لیست دارو هایی که باعث نقص مینای دندان بچه ها می شوند

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، نقص مینای دندان ها نوعی ناهنجاری است که بر ساختار و یکپارچگی مینا (لایه بیرونی سخت و محافظ دندان) تأثیر می گذارد. این نقص ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد و بر سلامت و ظاهر دندان ها تأثیر بسزایی داشته باشد. نقص مینای دندان با ضعف یا گچی بودن مینا و کم بودن ضخامت یا کیفیت آن تعیین می گردد.

لیست دارو هایی که باعث نقص مینای دندان بچه ها می شوند

براساس پژوهش محققان، دارو های ضدالتهاب رایجی که برای بچه ها تجویز می گردد، احتمالاً با نقص مینای دندان ها (DEDs) مرتبط است. حدود 20 درصد از بچه ها در سراسر دنیا دچار این نقایص هستند که تأثیر چشمگیری بر سلامت و ظاهر دندان آن ها دارد.

به نقل از وبگاه سای تِک دِیلی، نقص مینای دندان ها نوعی ناهنجاری است که بر ساختار و یکپارچگی مینا (لایه بیرونی سخت و محافظ دندان) تأثیر می گذارد. این نقص ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد و بر سلامت و ظاهر دندان ها تأثیر بسزایی داشته باشد. نقص مینای دندان با ضعف یا گچی بودن مینا و کم بودن ضخامت یا کیفیت آن تعیین می گردد.

محققان دانشکده دندانپزشکی ریبرآ پرتو (Ribeirão Preto) و دانشکده علوم دارویی دانشگاه سائوپائولو در برزیل در پژوهش خود، تأثیر سلکوکسیب و ایندومتاسین (دو داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی) همراه با پاراستامول (استامینوفن) را آنالیز کردند.

در سال های اخیر، دندانپزشکان متوجه افزایش شدید تعداد بچه های شده اند که در پی درمان درد، لکه های سفید یا زرد روی دندان ها، حساسیت دندانی و... هستند.

آن ها دریافتند در بعضی موارد، جویدن ساده باعث شکستگی دندان های بچه ها می گردد. همه این مسائل علایم معمول نوعی نقص مینای دندان است که به عنوان هیپومینرالیزاسیون مینای دندان شناخته می گردد و علت ایجاد آن به خوبی شناخته نشده است.

کسانی که دچار این اختلال هستند، زودتر و بیشتر دچار پوسیدگی دندان می شوند و احتمال شکستن دندان های آن ها بیشتر است. پژوهش ها نشان داده اند که ممکن است آن ها 10 برابر بیشتر از افراد دارای دندان های سالم در طول زندگی خود مجبور به ترمیم دندان هایشان شوند.

محققان در آنالیز های خود، متوجه تغییراتی در پروتئین های لازم برای کانی سازی و تمایز سلولی شدند که نشان می دهد این دارو ها واقعاً بر ترکیب مینای دندان ها تأثیر گذاشته اند.

نکته مهم دیگری که محققان به آن توجه کردند، استفاده بی رویه از دارو های بدون نسخه برای بچه ها بود؛ هرچند هنوز اطلاعات دقیقی در این زمینه در دسترس نیست.

منبع: فرادید
انتشار: 13 بهمن 1401 بروزرسانی: 13 بهمن 1401 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 15143

به "لیست دارو هایی که باعث نقص مینای دندان بچه ها می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیست دارو هایی که باعث نقص مینای دندان بچه ها می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید