خداحافظی با سبیت: چرا درب های نجیب ترین نمایشگاه فناوری دنیا برای همیشه بسته خواهند شد؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، دیروز خبری که چند هفته بود به گوش می رسید؛ به طور رسمی تایید شد. درب های نمایشگاه فناوری CeBIT هانوفر آلمان با سابقه ای 33 ساله بسته خواهد شد.

خداحافظی با سبیت: چرا درب های نجیب ترین نمایشگاه فناوری دنیا برای همیشه بسته خواهند شد؟

سبیت بزرگ ترین نمایشگاه IT و ICT اروپا بود و به نوعی چشم انداز و آینده فناوری این قاره سبز و مدرن به حساب می آمد.

در این نمایشگاه از مردم عادی تا فروشندگان، خریداران، مدیران و رهبران کسب وکارها، توسعه دهنده گان و دولتی ها از کشورهای مختلف شرکت کرده و چندین روز در صدر تمام اخبار جهان بود. آخرین گزارش ها نشان می داد از 100 کشور جهان بازدیدکننده دارد که بالغ بر 30 درصد آن ها مدیران ارشد شرکت ها و موسسات هستند.

روزگاری از این نمایشگاه به عنوان رقیبی برای CES امریکا یاد می کردند و دومین نمایشگاه برتر فناوری در جهان بود.

سبیت در روزهای اوج خود تا 850 هزار نفر بازدیدکننده داشته است ولی ظاهرا سال گذشته تنها 120 هزار نفر از CeBIT 2018 بازدید کردند.

طبق خبری که در رسانه ها منتشر شده است؛ نمایشگاه سبیت دیگر به طور مستقل برگزار نمی گردد و با نمایشگاه فصلی هانوفر(Hannover Messe) ادغام و در اندازه یک سالن از جدیدترین فناوری ها و محصولات الکترونیکی مصرفی درخواهد آمد.

هر کسی که کمترین آشنایی با نمایشگاه سبیت داشته باشد؛ با شنیدن خبر تعطیلی آن قطعا می پرسد چرا؟

چرا این نجیب زاده قربانی شد؟

چندین دلیل عمده برای نزول و تضعیف نمایشگاه سبیت به ذهن می رسد. ابتدا، نمایشگاه هایی مانند CES در لاس وگاس، کنگره جهانی موبایل در بارسلونا، کامپیوتکس در چین تایپه و نظایر این ها باعث تضعیف CeBIT شدند.

در حقیقت، طی چند سال و به آرامی، آسیای شرقی توانست به دومین مرکز و نقطه محوری فناوری و آی تی در جهان تبدیل و رقیبی برای CES گردد. اروپا کم کم به حاشیه رفت و شرکت های امریکایی و آسیایی هم بیشتر تمرکز خود را روی نمایشگاه های دیگر قرار دادند.

از سوی دیگر، وقتی نمایشگاه های CES و کامپیوتکس به محلی برای نمایش و عرضه محصولات الکترونیکی مبدل شد و شرکت های برتر این حوزه تمایلی به رونمایی از محصولات شان در سبیت نشان ندادند؛ این نمایشگاه تغییر استراتزی داد و بیشتر به سوی راه کارهای سازمانی، کسب وکاری و محصولات اینترپرایس رفت.

در سال های اخیر، همیشه از سبیت اخباری درباره آینده شهرهای هوشمند، کلاود و مجازی سازی، راه کارهای سازمانی برای امنیت داده ها و محصولاتی برای شرکت های بزرگ شنیدیم.

غالب بازدیدکننده ها از شرکت های خصوصی و دولتی بودند. مقامات کشورهای مختلف به هانوفر آمده و ضمن شرکت در مراسم افتتاحیه، از نمایشگاه بازدید کرده و قراردادهای همکاری منعقد می کردند.

نتیجه تمام این تغییر و تحولات، زیان 5 میلیون دلاری در نمایشگاه CeBIT 2017 است.

هانوفر کوچک بود

می گویند یکی از دلایل کاهش بازدیدکننده نمایشگاه سبیت، به کوچک بودن شهر میزبان نمایشگاه و نداشتن امکانات رفاهی لازم و کافی برای برگزاری رویدادی مانند سبیت برمی گردد.

هانوفر شهر کوچکی در آلمان است که فقط 535 هزار نفر جمعیت دارد. حالا تصور کنید نمایشگاه سبیت در روزهای اوج خود دو برابر این جمعیت بازدیدکننده داشته است. مردم ناچار بودند مراکز اقامتی و هتل هایی در شهرهای اطراف هانوفر مانند هامبورگ رزرو کنند و هر روز مسافت و زمان طولانی برای بازدید نمایشگاه و برگشت به هتل محل اقامت صرف گردد.

در سال های گذشته، برخی از بازدیدکننده های نمایشگاه هانوفر گزارش داده بودند برای اجاره یک اتاق ساده هزینه بسیار بالایی در حد بهترین هتل های گردش گری اروپا پرداخت کردند یا تصاویری منتشر می شد که نشان داد برخی بازدیدکننده ها در خانه های اجاره ای با سوسک ها هم نشین هستند و دیوارها از ورق های آلومینیومی ساخته شده و از اتاق کناری مجزا می گردد.

هانوفر شهری آرام، ساکت، خواب آلوده و محلی است. حالا این شهر را با بارسلونا، لاس وگاس، هنگ کنگ و نظایر این ها مقایسه کنید که تمام 24 ساعت بیدار و مملو از رستوران، باشگاه، مکان های تفریحی و دیدنی هستند.

عدم تمایل به بازدید فیزیکی

یکی از سایت های محلی آلمان می گوید هزینه بالای بلیط های این نمایشگاه برای بازدیدکننده ها و متراژهای غرفه ها برای کسب وکارها و شرکت های آی تی، به ویژه استارتاپ ها باعث زمین خوردن سبیت شده است.

در اطلاعیه شرکت دویچه مسه (یکی از بزرگ ترین برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی تجاری در آلمان) عنوان شده تحولات عصر اقتصاد دیجیتالی باعث تصمیم گیری برای بستن درب های نمایشگاه سبیت شده است.

بسیاری از موضوع های سبیت با دیگر نمایشگاه های محلی شهر هانوفر هم پوشانی و تداخل داشتند. افزون بر این، بسیاری از مردم دوست دارند به صورت مجازی و از راه دور خبرهای فناوری را دنبال و محصولات جدید را بررسی کنند.

به این ترتیب، نمایشگاه CeBIT 2019 به خاطر تعداد کم بازدیدکننده و رزرو کم غرفه ها و احتمالا ضرر چند میلیون دلار در صورت برگزاری، لغو و این نمایشگاه برای همیشه بسته خواهد شد.

منبع: + و +

منبع: یک پزشک
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1125

به "خداحافظی با سبیت: چرا درب های نجیب ترین نمایشگاه فناوری دنیا برای همیشه بسته خواهند شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی با سبیت: چرا درب های نجیب ترین نمایشگاه فناوری دنیا برای همیشه بسته خواهند شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید