خبرنگاران اجرای طرح گردشگری شمس تبریزی در گیرو دار تامین اعتبار

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، ارومیه- خبرنگاران- مراحل اجرایی طرح گردشگری و فرهنگی مجتمع شمس تبریزی در شهرستان خوی از سال 1397 شروع شده ولی تداوم این عملیات در گیر و دار تامین اعتبار به کندی پیش می رود؛ در حالی که تسریع در فرایند احداث این یادمان می تواند زمینه ارتقای شاخص های گردشگری را در آذربایجان غربی و شهر تاریخی خوی فراهم کند.

خبرنگاران اجرای طرح گردشگری شمس تبریزی در گیرو دار تامین اعتبار

برای سفر با تور پوکت نوروزی همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

به گزارش خبرنگاران، مطالعات پروژه جهانگردی و فرهنگی مجتمع شمس تبریزی در خوی از پنج سال پیش در ارومیه و تهران شروع شد و کلنگ اجرای این طرح فاخر فرهنگی نیز در سال 1397 با حضور مسوولان کشوری و رییس سازمان میراث فرهنگی وقت در سفر هیات دولت به خوی بر زمین زده شد.

این طرح در ابتدای کلنگ زنی با برآورد هزینه 200 میلیارد ریالی شروع شد ولی به علت شرایط مالی حاکم برکشور تا به امروز چندان اعتبار قابل توجهی بعد از گذشت بیشتر از 2 سال به آن تخصیص نیافته است.

طبق نظر کارشناسان این حوزه، مراحل اجرای این طرح براساس نقشه های مصوب وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی فقط در حد اجرای یادمان مرکزی، فونداسیون و ستون های بخشی از مجموعه، اجرای سازه بتنی فضای نمایشگاهی و گالری در وسعت یک هزار و 700 متر مربع اجرا شده است.

طبق اعلام کارشناسان از شروع اجرای طرح، تنها 30 میلیارد ریال تا به امروز اختصاص یافته و سال جاری هم 19 میلیارد ریال از طرف فرمانداری مصوب شده که فقط چهار میلیارد ریال آن دریافت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی آذربایجان غربی در این باره به خبرنگار خبرنگاران گفت: طی سال 1395، هفت هزار مترمربع از حریم مناره شمس آزادسازی و کلنگ احداث آن نیز با تصویب اعتبار 200 میلیارد ریالی در سفر هیات دولت به خوی بر زمین زده شد.

جلیل جباری ادامه داد: هم اکنون این مجموعه فاخر در مساحت هفت هزار متر مربع و زیربنای سه هزار و 200 مترمربع شامل فضاهای نمایشگاهی، موزه، آمفی تئاتر، کتابخانه، واحدهای پژوهشی، واحدهای خدمتی و رفاهی و محوطه باز فضای سبز و آب نما در حال اجراست.

وی ادامه داد: این طرح توسط پروفسور نادر اردلان یکی از معماران شاخص کشور طراحی شده و همه نقشه های اجرایی با رعایت ضوابط و مقررات و آیین نامه های جاری در حوزه نظام مهندسی کشور ترسیم و ارائه شده است.

وی افزود: دولت مصمم است تا با استفاده از منابع دولتی یا جذب مشارکت، این پروژه را اجرایی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این نهاد آماده همکاری با سایر نهادها از جمله شهرداری خوی در چارچوب ضوابط قانونی در این زمینه است، گفت: دولت از منابع خود مبالغی به شهرداری خوی پرداخت کرد تا اقدام به آزادسازی یک پلاک باقی مانده در حریم این اثر تاریخی کند.

فرماندار خوی نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به اینکه شمس تبریزی یک سرمایه ملی و گنجینه معنوی است، اظهار کرد: در روز تولد مولانا در جوار مقبره مولانا در ترکیه یک همایش جهانی ترتیب داده می گردد که سالانه هزاران جهانگرد را به خود جذب می نماید و شمس تبریزی نیز می تواند چنین ظرفیتی را داشته باشد.

حسین عباسی با اشاره به لزوم همدلی مسوولان برای پیشبرد این طرح گفت: ضروری است که اعضای شورای شهر و نمایندگان مردم خوی در مجلس نیز با همکاری و یاری به فرمانداری خوی و اداره کل میراث فرهنگی استان برای اتمام این پروژه نهایت کوشش را انجام دهند.

وی بیان نمود: کمبود اعتبار مهمترین مشکل اجرایی شدن این طرح است و راه چاره اجرای آن تبدیل شدن به یک پروژه ملی است تا از بلاتکلیفی نجات یابد.

وی بیان نمود: شورای شهر و شهرداری آمادگی اجرای این طرح را با نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استان دارا هستند و در صورت واگذاری آن می گردد در عرض 2 سال این پروژه فرهنگی و جهانگردی را به خاتمه رسانید.

شهردار خوی نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: آرامگاه شمس تبریزی یک اثر تاریخی و ثبت شده و متولی آن اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی است.

محرم اکبرزاده افزود: در گذشته شهرداری در زمینه آزاد سازی محوطه پیرامونی و محوطه سازی آرامگاه با میراث فرهنگی استان همکاری نموده است.

وی با بیان اینکه اگر اقدامی در این زمینه انجام شده از محل اعتبارات استانی بوده، گفت: کل این پروژه از صفر تا صد به شهرداری ارتباط دارد و این بخش در زمینه همکاری های لازم از آمادگی لازم برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری می تواند براساس همان طراحی و مطالعات اجرا شده توسط میراث به اجرای پروژه و بهره برداری از آن بپردازد، افزود: این پروژه یک طرح سه ساله است و می توان در ظرف زمانی 2 تا سه سال آن را به اتمام رساند.

اکبرزاده افزود: هم اکنون این مکان تبدیل به یک مکان کارگاهی شده و چهره نامطلوبی هم برای جهانگردانی که از آن بازدید می نمایند، دارد.

آرامگاه شمس تبریزی از مکان های جهانگردی و زیارتی استان آذربایجان غربی است که مدفن شمس تبریزی شاعر صوفی قرن ششم در آنجا واقع شده است.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به جهان آمد و ملقب به شیخ پرّان و زر دوز بود.

کتاب مقالات شمس شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.

شمس تبریزی، روحیه و نگرش اندیشمند نابغه ای مثل مولوی را متحول کرد و از مولوی عابد، یک عارف عاشق ساخت.

حضور شمس تبریزی باعث غلیان چشمه شعر مولوی می شد و غیبت وی، زبان مولوی را گنگ می کرد؛ مولوی در سایه محبتی که نسبت به شمس داشت، مطلبی عالی را با مثالی لطیف بیان می کرد.

روحیه و ارادتی که مولوی نسبت به شمس داشت، باعث شد تا وی از وابستگی دنیوی جدا گردد؛ تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر نموده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 5189

به "خبرنگاران اجرای طرح گردشگری شمس تبریزی در گیرو دار تامین اعتبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اجرای طرح گردشگری شمس تبریزی در گیرو دار تامین اعتبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید