قبل از سفر به ازبکستان، حتما این نکات را بخوانید

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، نکات سفر به ازبکستان

برای اینکه با نکات سفر به ازبکستان بیشتر آشنا شوید، به شما در ابتدا توصیه می کنیم که مطلب راهنمای سفر به تاشکند را در مجله اینترنتی خبرنگاران ابتدا مطالعه کنید، بعد به دنبال نکات ریزتر به سراغ این مطلب بیایید. در طول تاریخ، ازبکستان بخشی از راستا تجاری باستانی راه ابریشم از آسیا به سمت اروپا بوده است، اما این روزها سفر در طول جاده ابریشم دیگر به هیجان انگیزی، رمانتیکی و ماجراجویی های گذشته نیست. اگر چه این راستا همچنان طبیعت وحشی خود را به گونه ای زیبا حفظ نموده است اما شاهد گردشگران و توریست های کمتری به نسبت دیگر کشورهای اروپایی است. روانکاوی، وحشی و پرماجرا به همان اندازه عاشقانه، وحشی و پرماجرا نیست.

قبل از سفر به ازبکستان، حتما این نکات را بخوانید

جغرافیای ازبکستان

قبل از هر چیزی در زمینه نکات سفر به ازبکستان به نظر باید اول اطلاعاتی درباره جغرافیای این کشور(البته این قانون درباره دانستن نکات سفر به هر کشوری در سراسر کره زمین، ضروری است) داشته باشیم. جمهوری ازبکستان کشوری در آسیای مرکزی است که دارای مرز مشترک با کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان است. این دقیقا به این معنا است که ازبکستان از لحاظ جغرافیایی کاملا از هر طرفی به خشکی می رسد و مرز دریایی ندارد. پایتخت این کشور شهر تاشکند است.

از لحاظ وسعت، کشور ازبکستان در مقام 56 بین دیگر کشورهای دنیا قرار می گیرد. این کشور از لحاظ جمعیت و بر اساس آخرین برآوردی که از سرانه جمعیت آن به عمل آورده شد در حدود 33 میلیون نفر جمعیت دارد. کشور ازبکستان در آسیای مرکزی و در کنار جاده ابریشم، شامل شهرهای باستانی و تاریخی بسیار زیادی است که از جمله آن ها می توانیم به شهرهایی همچون: سمرقند، بخارا، خیوه و ترمذ اشاره کنیم که در زمان های قدیم از جمله شهرهای تاریخی و سرنوشت سازی بوده اند.

جالب است در خلال نکات سفر به ازبکستان این نکته را بدانید که در 2 شهر بزرگ سمرقند و بخارا هنوز هم مردم به زبان فارسی صحبت می نمایند. به خاطر دارید که چند خط بالاتر گفتیم که ازبکستان هیچ مرزی با دریا ندارد؟

در تکمیل آن و در ادامه باید بگوییم که، ازبکستان یکی از دو کشوری در سراسر دنیا است که نه تنها خودش مرز دریایی ندارد بلکه همسایگان این کشور نیز مرز دریایی ندارد. ضمناً؛ هیچ کدام از رودخانه های ازبکستان نیز به دریا هم نمی ریزند. دومین کشوری هم که با ازبکستان در این زمینه یکسان است نیز لیختن استاین است.

نکاتی در باب هزینه های سفر به ازبکستان

از جمله نکات سفر به ازبکستان که لازمه شیرین و دلچسب هر سفری است، خرید کردن است. مطمئن باشید که شما می توانید هر چیزی را که دلتان بخواهد را هم راحت پیدا کنید و هم به راحتی تمام و با قیمتی مناسب خریداری کنید. اگر اهل تخفیف دریافت و چانه زدن در هنگام خرید هستید که هیچ اما اگر از آن دسته افرادی هستید که موقع خرید کردن کل مبلغ را به راحتی به فروشنده می چردازید باید به شما بگوییم که در هنگام خرید در ازبکستان، پیش پیش به شما تخفیف داده شده است و این به این معناست که قیمت ها بسیار مناسب است.

یادتان باشد که در ازبکستان در اکثر مواقع، معماملات با ارز محلی و پول و نقد صورت می پذیرد. البته در معماملات بزرگ در این کشور از ارز دلار هم استفاده می گردد. واحد پولی ازبکستان، سوم (Uzbekistani som) است. یادتان باشد تا قبل از سفرتان به ازبکستان حتما پولتان را در صرافی تبدیل کنید تا در طول سفر به دنبال تبدیل ارز نباشید.

نکاتی درباره آب و هوای ازبکستان

آب و هوای کشور ازبکستان از نوع قاره ای است و به همین خاطر، بارندگی نسبتا کمی دارد. این کشور دارای تابستان های گرم و طولانی و همچنین، زمستان هایی با درجه ای ملایم است. بنابراین حتما به شما در بابِ نکات سفر به ازبکستان پیشنهاد می کنیم که قبل از بستن بار و بندیل سفرتان به مقصد این کشور، حتما نسبت به این که در چه فصلی هستید، لباس هایتان را در چمدان بگذارید تا از لحاظ دما بدن دچار نوسانات نشوید. هر چند که به نظر می رسد شما در سفر به ازبکستان به لباس های پشمی زیادی نیاز ندارید.

نکاتی درباره جاذبه های گردشگری ازبکستان

این کشور پر است از جاذبه های گردشگری که در تمامی ادبیات و تمثال هایمان شنیده ایم. به خال هندویش بخشم، سمرقند و بخارا را …

آن قدر بیت و شعر وجود دارد که به جاذبه های این کشور اشاره می نماید که هر جور که شده باید رفت و این جاذبه ها را از نزدیک دید. فقط بهع یاد داشته باشید که حتما نقشه این امکان و دیگر شهرهایی که می روید را چه بر روی گوشی خود و چه در قالب نقشه کاغذی و در آخرین به روز رسانی خود خود به همراه داشته باشید.

  • سمرقند

سمرقند در واقع نام رسمی شهری است که خیلی از ماها آن را در تمثال ها شنیده ایم. این شهر به صورت رسمی در یونشکو ثبت دنیای شده است. سمرقند تاریخی دیروز، شهری بود که هیچ وقت تکنولوژی امروزه را باور نمی کرد زیرا، از لحاظ مدرنیته در زمان خود از بهترین ها بود. البته، سمرقند امروزی هم یک شهر پر جنب و جوش است که سنت هایش را پرورش می دهد. کاوش های باستان شناسی تاریخی را نزدیک به 3500 سال پیش در آن نشان می دهد.

  • بخارا

در نکات سفر به ازبکستان و در این قسمت درباره بخارا باید به شما بگوییم که، در قرن ها پیش این شهر، پایگاه مهمی برای الهیات و علوم اسلامی بوده است. برنامه ریزی شهری، توسعه شهری، مالی و علمی در بخارا تأثیر بزرگی بر دنیا اسلام در قرون وسطی داشته است. اولین بنیاد معماری، آرامگاه اسماعیل سامانی در قرن 10 میلادی اینجا واقع شده است. این شهر بزرگ ترین مرکز اسلامی برای مطالعه تصوف با صدها مسجد و مدرسه و یا مکان های یادگیری بوده است.

  • خیوه

اولین محل میراث دنیای یونسکو در ازبکستان در سال 1990 به ثبت رسید و اهمیت آن در میراث استثنایی راه های ابریشم باستان است. این سایت دارای 51 اثر تاریخی است و اگر چه تقریبا 250 خانواده هنوز خانه خود را در داخل آن ساخته اند، اما آن بیشتر شبیه یک موزه است.

  • شهر سبز

شهر سبز، شهری بسیار تاریخی است که محل تولد امیر تیمور، پایه گذار امپراتوری تیموریان بوده است. این شهر بیش از 2 هزار سال قدمت دارد. کاخ تابستانی Tamerlane یکی از برجسته ترین آثار باقی مانده از عصر تیموریان در این شهر است که هنوز هم دیوارهای 65 متری آن باقی مانده است.

  • تاشکند

و حالا می رسیم به پایتخت این کشور زیبا بعنی تاشکند. این شهر بزرگ ترین شهر آسیای مرکزی است و دارای ساختمان هایی با طراحی شوروی هاست. با این که این شهر چندین بار در تاریخ نابود شده است اما در حال حاضر، تاشکند امروز یک شهر مدرن با طیف گسترده ای از رستوران ها و مراکز خرید است.

قوانین کلی در سفر به ازبکستان

مردم ازبکستان بسیار مهربان و مهمان نواز هستند اما شما در سفر به این کشور همانطور که انتظار می رود باید به قوانین محلی و رسم و رسوم آنان احترام بگذارید. همچنین در یاد داشته باشید که نه تنها در ازبکستان بلکه در هر کجای دیگری که به سفر گردشگری می روید حتما با خود گذرنامه و ویزایتان را به همراه داشته باشید.

عکاسی کردن

از هر جایی که دلتان می خواهد عکس یادگاری و سلفی بگیرید اما به این توجه کنید که ممکن است عکس برداری در بعضی مکتم ها ممنوع باشد. به طور مثال، عکاسی در ایستگاه های متروی ازبکستان ممنوع است.

راهنمایان محلی

یکی از چیزهایی که در خصوص ازبکستان دوست داشتنی است، مهمان نوازی مردم محلی آن است. بسیاری از جوان هایی که زبان انگلیسی یا فرانسه می دانند، با پیشنهاد راهنمای محلی به سراغ مهمانان هتل ها می آیند. در نکات سفر به ازبکستان یادآور می شویم که اگر آن ها توانستند تا اعتمادتان را جلب نمایند، دیگر می توانید تا انتها سفر در امور خود به ان ها اعتماد کنید. حتما از آن ها راجع به مکان هایی که شما را می برند و مبلغ درخواستی شان بپرسید. راهنمایان محلی باید موزه ها، سایت های تاریخی، کافه ها، بازارها و … را به شما نشان دهند. عموما راهنمایان محلی به دنبال بهتر شدن زبان انگلیسی یا فرانسه خود نیز هستند. بنابراین مطمئنا همراه با آن ها به شما خوش خواهد گذشت.

حمل و نقل عمومی

در ازبکستان بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی دارای استانداردی معمولی هستند و سوختشان هم گاز است. این وسایل نقلیه در اکثر مراکز مهم شهر رفت و آمد دارند. در زمینه نکات سفر به ازبکستن باید این را بدانید که می توانید با وسایل حمل و نقل عمومی به راحتی به هر کجای شهر بروید. از سفر در شب پیشنهاد می کنیم بپرهیزید زیرا ممکن است شب به گله ای از حیوانات در حال گذر از جاده ها برخوردذ نمایید. اگر هم که زمان بندی شما به شب خورد، حتما مواظب جلوی خود باشید.

برای اطلاع از نکات سفر به ازبکستان و نکاتی بیشتر به وب سایت رسمی تریپ ادوایزر مراجعه کنید. سفر خوبی داشته باشید!

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 380

به "قبل از سفر به ازبکستان، حتما این نکات را بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبل از سفر به ازبکستان، حتما این نکات را بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید