طرز تهیه حلوا بادام قالبی؛ حلوای معروف تبریزی!

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، حلوای بادام تبریز که معمولا به شکل قالب زده شده و به صورت کفگیری سرو می گردد، از حلواهای بسیار معروف تبریز است. این حلوای مجلسی برای مهمانی ها و مجالس مذهبی به ویژه ماه رمضان بسیار مناسب است و در این ماه در تمامی قنادی ها تهیه و به فروش میرسد و جزو دسرهای سنتی و مورد استفاده در سفره افطار است. در این مطلب طرز تهیه بسیار ساده و راحت این حلوا در منزل را به شما آموزش میدهیم.

طرز تهیه حلوا بادام قالبی؛ حلوای معروف تبریزی!

در خبرنگاران بلاگ با ما همراه شوید.

مواد لازم برای تهیه حلوای کفگیری
آرد سفید قنادی250 گرم یا 2 و 1/4 پیمانه
پودر قند یا شکر150 گرم یا 1 و 1/4 پیمانه
کره130 گرم
پودر بادام (طرز تهیه پودر بادام خانگی در انتها ذکر شده)100 گرم یا 1 پیمانه سر پر
پودر هل سبز1 الی 2 قاشق سوپ خوری
پودر زنجبیل1/2 قاشق چایخوری
گردوی نگینی خرد شده(اختیاری)30 گرم

مراحل تهیه حلوای بادام تبریزی:

1- برای آغاز کار آرد رو داخل تابه مناسبی الک کنید و روی حرارت ملایم قرار بدید.

2- با قاشق چوبی مدام هم بزنید تا خامی آرد گرفته بشه؛ دقت کنید که توی این نوع حلوا، رنگ آرد نباید تغییر پیدا کنه! بنابراین بهتره آرد رو با حرارت خیلی کم و به صورت مداوم تفت بدین. (این کار ممکنه 50 دقیقه زمان ببره. اما مراقب باشید تا بخار از آرد بلند نشه)

3- وقتی بوی خوش آرد بلند شد، تابه رو از روی حرارت بردارید.(بسته به قدرت شعله و جنس تابه و میزان حرارت زمان متغیره).

4- آرد رو مجددا الک کنید و داخل تابه برگردونید.

5- کره نرم رو به آرد اضافه کنید و روی حرارت بذارید تا کره آب بشه و به خورد آرد بره.

6- حدود پنج دقیقه با حرارت ملایم، ترکیب کره و آرد رو تفت بدید تا آب اضافی کره تبخیر بشه.

7- بعد از تفت دادن، تابه رو از روی حرارت بردارین و پنج الی شش دقیقه زمان بدید تا کمی از حرارت بیفته. بعد پودر بادام، پودر قند الک شده، پودر زنجبیل و پودر هل رو به مواد اضافه کنید.

8- با قاشق چوبی مواد رو کاملا به خورد هم بدید تا مواد کاملا با هم ترکیب بشن(در مقادیر زیاد برای ترکیب مواد، میتونید از دست بهره ببرید).

9- در آخر گردوی نگینی ریز خرد شده رو به مواد اضافه و مخلوط کنید؛ استفاده از گردو اختیاری هست (من از گردو استفاده نکردم)

سرو کردن حلوا بادام:

1- حلوای بادام قالبی:

یکی از روش های سرو حلوا به این صورت است که میتونید حلوا رو داخل سینی دیواره دار به صورت یک لایه به ضخامت دو سانت، صاف، کاملا منسجم و فشرده کنید و بعد با چاقوی تیر به شکل مربع یا لوزی برش بزنید یا اینکه از انواع کاتر های دلخواه در شکل های متنوع بهره ببرید و حلوا رو قالب بزنید.

(اگه سینی کوچک برای این میزان حلوا نداشتین، کف سینی کاغذ روغنی قرار بدین و به یاری کاغذ روغنی حلوا رو کنار سینی منسجم و صاف کنید و بعد قالب بزنید)

10- مابقی حلوا رو بعد از قالب زدن دوباره کنار سینی جمع و صاف و فشرده کنید و دوباره قالب بزنید و این کار رو ادامه بدین تا حلوا تموم بشه.

2- حلوای بادام کفگیری

در نوع سنتی حلوا رو گوشه تابه جمع و کاملا فشرده میکنند و بعد با کفگیر از قسمت رویی حلوا برمیدارن و به همون شکل داخل بشقاب قرار میدن و مجددا بقیه حلوا رو جمع و فشرده نموده و با کفگیر ازش برمیدارن. به این نوع حلوا، حلوای کفگیری گفته میشه.

تزیین حلوا بادام:

برای تزیین حلوا میتونید از خلال یا پودر پسته و پودر گل محمدی و دارچین و …. بهره ببرید. برای اینکه مواد تزیینی به حلوا بچسبن و موقع تکون دادن حلوا پایین نریزن، مخصوصا اگه مدل حلوا به صورتی باشه که روی حلوا مسطح نباشه (مثل اسکوپ بستنی) میتونید با قلمو شربت بار یا عسل کمی رقیق شده با آب جوش رو به میزان کم روی حلوا بکشین طوری که حلوا فقط کمی آغشته به شیره بشه و بعد از مواد تزیینی روی حلوا بپاشین. (توی میزان استفاده از عسل یا شربت بار روی حلوا زیاده روی نکنین چون کارتون رو خراب میکنه و حالت پودری حلوا رو از بین میبره) این کار باعث میشه تزئینات روی حلوا بهش بچسبن.

طرز تهیه پودر بادام خانگی

پودر بادام در تهیه انواع شیرینی ها، کیک ها،حلوا و … کاربرد داره پس اگه میخواین پودر بادم تازه و خالص و به صرفه داشته باشین بهتره خودتون توی خونه پودر بادام رو تهیه کنین.

  1. بادام ها رو مغز کنین و روی اون ها آب جوش بریزین.
  2. اجازه بدین 5 الی 10 دقیقه بمونه و بعد بادام ها رو آبکش کنین و خیلی راحت پوست بادام ها رو با دست جدا کنین.
  3. بادام های پوست کنده رو روی سینی پهن کنید و دو روز کنار بذارین تا خشک بشه. (اگه عجله دارین میتونین بادام ها رو داخل ظرفی روی شوفاژ یا بخاری قرار بدین تا زودتر خشک بشن و یا داخل فر بزارین با حرارت کم و هر از گاهی مخلوط کنین تا کاملا خشک بشن فقط دقت کنین که تغییر رنگ ندن یا نسوزن)

اگه بادام ها رو با روش سریع خشک کردین، اجازه بدین کاملا خنک بشن، چون بادام گرم داخل دستگاه روغن میندازه بعد بادام ها رو آسیاب کنین! فقط نکته ای که هست توی تهیه پودر بادام نمیخوایم بادام ها روغن بندازن و میخوایم که حالت پودری خودشون رو حفظ کنن.

بنابراین نباید اجازه بدیم دستگاه و بادام ها گرم بشن پس کم کم و با پالس آغاز میکنیم و مرتب دستگاه رو خاموش روشن میکنیم تا اصطکاک باعث ایجاد حرارت در مواد نشه (یعنی به صورت مداوم دستگاه رو روشن نکنین چون مواد به روغن میفتن) و نکته بعدی اینکه دستگاه رو خیلی پر نکنین و بادام ها رو کم کم داخل دستگاه بریزین چون زیاد بودن مواد هم باعث میشه زیادتر از حد دستگاه رو حرکت بدیم و ممکنه بادام ها به روغن بیفتن.

سایر حلواهای مشابه حلوای بادام:

این حلوا جزو حلواهای پایه ای و اصلی شیرینی پزی است و با کمی تغییرات میتونید انواع حلواهای خوشمزه و خوش رنگ رو در طعم های متنوع ایجاد کنید.

1- حلوای پسته ای:

برای تهیه حلوای پسته ای، بعد از ترکیب آرد و کره صد گرم پودر پسته و پودر قند(همان میزان) و ادویه ها(پودر هل و زنجبیل) و دو قاشق سوپ خوری شیر عسلی اضافه کنید و مواد رو ترکیب و به شیوه دلخواه سرو کنید.

2- حلوای نارگیلی:

برای تهیه حلوای نارگیلی زعفرانی، بعد از ترکیب آرد و کره، پنج الی شش قاشق سوپخوری پودر نارگیل ریز و دو قاشق سوپ خوری محلول زعفران غلیظ و پودر شکر و ادویه ها(پودر هل و زنجبیل) و دو قاشق سوپ خوری شیر عسلی اضافه و ترکیب کنید و به روش دلخواه سرو و تزیین کنید.

3- حلوای فندقی:

برای تهیه حلوای فندقی تیره، بعد از ترکیب آرد و کره صد گرم پودر فندق و پودر شکر اضافه نموده و پودر هل و زنجبیل را حذف نموده و به جای آن از دو تا سه قاشق سوپ خوری کاکائوی مرغوب و دو تا سه قاشق سوپ خوری شکلات صبحانه(نوتلا) بهره ببرید و به روش دلخواه سرو کنید.

نکات مهم در تهیه حلوای بادام:

  • داخل حلوای بادام از دو قاشق سوپ خوری شیر عسلی میتونید بهره ببرید؛ البته این کار از میزان پودری بودن حلوا کم میکنه و حلوای شما رو نرم تر میکنه.
  • این حلوا جزو حلوا های پودری شهر تبریز است که ویژگی اون پودر شدن در دهان، موقع مصرف است اگه دوست دارید حلوا نرم تر باشه و یا اگه کار با حلوا براتون مشکله و موقع شکل دادن پودر میشه، میتونید تا بیست گرم کره مازاد به حلوا اضافه کنید تا حلوا نرم تر بشه و شکل دادن به اون آسون تر بشه.
  • آرد مورد استفاده در این حلوا آرد سفید قنادی است و در تهیه این حلوا از آرد سنگک استفاده نمیشه.
  • تفت دادن آرد مرحله خیلی مهمی هست؛ اگه خامی آرد به خوبی گرفته نشه حلوا به کام میچسه برای اطمینان حاصل کردن از اینکه خامی آرد گرفته شده یا نه کمی از آرد رو با کره مخلوط کنید و تست کنید تا حلوا به سقف دهان نچسبه.
  • مراقب باشید آرد تغییر رنگ نده برای اینکار اگه وقت کافی دارید میتونید از شعله پخش کن هم بهره ببرید تغییر رنگ ندادن آرد باعث میشه در نهایت داخل حلوا طعم خوش بادام حس بشه(چون آردی که تغییر رنگ میده طعم به خصوصی داره که داخل حلوا قالب میشه).
  • زمان تفت دادن آرد بسته به حجم آرد متغیره اگه حلوا رو در حجم بیشتری تهیه میکنید باید حوصله کافی به خرج بدید تا در عین حال که رنگ آرد تغییر پیدا نکنه خامی آرد هم گرفته بشه.
  • میتونید بادام رو خیلی کم تست کنید و بعد پودر نموده و بهره ببرید ولی مراقب باشید رنگ بادام تغییر نکنه.
  • میزان هل در این حلوا بسته به کیفیت هل متغیره؛ باید به میزان ای هل اضافه بشه که طعم اون محسوس باشه ولی طعمش غالب نباشه.(برترین کیفیت پودر هل در صورتی به دست میاد که هل سبز رو به صورت تازه آسیاب و الک کنید و مورد استفاده قرار بدید) طعم زنجبیل هم نباید محسوس و قالب باشه.
  • بهتره حلوا رو یک روز قبل از سرو تهیه کنید و در یخچال نگه داری کنید تا طعم مواد اون کاملا به خورد هم بره.
  • این حلوا تا یک هفته در یخچال و تا یک ماه در فریزر البته داخل ظرف در بسته و محکم قابل نگهداریست.
  • برای تهیه حلوا حتما از ترازوی دیجیتال یا پیمانه های استاندارد شیرینی پزی بهره ببرید.
  • در روشی که حلوا رو به صورت کفگیری یا داخل اسکوپ بستنی درست میکنید، میتونید از گردو به راحتی داخل مواد بهره ببرید اما در روشی که حلوا رو قالب میزنید استفاده از گردوی خرد شده باعث میشه موقع قالب زدن گردو توی قالب گیر کنه و کارتون رو مشکل تر کنه بنابراین بهتره تو این روش از گردو استفاده نکنید.
منبع: اُکالا
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 10373

به "طرز تهیه حلوا بادام قالبی؛ حلوای معروف تبریزی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حلوا بادام قالبی؛ حلوای معروف تبریزی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید