شهر تاریخی مالاکا، دیدنی مبهوت کننده در کشوری آسیایی

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، اغلب گردشگرانی که راهی کشور مالزی می شوند، مقصد گردشگری خود را پایتخت یعنی شهر کوالالامپور انتخاب می نمایند. در اینکه شهر کوالالامپور دارای جذابیت های فراوانی برای توریست ها و گردشگران است، شکی نیست اما شاید نداشتن اطلاعات دقیق و عدم آشنایی با تاریخ و فرهنگ کشور مالزی باعث گردد تا دیدن یک شهر به مراتب جذاب تر، خلوت تر و ارزان تر را از دست بدهند. اگر نام این شهر را پایتخت تاریخی مالزی بنامیم، کار خطایی از ما سر نزده، چرا که این شهر در حال حاضر به عنوان یکی از میراث های جهانی یونسکو ثبت شده است و با نام شهر تاریخی مالاکا مالزی (The Historical City of Malacca) شناخته می گردد. برای آشنایی بیشتر با شهر مالاکا در ادامه با ما همراه باشید.

شهر تاریخی مالاکا، دیدنی مبهوت کننده در کشوری آسیایی

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

مالاکا یا کوالالامپور، کدام یک قدیمی تر است؟

اگر این سوال را از یکی از اهالی کشور مالزی بپرسید، شاید به شما لبخند بزند و خیال کند با او قصد مزاح دارید، چون در زمان هایی که هنوز کوالالامپور یک جنگل انبوه بوده که بومی های آن از حمله مالاریا در امان نبوده اند، شهر مالاکا یکی از پر رونق ترین بنادر جنوب شرقی آسیا محسوب می شده و دارای تاریخ و پیشینه طولانی بود. شاید کوالالامپور در حال حاضر دارای برج های مجهز و ساختمان های مجلل باشد، اما اگر به دنبال دیدن تاریخ و اماکن باستانی هستید، باید راه خود را به سمت شهر تاریخی مالاکا کج کنید. البته در سال های اخیر و با تبلیغات موثر در زمینه گردشگری از سوی کشور مالزی، شهر تاریخی مالاکا به عنوان یکی از مناطق برتر گردشگری مالزی شناخته شده و شهرت باستانی خود را باز پس گرفته است.

درباره شهر تاریخی مالاکا مالزی

در این شهر تاریخی مالزی زندگی بسیار آهسته و پر حوصله در جریان است. مالاکا که شهری است مختلط از فرهنگ های اروپایی، هندی، چینی، مالایی، دارای خط ساحلی با شن های سفید رنگ نیست، ولی آرامشی که در آن وجود دارد، شبیه هیچ شهر دیگری نخواهد بود. مغازه های شهر مالاکا زود تعطیل شده و خبری از هیاهوی زندگی مدرن شهری در خیابان های آن دیده نمی گردد. در اماکن تاریخی پراکنده مالاکا، ویترین مغازه های چینی و کامپونگ های خاص مالایی چشم نواز است. بازار شبانه جونکر (Jonker) در شب های آدینه و شنبه جایی است که می توانید در آن هر چیزی که لازم دارید را تهیه کنید، از غذاهای معروف شهر مالاکا مانند کیک تربچه سرخ شده و بستنی تخم مرغ سرخ شده تا انواع زیرآلات و وسایل تزئینی کوچک. البته از جشن های خیابانی جهت این بلوار دیدنی و کافه های دارای موسیقی زنده هم به راحتی نمی توان گذشت. شهر مالاکا در سال 2008 میلادی به عنوان میراث دنیای یونسکو شناخته شد و بافت گلبهی و تاریخی استازای (Stadthuys) در کنار بازار جونکر و غذاهای محلی، این شهر را اندک اندک وارد لیست مقاصد گردشگری کرد.

تاریخچه شهر مالاکا

وقتی که در اواخر قرن چهارم میلادی شاهزاده پارامسوارا (Parameswara) از منطقه سوماترا فرار می کرد و به شهر زیبای مالاکا رسید، این منطقه یک روستای بسیار ساده بود که امورات مردمش از ماهیگیری می گذشت. شاهزاده فراری در این منطقه سکنی گزید و رویای بندرگاه کردن مالاکا را در سر پروراند. به دلیل موقعیت خاص شهر مالاکا، این بندرگاه تبدیل به جهت اختصاصی تجارت کالا در میان هند و چین شد. این تنگه مهم مکانی بود که کشتی ها هنگام آغاز بادهای موسمی در آن توقف می کردند و با انتها این بادها و تامین آذوقه به حرکت خود ادامه می دادند. این موقعیت استراتژیک جغرافیایی در اندک زمانی شهر مالاکا را تبدیل به یکی از پر رونق ترین بنادر جنوب شرقی آسیا نمود. پس از یورش پرتغالی ها در سال 1511 میلادی به شهر تاریخی مالاکا مالزی و تبلیغ مذهب کاتولیک در تمام منطقه، تجار مسلمان از این بندر خارج شدند و این رویداد باعث از رونق افتادن شهر تاریخی مالاکا مالزی شد. در سال 1641 میلادی و در اثر حوادث متعدد، این شهر تاریخی دوباره به شهرت رسید و در همین حین به مدت صد و پنجاه سال در تصرف هلندی ها باقی ماند. انگلیسی ها صاحبان بعدی شهر تاریخی مالاکا مالزی بوده و آن را تبدیل به یک متروکه کردند، اما با استقلال مالزی در قرن بیست و یکم و ظهور صنعت گردشگری، مالاکا به عنوان شهری با جذابیت های فراوان توریستی و اماکن تاریخی مجددا دارای شهرت و رونق شد.

جاهای دیدنی مالاکا

معبد چنگ هون تنگ (Chang Hoon Tang Temple)

معبد چنگ هون تنگ یکی از قدیمی ترین معابد شهر مالاکا بوده که تمثالی از ردای خداوندگار رحمت را در سالن اصلی خود جای داده است. از دیگر نکات جذاب این معبد قدیمی، تزئیناتی بوده که با حکاکی چوب توسط هنرمندان همان دوره، روی معبد کار شده اند. این معبد زیبای شهر تاریخی مالاکا مالزی هر روز از هفت صبح تا هفت شب پذیرای گردشگران و توریست ها خواهد بود.

استازای (Stadthuys)

استازای یک سالن به رنگ گلبهی است که ظاهرا زمانی محل اقامت فرماندار بود. اینطور که منابع می گویند این ساختمان قدیمی ترین ساختمان هلندی بوده که در شرق کره زمین ساخته شده است. موزه های متنوعی نیز در این سالن وجود دارند که دیدن آن ها توصیه می گردد. این منطقه بسیار مناسب تریشو (Trishaw) سواری است. تریشو سه چرخه ای بوده، سبک و پدالی که مخصوص کشورهای آسیایی است. ساختمان استازای در شهر مالاکا روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت نه صبح تا پنج و نیم عصر یکسره باز بوده، اما در روزهای آدینه از ساعت نه صبح تا دوازده و پانزده دقیقه و عصرها از ساعت دو و چهل و پنج دقیقه تا پنج و نیم باز است و هزینه ورود به آن پنج رینگیت برای بزرگسالان و دو رینگیت برای بچه ها به حساب می آید.

موزه میراث فرهنگی بابا نیونا (Baba Nyonya Heritage Museum)

در ساختمان یک خانه واقع در پراناکان (Peranakan) موزه ای بنا شده که به نام موزه میراث فرهنگی بابا نیونیا مشهور است. این خانه همانند منازل بابا نیونا در قرن نوزدهم میلادی، با مبلمان هایی از جنس چوب جنگلی چینی تزئین شد. سبک تزئین این موزه شهر همانند باقی خانه های بابا نیونیا به سبک هلندی و ویکتوریا است. این موزه از شنبه تا دوشنبه در ساعت های ده صبح تا دوازده و سی دقیقه عصر و از ساعت دو تا چهار و سی دقیقه عصر باز بوده و هزینه ورودی آن هشت رینگیت برای بزرگسالان و چهار رینگیت برای بچه ها است.

پورتا دو سانتیاگو

این مکان دیدنی در حقیقت بقایای یک ساختمان پرتغالی بوده که در شهر مالاکا باقی مانده است. اگر هنگام غروب آفتاب به این بنا بروید، می توانید عکس های بی نظیر و خاطره انگیزی تهیه کنید. می توانید به راحتی به بالاترین قسمت این بنای دیدنی بروید، اما اگر هوا گرم باشد این صعود کمی طاقت فرسا خواهد بود.

کلیسای مسیح (Christ Church)

قدیمی ترین کلیسای پروتستان کشور مالزی همین کلیسای مسیح در شهر تاریخی مالاکا بوده که در سال 1753 میلادی و به مناسبت صدمین سالگرد حکومت هلند بر مالاکا بنا شده است. این جاذبه توریستی شهر تاریخی مالاکا به رنگ مرجانی بوده و یک صلیب سفید رنگ روی نمای آن نصب شده است. درهای این کلیسا همه روزه از ساعت نه صبح تا پنج عصر بر روی بازدیدکنندگان باز خواهد بود.

کاخ پادشاهی مالاکا (Melaka Sultanate Palace)

این کاخ پادشاهی در حقیقت یک موزه فرهنگی است که همانند کاخ اصلی قرن پانزدهم بنا شده، با این تفاوت که مصالح آن از چوب است. تزئینات بی نظیر و حکاکی های زیبای روی چوب ها با نقش و نگار فراوان جذابیت های این مکان دیدنی را بیشتر نموده است. این کاخ همه روزه از ساعت نه صبح تا پنج و نیم عصر باز بوده و برای ورود به آن باید پنج رینگیت بپردازید. البته این هزینه برای بچه ها به دو رینگیت کاهش می یابد.

خیابان جونکر (Jonker Street)

شهرت این خیابان در گذشته های نه چندان دور به دلیل مرکزیت حضور چینی ها و وجود مغازه های عتیقه فروشی آن بود، اما در حال حاضر همانطور که قبلا گفته شد، خیابان جونکر شهر مالاکا به دلیل بازار شبانه مشهور بوده و اهالی بومی و گردشگران فراوانی را در این دو شب به سمت خود می کشاند. اگر اهل شکم چرانی هستید و از تجربه مزه های جدید لذت می برید، خیابان جونکر دقیقا همان جایی است که به دنبالش می شد.

رودخانه پارک مالاکا (Melaka River Park)

به محل قرار دریافت چشم شهر تاریخی مالاکا خوش آمدید. یک چرخ و فلک عظیم در میان این پارک تفریحی نصب شده که از فراز آن می توانید تنگه مالاکا را ببینید و لذت ببرید. این چرخ و فلک سواری بیست دقیقه به طول خواهد انجامید. فقط اگر قصد دارید سوار چشم مالاکا شوید نباید فراموش کنید که این چشم تنها از پنج و سی دقیقه صبح تا یک و سی دقیقه عصر باز است.

تور تفریحی گشت و گذار بر روی رودخانه مالاکا (Melaka River Cruise)

با چهل دقیقه قایقرانی بر روی آب های رودخانه شهر تاریخی مالاکا مالزی به شهر ونیز شرق خواهید رسید. این آب راه زمانی مرکز تجارت دنیا بوده و شما پا جای پای دریانوردان و تجارت پیشگان دنیای قدیم گذاشته اید. این آب راه از میان انبارهای قدیمی کالا و روستاهای قدیمی می گذرد و مناظر بی نظیری را پیش چشم شما می گذارد. هزینه این قایق سواری ده رینگیت برای بزرگسالان و پنج رینگیت برای بچه ها بوده و همه روزه از نه صبح تا یازده و سی دقیقه شب گردشگران را پذیراست.

موزه نیروی دریایی و موزه دریایی (Maritime Museum & Naval Museum)

شاید جذاب ترین بخش گردشگری شهر مالاکا همین موزه بر پا شده در کشتی غول پیکر فلور د لا مار (Flora de la Mar) باشد. در این موزه بی نظیر دریایی که در سال 1990 میلادی دایر شد، آثار فراوانی از تاریخ مالاکا نگهداری می شوند. مجموعه ای از ماکت های کوچک کشتی های مختلف، ابزار های قدیمی و منسوخ، نقشه های قدیمی، سلاح ها و لوازم جانبی دریایی در این کشتی بزرگ جمع آوری شده و هزینه ورود به این موزه زیبا برای بزرگسالان دو رینگیت و برای بچه ها نیم رینگیت در نظر گرفته شد. این موزه همه روزه بین ساعت نه صبح تا پنج و نیم عصر باز است.

راه رسیدن به شهر تاریخی و زیبای مالاکا مالزی

این شهر تاریخی و زیبا حدودا سه ساعت با کوالالامپور فاصله دارد. برای اینکه خود را به شهر تاریخی مالاکا مالزی برسانید، می توانید سوار پروازهای شرکت هواپیمایی فایر فلای شوید. در مالاکا هم به ازای پرداخت سی و شش رینگیت از فرودگاه به شهر می رسید و در شهر نیز اتوبوس هایی برای بازدید از مناطق دیدنی وجود دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 769

به "شهر تاریخی مالاکا، دیدنی مبهوت کننده در کشوری آسیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر تاریخی مالاکا، دیدنی مبهوت کننده در کشوری آسیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید