رازهایی که تاریخ فاش می کند

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، یاسمن رضائیان:خبر کشف کتیبه ای از دوران باستان می تواند مثل یک ماشین زمان ما را به گذشته های دور برگرداند. گذشته هایی که فکر کرده ایم تمام شده اند و هرچه داشته اند برای ما بازگو کرده اند؛ اما انگار دست های تاریخ همیشه پر است. همیشه رازی در قلبش نهفته است که بخواهد روزی برایمان بازگو کند.

رازهایی که تاریخ فاش می کند

چهارسال پیش کتیبه ای از هخامنشیان در شهر باستانی فاناگوریا در روسیه پیدا شد. این کتیبه مخدوش بود و خوانش درستی از آن به عمل نیامد و به خشایارشا نسبت داده شد. اما احسان شورابی که باستان شناس است و تخصصش سکه شناسی، کتیبه شناسی و نگاره شناسی است، توانست کلمه داریوش را در این کتیبه بازسازی کند و اظهار داشت که کتیبه متعلق به داریوش است. البته شورابی این را هم گفت که پیداشدن این کتیبه در جنوب روسیه، سندی قطعی نیست که بگوییم داریوش تا سرزمین سکاها لشکرکشی کرده است. به هرحال این خاصیت تاریخ است که پر از شایدها و اما و اگرهاست، پر از تفسیرها و تعبیرها. تاریخ شاید نمی تواند پاسخی قطعی بر وقایعی که در گذشته اتفاق افتاده بدهد؛ اما ویژگی مهمی دارد و آن همین است که می گوید هیچ چیز قطعی نیست و دانسته ها و یافته هایمان، گاهی با آن چه که همیشه فکر می کرده ایم، متفاوت خواهد بود.

خوانش تازه از این کتیبه، تاریخ پادشاهی هخامنشیان را تغییر می دهد؛ یعنی تاریخ پادشاهی داریوش را. و شاید کتیبه های دیگری زیر خاک زمینی که روی آن زندگی می کنیم باشد و حرف های بسیاری درباره پیشینیان داشته باشند؛ حرف هایی که شاید هیچ وقت به گوش ما نرسند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 2015

به "رازهایی که تاریخ فاش می کند" امتیاز دهید

1 کاربر به "رازهایی که تاریخ فاش می کند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رازهایی که تاریخ فاش می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید