلیه بسیار زیادی بهره می گیرند، اعلام نموده اند که دهه های آینده میزان انتشار آلایندگی وسایل نقلیه خود را به طور کامل از میان خواهند برد. از طرف دیگر دو شرکت عظیم حمل و نقل عمومی Uber و Lyft نیز متعهد شده اند که در یک بازه زمانی مشابه، انتشار کربن از وسیله های نقلیه خود را به صفر برسانند.
اما خودروسازی پولستار که در سال 1996 تأسیس شده است، تا به امروز تنها سابقه عرضه دو مدل خودروی الکتریکی به بازار را داشته است؛ کوپه هیبریدی 155000 دلاری Polestar 1 و سدان فست بک کاملاً برقی Polestar 2. همچنین انتظار می رود که این خودروساز، یک کراس اوور برقی با نام Polestar 3 را در اواخر سال 2021 به بازار عرضه کند؛ بنابراین آنچه از عملکرد این خودروساز می توان فهمید این است که این شرکت در زمینه ساخت خودرو های الکتریکی فعالیت دارد و موضوع ساخت خودرویی که نه کربن منتشر می نماید و نه در ساخت آن از کربن استفاده شده است، یک موضوع کاملاً متفاوت می باشد؛ بنابراین چالش واقعی خودروسازی پولستار، حذف انتشار کربن از فرآیند فراوری و زنجیره تامین خودروی جدید خواهد بود. تا به امروز چندین خودروساز عظیم از جمله جنرال موتورز، فورد و شرکت مادر پولستار یعنی ولوو، برای کاهش انتشار کربن متعهد شده اند که فراوری خودرو های گازسوز را تا یک تاریخ خاص به انجام برسانند. اما در هر صورت این تعهدات نیز چندان اثر بخش نخواهند بود چرا که در کل فرآیند فراوری وسایل نقلیه به فعالیت هایی مهمی از جمله استخراج مواد معدنی کمیاب زمینی همچون کربن وابسته است که برای مثال در باتری های یون لیتیوم کاربرد وسیعی دارند. شاید به باور بسیاری قطع کامل استفاده از کربن در صنعت ساخت وسایل نقیله، امری غیرممکن است، اما حتی کاهش این میزان نیز یک کار بسیار مهم خواهد بود.
با این حال شرکت خودروسازی پولستار می تواند در این شرایط طرح های خود را عملی سازد. این شرکت سازنده خودرو های الکتریکی ممکن است انعطاف پذیری بیشتری برای دستیابی به اهداف خود نسبت به سایر شرکت های عظیمتر - و بنابراین کمتر چابک - داشته باشد. پولستار رسماً از پروژه جدید خود با نام Polestar 0 به عنوان بخشی از اولین برنامه سالانه خود رونمایی کرد و اضافه نمود که پروژه تعدیل کربن را در تمام مدل های آینده خود، با جدیت دنبال خواهد نمود. با فراوری خودروی Polestar 2، این شرکت گفت که در وب سایت خود گزارش کربن و مواد خطرناک ردیابی شده مربوط به فراوری هر یک از وسایل نقلیه خود را لیست خواهد نمود. توماس اینگنلاث در این خصوص گفت: امروز، Polestar 2 با یک میزان معین از انتشار کربن از دروازه های کارخانه خارج می گردد. در سال 2030 ما می خواهیم اتومبیلی ارائه دهیم که وقتی از دروازه های کارخانه خارج می گردد، هیچگونه انتشار کربنی از آن گزارش نگردد.
منبع: فرارو