تنظیم شکایت علیه مالک سرای حاج شامی پایین در زنجان

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی زنجان گفت: تخریب اجرا شده در سرای حاج شامی پایین غیرقانونی است و شکایت از مالک توسط میراث فرهنگی صورت پذیرفته که با این شرایط قاعدتا باید سلب انتفاع از مالک صورت پذیرد.

تنظیم شکایت علیه مالک سرای حاج شامی پایین در زنجان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، مهرداد عسگریان معاون میراث فرهنگی این اداره کل امروز پنجشنبه 20 دی، در زنجان با اعلام مطلب فوق ادامه داد: مالک این مجموعه با تخریب حداقل 5 باب حجره سعی در از بین بردن سرقفلی های موجود در این سرا داشته و در حال حاضر سرا را به پارکینگ ماشین ها تبدیل کرده است که عبور و مرور خودرو و لرزش های ناشی از آن، برای بنا مخاطره آمیز است.

او ادامه داد: علی رغم تذکرهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان مبنی بر ممنوعیت تخریب رواق آجری این سرا، وی اقدام به تخریب بخشی از رواق این مجموعه کرده است این در حالی است که در مورخه هشتم فرودین ماه سالجاری طی نامه ای به شماره 13/130/972 به مالک ابلاغ شد که رواق مذکور در حالت عادی و در صورت حذف عوامل مخل، ایستا و پایدار بوده است اما در صورتی که در معرض لرزش های ناخواسته و ممتد مانند عبور و مرور وسایط نقلیه یا ضربه و برخورد غیر معمول با پایه های آجری و ... قرار گیرد احتمال ریزش یا تخریب خواهد داشت. لذا در صورت بهره برداری ضروروی است که در کوتاه مدت اقدام به ایمن سازی و برطرف خطر احتمالی به صورت شمع گذاری نماید و در فرصت مناسب نیز آثار واقع در پلاک فوق تعمیر و مرمت اساسی گردد.

عسگریان تاکید نمود: اداره کل میراث فرهنگی یک دستگاه نظارتی است و در عین اینکه در مرمت بناها و آثار تاریخی ثبتی مالک می تواند از مشارکت 50 درصدی میراث فرهنگی استفاده نماید. حتی اگر مالک اسطاعت مالی تعمیر نداشته باشد نیز شهرداری در صورت وجود خطر با ضوابطی اقدام به تعمیر می کند.

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی زنجان گفت: علی رغم تمامی این نامه نگاری ها و تذکرات و ایستا و پایدار بودن رواق مذکور باز هم مالک اقدام به تخریب بخشی از این رواق و حجره های پشت سر آن کرده است و طرح دعوی میراث فرهنگی علیه مالک این کاروانسرا انجام شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: ساماندهی وضعیت چنین بناهایی به تنهایی از عهده میراث خارج است و شهرداری و نیروی انتظامی نیز باید در این موارد همکاری کنند.

عسگریان با اشاره به ثبت مجموعه بازار زنجان در فهرست آثار ملی ، اضافه کرد: بازار زنجان به شماره 1440 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و سراها و کاروانسراها نیز جزء مجموعه بازار زنجان بوده و در فهرست آثار ملی قرار دارند. از اینرو کلیه ضوابط بناهای ثبتی برای آنها نیز صادق است.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 263

به "تنظیم شکایت علیه مالک سرای حاج شامی پایین در زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنظیم شکایت علیه مالک سرای حاج شامی پایین در زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید