ضرورت بازتنظیم برنامه دانشگاه ها برای ترم آینده، از تجارب ارزشمند دوران کرونا استفاده کنیم

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه بهتر است بگوییم برنامه دانشگاه ها در ترم آینده بازتنظیم می شود و از واژه بازگشایی استفاده نکنیم، گفت: ما باید از تجربه ارزشمندی که در دوران کرونا در آموزش مجازی کسب کردیم، استفاده مطلوبی داشته باشیم.

ضرورت بازتنظیم برنامه دانشگاه ها برای ترم آینده، از تجارب ارزشمند دوران کرونا استفاده کنیم

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ تور کانادا بیشتر بدانید.

دکتر فرهاد یزدان دوست در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن بیان این مطلب در خصوص نحوه قعالیت دانشگاه ها در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: فعالیت دانشگاه ها حتی در دوران کرونا، هیچگاه متوقف نشد و بعد از عبور از این شرایط هم با فرض اینکه همه چیز به دوران پیش از کرونا بازشود، باز هم استفاده از آموزش الکترونیکی در تمام نقاط دنیا در دستور کار خواهد بود و یقینا میتوان گفت که در دوران پسا کرونا هم استفاده از آموزش مجازی با توجه به مزایای آن ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه ای که در این دوران به دست آوردیم، کشور ما هم از این شرایط مستثتی نیست. لذا آنچه که پس از کرونا اتفاق می افتد مفروضات و عادات قبلی ما نیست، یعنی اگر قبل از کرونا تحقیقات و کلاس ها با تعداد زیادی دانشجو برگزار می شد، در دوران پساکرونا به این نحو نخواهد بود.

وی با اشاره به واکسیناسیون دانشجویان افزود: اگر برای ترم پاییز، بخواهیم بگوییم دانشگاه ها به شیوه قبل و به صورت تمام وقت پذیرای همه دانشجویان خواهند بود و بازگشایی خواهند شد، اشتباه است. چراکه اعلام این مطلب به واکسیناسیون دانشجویان و دستورات ستاد مقابله با کرونا بستگی دارد.

دکتر یزدان دوست با تاکید بر اینکه ما همیشه صد در صد آماده بوده ایم، و آماده خواهیم بود، نام کرد: در شرایط ایده آل حتی اگر بخواهیم به شرایط قبل بازگردیم، ما مسئله ای نداریم.چرا که ظرفیت های ما افزایش پیدا کرده و ظرفیت های الکترونیکی ما با بهبود کیفیت همراه بوده است.

وی در این رابطه افزود: ما یکی از معدود دانشگاه های کشور هستیم که برای اولین بار با مقوله آموزش مجازی روبه رو نشدیم . ما سال ها در این زمینه کار کرده ایم و با استفاده از CD آموزش می دادیم. پس امروز، تجربه گرانبهای دیروز را ارتقاء داده ایم و در آینده بسیار پیروز خواهیم بود.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: در این میان، برخی از اساتید هم که به روش های سنتی اتکا داشتند، در تولید محتوای الکترونیکی سرآمد شده اند و همه در این جهت نو حرکت می کنند.این در حالی است که پیش از این تدریس غیرحضوری، برای اساتید یک انتخاب بود ولی در حال حاضر اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: ما در دانشگاه، با توجه به بضاعت و بودجه خود، آمادگی کامل داریم که پذیرای حضور فیزیکی دانشجویان به طور کامل باشیم ولی به نظر می رسد با توجه به توانی که کسب کردیم تا آموزش از راه دور را با کیفیتی بالا ارائه دهیم، نباید در امر آموزش کاملا به شیوه قبل بازگردیم و باید از این توان نو خود استفاده کنیم. ما امروزه توان زیادی داریم تا آموزش های سطح بالا به داخل و خارج کشور ارائه دهیم.

دکتر یزدان دوست با بیان اینکه بهتر است بگوییم شرایط حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه در ترم آینده بازتنظیم خواهد شد، شرح داد: اگر حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه ها در ترم پاییز به صورت قطعی میسر شد، بهتر است از واژه بازگشایی برای دانشگاه ها استفاده نکنیم و بگوییم شرایط دانشگاه ها بازتنظیم شده است.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی یادآور شد: بحثی که در دانشگاه های دنیا مطرح می شود این است که حتی دانشگاه های خصوصی در خارج از کشور هم بحث تنوع بخشی در ارائه مطلب به دانشجویان را مطرح می کنند و همه کشورهای دنیا به همین صورت با شرایط نو کنار آمده اند و ما هم خود را با این شرایط سازگار کرده ایم و تاب آوری لازم را در خود ایجاد کرده ایم.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه های عملی در ترم تابستان شرح داد: این باور غلط است که ما تصور کنیم فقط رشته های فنی و مهندسی نیازمند کار عملی هستند. بسیاری از رشته های علوم انسانی هم نیازمند فعالیت عملی هستند. اتفاقا، رشته های فنی که ضوابط کار در آنها تعیین است، از سال های قبل دارای مدل سازی های رایانه ای هستند و خیلی از بحث ها را می توان به صورت غیرحضوری انجام داد. پس ما در این موضوع هم نیازمند بازتنظیم هستیم. قطعا یکی سری از کارها باید به صورت عملی انجام شود و دانشجو از نزدیک کار را لمس کند تا ابعاد و شکل به دست آید و نتیجه مطلوب حاصل شود. ولی یک سری از موارد هم به شیوه ای که هم اکنون انجام می دهیم، قابل اجرا است. شاید طی سال های اخیر به دلیل مسائل بودجه ای نتوانسته باشیم خیلی از موارد را با استانداردهای روز دنیا بروزرسانی کنیم، ولی همه کارگاه های ما در حد رفع نیاز آموزشی موجود است.

دکتر یزدان دوست با اشاره به آزمایشگاه های پژوهشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: ما آزمایشگاه های پژوهشی زیادی داریم که استاد محور اداره می شوند و یک استاد، با تعداد قابل توجهی از اساتید دیگر و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، مشغول انجام پروژه های پاسخگویی به نیازهای جامعه هستند که تقابلات آنها با صنعت برقرار است و برخی از این آزمایشگاه های ما از سطح استانداردهای بین المللی برخوردار هستند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به بحث افزایش حقوق اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی دانشگاه گفت: این افزایش حقوق برای اعضای غیرهیات علمی شبیه به افزایش حقوقی است که برای همه کارمندان اعمال شد. افزایش حقوق برای اعضای هیات علمی هم با توجه به رتبه های مختلف، اشل های متفاوتی دارد و یک چیز واحد نیست. ولی ایده آل ما و درخواست جامعه دانشگاهی این است که تحولی اتفاق بیفتد. ولی به هر ترتیب، بودجه امسال به گونه ای تنظیم شده که افزایش حقوق از یک حدی بالاتر نمی رود. در بحث همسان سازی حقو ق اساتید، افزایش های سنواتی وجود دارد و تمام حقوق بگیران دولت افزایش حقوق 25 درصد داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 8724

به "ضرورت بازتنظیم برنامه دانشگاه ها برای ترم آینده، از تجارب ارزشمند دوران کرونا استفاده کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت بازتنظیم برنامه دانشگاه ها برای ترم آینده، از تجارب ارزشمند دوران کرونا استفاده کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید