خطر افشا خصوصی ترین افکار با این ایمپلنت های مغزی!

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، زومیت نوشت: ما در حال حرکت به سمت دنیایی هستیم که در آن می توان حالات روحی افراد را با الگوریتم ها رمزگشایی کرد.

خطر افشا خصوصی ترین افکار با این ایمپلنت های مغزی!

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان آموزشی-علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) زنگ خطر را در خصوص فناوری عصبی به صدا درآورده و هشدار می دهد که سرعت پیشرفت سرسام آور هوش مصنوعی، برای حقوق بشر و حریم خصوصی ذهنی مردم، به عنوان تهدید درنظر گرفته می گردد.

یونسکو روز پنجشنبه در کنفرانس بین المللی پاریس اظهار داشت: برای رسیدگی به نگرانی های بالقوه حقوق بشری فناوری نوروتِک (NeuroTech)، چارچوب اخلاقی ارائه خواهیم داد.

گابریلا راموس، دستیار مدیرکل علوم اجتماعی و انسانی یونسکو درمورد این موضوع گفت: ما در حال حرکت به سمت دنیایی هستیم که در آن، الگوریتم ها ما را قادر می سازند فرایندهای ذهنی افراد را رمزگشایی کنیم و به طور مستقیم مکانیسم های مغزی ای را که زیربنای نیت ها، احساسات و تصمیم های آن ها هستند دستکاری کنیم.

به طور کلی نوروتک، دستگاه های الکترونیکی مثل رابط های کامپیوتری مغز را توصیف می نماید که به مغز یا سیستم عصبی شما متصل می شوند. این دستگاه ها با عنوان ایمپلنت های مغزی نیز شناخته می شوند.

فناوری ایمپلنت مغزی به طور معمول برای مقاصد پزشکی مثل یاری به افراد فلج برای حرکت مجدد یا بازیابی بینایی یا شنوایی کاربرد دارد، اما پیشرفت های اخیر، کارشناسان را درمورد تهاجم بالقوه تکنولوژی مذکور نگران نموده است.

به نوشته فیوچریسم، درحال حاضر هوش مصنوعی با اسکن مغزی می تواند افکار افراد را درک نموده و آن ها در قالب کلمات ارائه دهد.

هنوز در روزهای اولیه فناوری ایمپلنت مغزی به سر می بریم، اما این پیشرفت ها بدون هوش مصنوعی امکان پذیر نخواهد بود. درواقع می توان از این تکنولوژی برای یاری به پردازش داده های مغز با سرعت خیره کننده استفاده کرد و این موضوع باعث نگرانی کارشناسان شده و امکان دارد در پرتگاه نگرانی های تازه حریم خصوصی قرار بگیریم.

ماریاگرازیا اسکوئیچیارینی، اقتصاددان یونسکو که متخصص هوش مصنوعی است، به خبرگزاری فرانسه گفت: این مانند استفاده از نوروتکنیک روی استروئیدها است.

از طرفی، حجم بزرگ سرمایه ای که به صنعت نوروتکنولوژی تزریق می گردد نیز نگرانی هایی ایجاد نموده است.

براساس گزارش تازه یونسکو که اسکوئیچیارینی آن را تهیه نموده، سرمایه گذاری در شرکت های فناوری عصبی بین سال های 2010 تا 2020، به بیش از 33 میلیارد دلار افزایش یافته که نشان از رشد 22 برابری دارد. در همین حال تعداد اختراعات مرتبط با نصب تراشه های مذکور در بدن انسان ها در این بازه زمانی دو برابر شده است.

نورا، شرکت تحت فرمان ایلان ماسک که ازجمله پیشتازان فناوری ایمپلنت مغزی محسوب می گردد، اخیراً تأییدیه سازمان غذا و دارو را برای آزمایش ایمپلنت های مغزی خود روی انسان دریافت نموده و درحال حاضر از هوش مصنوعی شرکت xAI نیز پشتیبانی می نماید.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 تیر 1402 بروزرسانی: 25 تیر 1402 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 16444

به "خطر افشا خصوصی ترین افکار با این ایمپلنت های مغزی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر افشا خصوصی ترین افکار با این ایمپلنت های مغزی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید