روسیه رسماً مشارکت در معاهده آسمان های باز را متوقف می نماید

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از ریانووستی، روسیه روز شنبه رسما از معاهده آسمان های باز خارج می گردد. مسکو تصمیم به خروج از این توافق را پس از خروج آمریکا از آن گرفت و این در حالی بود که متحدان اروپایی ایالات متحده از دادن ضمانت به طرف روسی مبنی بر عدم انتقال اطلاعات جمع آوری شده در طول پرواز بر فراز خاک روسیه به واشنگتن، خودداری کردند.

روسیه رسماً مشارکت در معاهده آسمان های باز را متوقف می نماید

هنوز معین نیست بلاروس که به عنوان بخشی از یک گروه واحد با روسیه تحت این معاهده بود، در آینده چه خواهد نمود. در مینسک تأکید می گردد که تصمیم در مورد مشارکت بیشتر یا عدم مشارکت بلاروس در آسمان های باز به دقت تجزیه و تحلیل و با مشورت مسکو اتخاذ خواهد شد.

معاهده آسمان های باز در سال 1992 امضا شد و به یکی از اقدامات اعتمادساز در اروپا پس از جنگ سرد تبدیل شد. پیمان یاد شده از سال 2002 به اجرا درآمده است و به کشورهای عضو اجازه می دهد تا آشکارا اطلاعات مربوط به نیروها و فعالیت های نظامی یکدیگر را جمع آوری نمایند. تا همین اواخر، 34 کشور عضو این معاهده بودند.

پیشتر و در ماه ژوئن، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای از خروج کامل این کشور از پیمان آسمان های باز با آمریکا و دیگر کشورهای عضو این پیمان، در تاریخ 18 دسامبر امسال میلادی خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، در بیانیه وزارت خارجه در این خصوص آمده بود: روسیه شش ماه پس از ارسال اخطار رسمی به تمامی کشورهای عضو (پیمان آسمان های باز)، این تصمیم را به آنها اعلام نموده است. بنابراین، این موضوع در تاریخ 18 دسامبر سال 2021 عملیاتی خواهد شد.

بعلاوه در ادامه این بیانیه ذکر شده بود که این اقدام بعلاوه در مورد خروج همزمان از گروه کشورهای عضو که تحت این پیمان شکل گرفته بود صدق نموده و مشمول کشور ما و بلاروس خواهد شد. این موضوع به اطلاع تمامی کشورهای عضو و مستقل، شرکای بلاروسی ما در مورد خروج (روسیه) از گروه (کشورهای عضو پیمان آسمان های باز) رسیده است.

گفتنی است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در تاریخ 17 خرداد ماه، قانون خروج این کشور از معاهده آسمان های باز را امضا کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 10759

به "روسیه رسماً مشارکت در معاهده آسمان های باز را متوقف می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه رسماً مشارکت در معاهده آسمان های باز را متوقف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید