شیر باریستا چیست؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، شاید شما هم درمورد شیر باریستا شنیده یا آن را در یخچال سوپر مارکت ها دیده باشید. ممکن است برای شما جالب باشد که شیر باریستا چیست و چه ویژگی هایی دارد اما این فرآورده خاص از شیر یک محصول نو و کمی ناشناخته است. با توجه به نام شیر باریستا، می توان حدس زد که این شیر ارتباطی با باریستاها و قهوه هایشان دارد اما کاربرد شیر باریستا چیست؟ چه چیزی باعث تفاوت شیر باریستا با شیرهای معمولی می گردد؟ چطور باید از این شیر استفاده کرد؟ در این مطلب ضمن شرح درمورد شیر باریستا، سعی می کنیم به این قبیل پرسش ها پاسخ دهیم.

شیر باریستا چیست؟

شیر باریستا

بیایید با یک شرح اجمالی شروع کنیم که شیر باریستا چیست. شیر باریستا (که با عنوان شیر قهوه چی یا سوپر میلک هم شناخته می شود) یک فرآورده لبنی از خانواده شیرها است که در تهیه انواع قهوه به کار می رود. اندازه بالای پروتئین و چربی این نوع از شیر را برای افزودن به قهوه و نوشیدنی های مشابه بسیار مناسب می نماید. بعلاوه شیر باریستا، بهتر کف نموده و یک فوم خامه ای و خوش فرم خواهد داشت. در کل اگر باریستای کافه یا یک قهوه خور حرفه ای هستید، حتماً این فرآورده از شیر را امتحان کنید.

ویژگی های شیر باریستا

بگذارید به سراغ این برویم که ویژگی های شیر باریستا چیست و هر ویژگی خاص و وجه تمایز شیر باریستا را جداگانه آنالیز کنیم. هر جزء متفاوت از این شیر به یک منظور خاص برای بهتر کردن تجربه مصرف قهوه برمی شود. این تفاوت ها در کنار هم باعث می شوند تا پس از خوردن قهوه ای که با شیر باریستا ترکیب شده، بلافاصله متوجه طعم متفاوتش نسبت به قهوه های معمولی بشوید. جدا از طعم، ظاهر این قهوه هم زیباتر خواهد بود زیرا شیر باریستا بهتر کف نموده و فوم زیباتری به وجود خواهد آورد.

چربی

برای داشتن یک قهوه خوش طعم با مزه خامه ای، به شیری با درصد چربی نسبتاً بالا احتیاج دارید. چربی موجود در شیر، علاوه بر طعم، روی حالت و قوام فومی که از آن تهیه می شود هم تأثیر دارد. البته نکته مهم این است که چربی زیاد، می تواند طعم اصلی قهوه را کمی محو نموده یا حتی از بین ببرد. پس برای داشتن انواعی از قهوه که حاوی شیر هستند مثل لاته، کاپوچینو، موکا یا مواردی از این قبیل، با طعم عالی و فوم خوش حالت به شیری با اندازه چربی متعادل، یعنی نه زیاد و نه کم، احتیاج است. برندهای مختلف درصد متفاوتی از چربی را برای شیر باریستا در نظر گرفته اند ولی اندازه ایده آل، چیزی بین 3.5 تا 4 درصد است. در جواب سوال شیر باریستا چیست باید در خصوص ویژگی های آن بیشتر بدانید برای مثال پروتئین آن که در ادامه آنالیز می کنیم.

پروتئین

در زمینه بخار دادن به شیر و تهیه فوم مهم ترین جزء همین پروتئین است. دو محتوای پروتئینی اصلی شیر، کازئین (80 درصد) و آمینو اسیدها (20 درصد) هستند. پروتئین ها در اثر حرارت و ورود قطرات آب به شکل بخار درون شیر، حالتی فوم مانند به شیر می دهند. پس برای تهیه فوم غلیظ و خوش حالت با رنگ درخشان، به شیری که حاوی پروتئین مناسب است، احتیاج داریم. شیرهای معمولی چیزی حدود 3.3 درصد محتوای پروتئینی دارند ولی اندازه پروتئین شیر باریستا بین 3.6 تا 4.1 درصد است.

شیر باریستا در ایران

شاید گمان کنید به علت لوکس بودن و تازگی این محصول، شیر باریستا در میان برندهای ایرانی جایگاهی ندارد ولی باید بدانید که برندهای ایرانی شیر باریستا دست کمی از رقبای خارجی خود ندارند. از میان مشهورترین برندهایی که شیر باریستا را فراوری می نمایند، می توان به برند کاله اشاره نمود. البته این محصول فعلاً در مرحله توقف فراوری واقع شده است.

شیر باریستا و لته آرت

اگر می خواهید بدانید شیر باریستا چیست، باید با کاربردهای آن آشنا شوید. یکی از مهم ترین نقش های فوم، در لته آرت یا همان طرح های روی قهوه لاته یا لته است. قوام شیر و فوم، تأثیر زیادی در فرایند ایجاد لته آرت دارد. به همین علت اهمیت شیر باریستا در تهیه قهوه لاته بسیار بیشتر است. قوام بیشتر فوم یا در اصطلاح کف حاصل از زدن شیر و درخشندگی اش با انتخاب یک شیر مناسب تضمین می شود. درصد متفاوت چربی و پروتئین شیر باریستا همانطور که اشاره شد، وظیفه بهینه کردن فوم را بر عهده دارند. در سایر انواع قهوه مثل کاپوچینو یا موکا، صرفاً طعم خامه ای و تعادل مزه ها است که اهمیت دارد.

روش استفاده از شیر باریستا

بعد از رسیدن به جواب این سوال که شیر باریستا چیست حالا باید با نحوه استفاده از آن آشنا شویم. استفاده از شیر باریستا، تفاوتی با شیرهای معمولی ندارد. می توانید آن را به همان شکل معمولش به قهوه اضافه کنید. البته به علت ویژگی های مجذوب کننده این نوع از شیر در زمینه ایجاد فوم، توصیه می شود با استفاده از قهوه سازها یا هر وسیله دیگری، آن را به حالت فومی تبدیل نموده و سپس به قهوه اضافه کنید. ولی در کل روش استفاده از شیر باریستا قانون خاصی ندارد، فقط نتیجه کار متفاوت و بهتر خواهد بود.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با یک نوع کمتر شناخته شده از محصولات لبنی، یعنی شیر باریستا آشنا کنیم و به این سوال جواب دهیم که شیر باریستا چیست. این روزها بسیاری از کافه ها از شیرهای مخصوصی مثل همین شیر باریستا در قهوه ها استفاده می نمایند. همانطور که اشاره شد درصد چربی و پروتئین شیر علاوه بر طعم، بر حالت فوم حاصل از آن تأثیر زیادی دارد. شیر باریستا به طور ویژه برای تهیه فوم و استفاده در قهوه ها فراوری می شود. چربی و پروتئین بیشتر موجود در این نوع شیر، به داشتن تجربه ای بهتر در میل کردن قهوه منجر خواهد شد.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 12407

به "شیر باریستا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر باریستا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید