رونمایی از 5 اثر یک هنرمند جوان نگارگر که از اشعار نظامی گنجوی الهام گرفته شده اند

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، ایرنا/ براساس آخرین اخبار واصله، رونمایی از 5 اثر یک هنرمند جوان نگارگر که از اشعار نظامی گنجوی الهام گرفته شده اند، صورت می پذیرد.

رونمایی از 5 اثر یک هنرمند جوان نگارگر که از اشعار نظامی گنجوی الهام گرفته شده اند

سید عبدالمجید شریف زاده، رئیس پژوهشکده ایرانشناسی گفت: در روز بزرگداشت نظامی گنجوی ضمن معرفی جایگاه مجدد حکمت و شعر این شاعر به هنر او هم می پردازیم که چگونه در اشعارش، خیال پردازی و تصویرپردازی و طبیعت را توصیف می نماید که به همین علت، هنرمندان ما به خوبی می توانند از این اشعار الهام بگیرند و آنها را در نگاره های خود به تجسم تبدیل نمایند.

وی اعلام نمود: در روز بزرگداشت نظامی گنجوی 5 اثر هنرمند جوان مهدی فرخی که برگرفته از اشعار نظامی گنجوی است، معرفی می گردد. بعلاوه در این روز محمدعلی رجبی در موضوع نگارگری و خمسه نظامی مباحثی را مطرح خواهد نمود.

شریف زاده گفت: نظامی یکی از بزرگترین شعرای ماست که در ابیاتش خود را به عنوان یک ایرانی معرفی می نماید و هیچ خجالت زده هم نیست که اذعان به ایرانی بودن خود کند و در عین حال کسی است که در کتاب هایش خصوصا پنج گنج به صورت حکیمانه بزرگترین شعر غنایی تاریخ ما را سروده و در این آثار، ادب، حکمت، معرف و اخلاق را به ما آموخته است.

وی اضافه کرد: ویژگی ها و خصوصیت های ادبی، شعری و عرفانی نظامی گنجوی جای بحث های مفصلی دارد اما در بنیاد ایرانشناسی قصد ما بر این است که در روز بزرگداشت این شاعر هم به بحث شعر، حکمت و عرفان این شاعر و هم تاثیر او بر هنر و خصوصا نگارگری ایران بپردازیم.

شریف زاده ادامه داد: با آنالیز گذشته متوجه می شویم که ادبیات و ارتباط بین هنرمندان و ادبا و عرفای ما چقدر نزدیک بوده و با هم همواره نشست ها و ارتباطهای نزدیک داشتند و چگونه هنرمندان و نگارگران ما از شعرا، ادبا، عرفا و ذهاد ما الهام گرفته و می آموختند و اینها را در آثار تجسمی خود متجلی می کردند.

وی گفت: این برای ما بسیار حائز اهمیت است و نمونه های بسیاری از قدمای خود داریم که آثار بسیار زیبایی از نسخه های خطی و پنج گنج نظامی بدست آوردیم.

شریف زاده اعلام نمود: یکی از نمونه های بسیار ارزشمند تاریخی ما خمسه نظامی طهماسبی است که در دوره صفویه نوشته و نقاشی شده است و یکی از اوج ها و شاهکارهای هنری ما محسوب می گردد.

وی گفت: این پیشینه تاریخی خوشبختانه همچنان در بین هنرمندان ما ساری و جاری است و هنرمندان نگارگر ما همچنان یکی از آثاری که همواره به آن مراجعه نموده و از آن الهام می گیرند و آثاری را ابداع می نمایند، خمسه نظامی است و مورد توجهشان بوده که هنرمندان زیادی در دوران معاصر به این اثر پرداخته اند و نمونه های مختلف نگاره ها و نقاشی های مختلفی را از این هنرمندان معاصر در دست داریم.

روز 21 اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

منبع: همگردی
انتشار: 11 اسفند 1401 بروزرسانی: 11 اسفند 1401 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 15398

به "رونمایی از 5 اثر یک هنرمند جوان نگارگر که از اشعار نظامی گنجوی الهام گرفته شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از 5 اثر یک هنرمند جوان نگارگر که از اشعار نظامی گنجوی الهام گرفته شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید