راهنمای کامل متروی استانبول به همراه نقشه خطوط

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، متروی استانبول یکی از محبوب ترین وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر بزرگ است که مسافران خود را در کوتاه ترین زمان ممکن، بدون ترافیک به مقصد مورد نظر در قسمت آسیایی و یا اروپایی کلانشهر استانبول می رساند. دسترسی به جاذبه های تاریخی، مراکز، منطقه ها تفریحی و تمامی محله های معروف استانبول به وسیله خطوط مترو به راحتی امکان پذیر است. متروی این شهر یک راه مقرون به صرفه و سریع برای فرار از ترافیک استانبول محسوب می گردد و گردشگران خیلی سریع از روی نقشه متروی استانبول می توانند برای رسیدن به مقصد مورد نظر مسیر و زمان را پیش بینی نمایند.

راهنمای کامل متروی استانبول به همراه نقشه خطوط

اگر قصد سفر به شهر استانبول در کشور ترکیه را دارید، مترو برترین راه برای سرگرمی و گردش مقرون به صرفه در این شهر محسوب می گردد، برای سوار شدن به مترو باید حتماً استانبول کارت تهیه کنید و هزینه بلیط مترو را با این کارت اعتباری بپردازید. اگر در روزهای آینده مسافر استانبول هستید، حتماً این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران را تا پایان دنبال کنید تا شما را با همه جزئیات مربوط به خطوط مترو شهری استانبول آشنا کنیم.

نقشه مترو استانبول

متروی استانبول یکی از قدیمی ترین خطوط مترو دنیا محسوب می گردد که بیش از یک قرن از ساخت آن می گذرد. اگر برای اولین بار راهی شهر استانبول در کشور ترکیه شده اید، باید به شما بگوییم که کرایه تاکسی در این شهر شلوغ و مدرن بسیار بالا است و وسایل حمل نقل عمومی همانند مترو، اتوبوس و تراموا گزینه های بهتری برای گردش در این شهر محسوب می شوند. بنابراین برای صرفه جویی در هزینه های سفر خود بهتر است از لحظه ورود به این شهر یک استانبول کارت تهیه کنید و با دانلود کردن نقشه مترو استانبول مقصدهای مورد نظر خود را با ایستگاه های مترو هماهنگ نموده و با کمترین هزینه در این شهر خود را به جاذبه های سرگرمیی و مراکز خرید برسانید.

خطوط متروی استانبول

متروی استانبول در حال حاضر 8 خط مختلف دارد که فقط 7 خط آن با بیش از 80 ایستگاه در منطقه ها مختلف این شهر بزرگ فعالیت دارد تا مسافران بدون معطلی به مقصد مورد نظر دسترسی داشته باشند. مترو مارمارای استانبول در حال حاضر همه روزه از ساعت 6 صبح تا 12 شب فعال است و مسافران را بدون وقفه جا به جا می نماید. خطوط در نقشه مترو استانبول به فارسی رنگ های قرمز، زرد، قهوه ای، سبز، آبی، صورتی، بنفش و طلایی نشان داده شده که مسیر و ایستگاه های هریک از این خطوط با یکدیگر متفاوت بوده و مسافران باید بر اساس مقصد مورد نظر و محلی که در آن قرار دارند سوار خط معینی شوند.

خط M1a Yenikapı:

خط M1a Yenikapı فرودگاه آتاتورک یکی از خطوط مهم و اصلی متروی استانبول است که دسترسی مسافران فرودگاه آتاتورک را به مرکز شهر تسهیل می نماید. این خط از Yenikapı مرکز حمل و نقل ریلی در سمت اروپا آغاز شده و مسافران را به میدان تکسیم و مراکز خرید در نزدیکی فرودگاه می رساند.

ایستگاه های خط M1a:

ینی کاپی، اکسارای، امنیت، فاتح، توپکاپی، اولو باتلی، بایرام پاشا، مال تپه، سگمال سیلار، کوکاتپه، اوتوگار، ترازی دره، داوود پاشا، مرتر، زیتین بورنو، باکرکوی، بوچلی ولر، آتاکوی، شیرینول، ینی بوسنا، دی تی ام، فرودگاه آتاتورک، اسنلر، مندرس، اوشیو زلو، میدان بگسیلار، کیرازلی.

خط M2 Yenikapı - Hacıosman :

خط m2 مترو استانبول از مرکز حمل و نقل سمت اروپایی این شهر آغاز می گردد و دسترسی به مهم ترین مراکز تجاری شهر همانند تکسیم(Taksim)، لونت (Levent) و ماسلاک(Maslak) را فراهم می نماید. خط M2 یک خط مستقیم است که جنوب به شمال شهر استانبول را به هم وصل می نماید و گردشگران داخلی یا خارجی برای دسترسی بهتر به مراکز خرید استانبول همانند جواهیر(Cevahir و ایستینه پارک (Istinye Park) از آن استفاده می نمایند.

ایستگاه های خط M2:

داروشافاکا، هاسیوسم، آتاتورک اینداستری، ایاز آقا، سیران تپه، اینداستریال نیبرهود، لونت 4، لونت، گایره تپه، شیشلی مسیدیه کوی، مستر عثمان، پارتیشن، شیشانه، استواری، وزنه سیلر، ینی کاپی.

خط M3 Kirazlı - Olimpiyat - Başakşehir:

این خط مترو مسافران را از منطقه Basaksehir یکی منطقه ها حومه ای شهر استانبول به مرکز شهر میسر می نماید. در نقشه مترو استانبول 2023 این خط مترو 11 ایستگاه دارد که بیشتر از طریق مسافران محلی استفاده می گردد و برای گردشگران اهمیت زیادی ندارد. با این حال برای دسترسی به مراکز خریدی همانند باغجیلار Bagcilar و ورزشگاه المپیک هم می توانید از این خط بهره ببرید.

ایستگاه های خط M3:

المپیک، زیاگوکالپ نیبرهود، کیرازلی، ینی محله، محموت بی، ایستوک، ایکیتلی اینداستری، کانتکت تورگوت دایرکتلی، سایتز، خانه بشاک، مترو کنت.

خط M4 Kadıköy:

خط متروی فرودگاه سابیها گوکچن به عنوان یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل در سمت آسیایی استانبول شناخته می گردد. این خط از طریق مترو مارمارای (Marmaray) امکان دسترسی به مرکز شهر و منطقه ها معروف جهانگردی همانند بیازیت، سلطان احمد و بعلاوه به مراکز خرید معروف خیابان آکسارای را فراهم می نماید.

ایستگاه های خط M4:

توشانت تپه، پندیک، عدنان، کارتال، سوگانلیک، آستانه-عدلیه، اسکنت، گولسویو، حضوروی، مال تپه، کوچوک یالی، بوستانسی، کوزیاتاکی، ینی صحرا، گوزتپه، اونالان، اسیبادم، آیریلیک چشمه سی، کادیکوی.

خط M5 Üsküdar:

خط مترو چکمه کوی معمولاً از طریق مردم محلی استفاده می گردد و نقاط گردشگری معروفی در این خط وجود ندارد. با این حال از طریق این خط می توانید به مرکز خرید کاپیتول و هتل های تجاری در منطقه عمرانیه دسترسی داشته باشید.

ایستگاه های خط M5:

چکمه کوی، کانتکت نسیپ، دودولو، دبیرستان امام خطیب، آلتین شهید، ایحلام اولکویو، لایتر، بازار، عمرانیه، بولگور لو، کیسیک لی، آلتونی زاده، بگلر باشی، فیستیکاگاچی، اسکودار.

خط M6 Levent:

این خط مترو در واقع یکی از خطوط نوساز متروی استانبول محسوب می گردد که به آن طرح توسعه خط M2 ساخته شده و نام خط لونت (Levent) است. این خط امکان دسترسی به دانشگاه بغازیچی و منطقه های همانند (Etiler) را فراهم می نماید. (ایستگاه های خط M6: هیساروستو، اتیلر، نیسپتیه، لونت.)

خط M7 Mecidiyekoy:

خط مترو محمود بی (Mahmutbey) این خط مترو از مجیدیه کوی (Mecidiyekoy) آغاز شده و به محله معروف و قدیمی محمود بی (Mahmutbey) در غرب شهر استانبول امتداد دارد. این خط امکان دسترسی به منطقه ها حومه شهر و بعضی از هتل های تجاری بزرگ استانبول را برای گردشگران فراهم می نماید. (ایستگاه های خط M7: یلدیز، فولیا، مجیدیه کوی، چاغلایان، کایت هانه، علی بی کوی.)

خط M11 Gayrettepe :

خط فرودگاه استانبول که هنوز در حال ساخت است هم یکی از 8 خط متروی استانبول محسوب می گردد که هنوز به بهره برداری نرسیده است.

انواع بلیط متروی استانبول

برای دانلود نقشه مترو استانبول با کیفیت بالا می توانید به سایت های معتبر مراجعه کنید و به راحتی با ذخیره این نقشه در گوشی موبایل خود برترین ایستگاه مترو را برای سوار شدن انتخاب نموده و به سمت مقصد مورد نظر حرکت کنید. اگر قصد اقامت کمتر از 48 ساعت در شهر استانبول را دارید، برترین کار به جای خرید استانبول کارت، تهیه بلیط یک سفره یا چند سفره متروی استانبول است که می توانید آن را از ایستگاه های مترو با ارائه پول نقد و بدون احتیاج به کارت بانکی بر اساس تعداد سفر خود تهیه کنید.

ولی اگر قصد دارید بیشتر از دو روز در این شهر اقامت داشته باشید و در پی صرفه جویی در هزینه حمل و نقل هستید، استانبول کارت برترین گزینه برای شما محسوب می گردد که می توانید با آن از مترو، اتوبوس و تراموا بهره ببرید. استانبول کارت یک کارت شارژی است که برای استفاده از تمامی وسایل حمل ونقل عمومی در شهر استانبول قابل استفاده بوده و باعث صرفه جویی در هزینه های شما می گردد.

قیمت بلیط متروی استانبول

برای خرید استانبول کارت باید حداقل آن را به مقدار 5 سفر مترو یعنی به مبلغی در حدود 50 لیر ترکیه شارژ کنید، این کارت به جز تاکسی در سایر وسایل نقلیه عمومی شهر استانبول همانند مترو، اتوبوس، تراموا و دیگر وسایل حمل ونقل عمومی دیگر قابل استفاده است. بلیط های متروی استانبول هم به صورت یک تا 10 سفره در ایستگاه های متروی این شهر به فروش می رسد که مسافران می توانند از آن ها هم برای سوار شدن به متروی استفاده نمایند. بعلاوه ولکام کارت Istanbul Welcome Card هم یکی از گزینه برای استفاده از امکانات عمومی در شهر استانبول برای گردشگران است که با قیمتی بین 40 تا 90 یورو در دسترس گردشگران می باشد.

نحوه خرید بلیط متروی استانبول

برای تهیه کارت مترو استانبول بمی توانید به باجه های بلیت فروشی در داخل ایستگاه های مترو مراجعه کنید که با دانلود نقشه مترو استانبول می توانید از موقعیت دقیق این ایستگاه ها آگاه شوید و یا به، وب سایت های مختلف که به صورت آنلاین این کارت ها را عرضه می نمایند برای خرید اینترنتی کارت مترو مراجعه نمایید که برای خرید بلیط از این سایت های باید مستر کارت یا ویزا کارت داشته باشید. قیمت خرید استانبول کارت در حال حاضر یعنی در سال 2023 میلادی 10 لیر ترک است که باید آن را به مقدار 5 سفر مترو یعنی به مبلغ 50 لیر هم شارژ کنید. هر بار که از کارت مترو استفاده می کنید، باید حداقل 15 لیر از موجودی کارت شما در کارت باقی بماند.

سوالات متداول

1. چگونه می توانم کارت مترو استانبول را تهیه کنم؟

برای تهیه کارت مترو استانبول، می توانید به باجه های بلیت فروشی در داخل ایستگاه های مترو مراجعه کنید یا این کارت را از بعضی از سوپرمارکت ها یا وب سایت های مربوطه آنلاین تهیه کنید.

2. آیا کارت مترو استانبول قابل استفاده در تاکسی ها است؟

خیر، کارت مترو استانبول قابل استفاده در تاکسی ها نیست و صرفاً برای استفاده در وسایل حمل ونقل عمومی درون شهری همانند مترو، اتوبوس و تراموا می توان از آن استفاده کرد.

3. چگونه می توانم کارت مترو استانبول را شارژ کنم؟

می توانید با دستگاه های معین شده در ایستگاه های مترو یا از طریق وب سایت های مربوطه، کارت مترو استانبول را شارژ کنید.

4. آیا استفاده از کارت مترو استانبول برای جهانگرد ها مناسب است؟

بله کارت مترو استانبول برای جهانگرد ها نیز مناسب است؛ زیرا این کارت امکان استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی شهری را با هزینه کمتر و راحت تر فراهم می نماید.

5. چگونه می توانم تعداد سفرهای موجود در کارت مترو استانبول را بدانم؟

شما می توانید با عبور از گیت های ورودی یا با استفاده از دستگاه های خودپرداز مربوطه، موجودی به جای مانده در کارت مترو استانبول را آنالیز کنید.

6.آیا خرید تور مسافرتی به مقصد استانبول از سایت خبرنگاران امکان پذیر است؟

بله، شما می توانید بلیط پرواز و یا تور سرگرمیی خود به مقصد شهرهای مختلف کشور ترکیه همانند استانبول را بدون محدودیت زمانی و به صورت 24 ساعته از سایت خبرنگاران بخرید و برای گذراندن تعطیلات دلچسب و فراموش نشدنی راهی کشور ترکیه شوید

جمع بندی

خطوط متروی استانبول با 7 خط فعال خود که از منطقه ها مختلف شهر آغاز شده و به نقاط مهمی از جمله فرودگاه ها، مراکز تجاری و منطقه ها گردشگری متصل می گردد، یکی از پایدارترین و کارآمدترین سیستم های حمل ونقل عمومی در این شهر بزرگ است. این پنج خط، از Yenikapı تا فرودگاه ها، منطقه ها مرکزی و تجاری، حومه های شهر و منطقه ها آسیایی و اروپایی استانبول را پوشش می دهند.

این تنوع و تعداد زیاد ایستگاه ها باعث دسترسی آسان به اماکن گردشگری، منطقه ها مسکونی و مراکز خرید در این شهر شده است. به عنوان یکی از بسترهای اصلی ترابری در استانبول، نقش مهمی در روند حرکت و جابه جایی گردشگران و مردم محلی ایفا می نماید. برای سفر به ترکیه در روزهای مختلف سال و بازدید از جاذبه های گردشگری متنوع این شهر می توانید از سایت خبرنگاران بلیط هواپیما و تور سرگرمیی مورد نظر خود را با برترین قیمت و در اسرع وقت تهیه کنید. خبرنگاران تورهای متنوعی را به مقصد شهرهای مختلف کشور ترکیه در همه روزهای سال برگزار می نماید که شما برای آگاهی از جزئیات این تورها می توانید به بخش فروش تور سایت خبرنگاران مراجعه نمایید.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 17203

به "راهنمای کامل متروی استانبول به همراه نقشه خطوط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل متروی استانبول به همراه نقشه خطوط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید