مسجد سلطان احمد در استانبول

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، مسجد سلطان احمد استانبول (که به مسجد آبی و مسجد کبود نیز معروف است)، یکی از باشکوه ترین بنا های کشور ترکیه به شمار می رود. نام آبی از کاشی های آبی به کار رفته داخل بنا گرفته شده است.

مسجد سلطان احمد در استانبول

از سفر با تور استانبول نوروز 99 لذت ببرید. شهر زیبای استانبول یادگاری از حکمرانان قدرتمند عثمانی که در دوران شکوهشان شهری عظیم پایه ریزی کرده بودند.

این مسجد در چند قدمی کاخ موزه توپقاپی واقع شده است، کاخی که محل اقامت پادشاهان عثمانی بود و فقط تا ساحل بسفور چند دقیقه ای فاصله دارد. اگر از دریا به مسجد نگاه کنید، قبه ها و مناره های مسجد در بخش قدیمی شهر برجسته هستند و هدف سازندگان هم ایجاد چنین چشم انداز زیبایی بوده است.

تاریخچه

مسجد آبی به دستور سلطان احمد اول و در زمانی که 19 سال داشت ساخته شد. این مسجد در نزدیکی مسجد تاریخی دیگر استانبول به نام ایا صوفیه واقع شده است و بر روی محوطه یک میدان اسب دوانی باستانی و کاخ امپراطوری بیزانس بنا شده است. پروژه ساخت مسجد آبی در سال 1609 شروع شد و 7 سال به طول انجامید. سلطان احمد که بسیار نگران به انتها رسیدن این مسجد بزرگ بود اغلب خود درگیر فرایند کار می شد.

این مسجد به عمد در مقابل عمارت ایا صوفیا ساخته شده تا نشان دهد که معماران عثمانی و مسلمان می توانند رقبای سرسختی برای اجداد مسیحی خود باشند. با این وجود، معمار نتوانسته قبه هایی بزرگتر از قبه عمارت ایا صوفیا بسازد و به همین دلیل کوشش نموده با تنظیم دقیق موقعیت قبه ها، شبه قبه ها و مناره ها جلوه ای زیبا را پدید آورد. علی رغم کوشش معمار، ابعاد ساختمان کوچکتر از ابعاد عمارت ایا صوفیا است.

سلطان احمد تنها یک سال پس از اتمام ساخت شاهکارش در سن 27 سالگی درگذشت. پیکر او به همراه همسر و سه پسرش در بیرون مسجد دفن شده است. مجموعه مسجد اصلی شامل یک مدرسه، بیمارستان، یک مدرسه ابتدایی، بازار، عمارت و گور مؤسس آن بود که متأسفانه بیشترشان در قرن 19 تخریب شدند. بلیط تهران استانبول | بلیط استانبول تهران

دیدنی های مسجد سلطان احمد

یکی از مهم ترین ویژگی های مسجد آبی که از دور دست ها نیز قابل رؤیت است، 6 منار آن هستند. این منار ها به خاطر آن که بیشتر مساجد تنها 1، 2 یا 4 منار دارند بسیار بی همتا هستند. بعضی می گفتند سلطان به معمار دستور ساخت مناره های طلایی (altin) داده بود که به اشتباه 6 (به ترکی alti) مناره ساخته شد. مشخصه مهم بعدی نمای خارجی مسجد آبی، گنبدهای آبشاری آن هستند که گویی به صورت پلکانی از گنبد مرکزی به پایین می ریزند. گذرگاه طاقی زیر هر گنبد ریتم بصری خاص خود را به مجموعه اضافه می نماید. هیچ چیزی از نمای خارجی ربطی به نام مسجد آبی ندارد و این نام برگرفته از کاشی های آبی داخل بنا است.

در شب های تابستان ساعت 9، یک نمایش روایی تاریخی و یک نمایش نوری در مسجد سلطان احمد برگزار می گردد. تفسیر و توضیحات جانبی به زبان ترکی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی به بازدیدکنندگان ارائه می گردد.

در فضای داخلی، سقف مسجد با یک ردیف از 20,000 کاشی آبی تزئین شده که نام معروف مسجد را از آن گرفته اند. این کاشی ها که نمونه ای عالی از طراحی ایزنیک (Iznik) قرن شانزده هستند، طرح هایی از گل ها، درختان و الگوهای انتزاعی دارند. طرح نهایی یکی از زیبا ترین مناظر استانبول را جلو چشمان بازدیدکنندگان حاضر می نماید. کاشی های ایزنیک در بعضی گالری ها و در قسمت بالای ورودی دیوار شمالی مشاهده می شوند. فضای داخل مسجد با 260 پنجره روشن می گردد که زمانی در قرن 17 با شیشه های رنگی پر شده بودند. متأسفانه آن شیشه ها گم شده و با نمونه های نازل تری جایگزین شدند.

برای آن که تقدس و حرمت مسجد نگه داشته گردد غیر مسلمانان باید از ضلع غربی (ورودی میدان اسب دوانی) وارد شوند. زنجیر هایی از این دروازه آویزان شده اند که باعث می شوند همه حتی سلطان در زمان ورود با اسب مجبور باشد سر خود را موقع ورود خم کند. دقت داشته باشید که با توجه به فعال بودن مسجد در مراسم های مذهبی، در زمان اقامه نماز بازدید از داخل مجموعه امکان پذیر نخواهد بود و بازدید کنندگان غیر مسلمان برای تماشای مجموعه باید حتماً از میدان اسب دوانی وارد آن شوند. بهترین زمان برای بازدید اواسط صبح بوده و برای ورود به آن باید کفش های خود را درآورید. خانم ها هم باید هنگام بازدید مو و دستان خود را از طریق یک شال بپوشانند. بازدید از مسجد هزینه ورودی ندارد و همچنین در زمان حضور در مسجد نباید بلند صحبت نموده و از فلاش دوربین بهره ببرید.

منبع: دور و نزدیک
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1745

به "مسجد سلطان احمد در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد سلطان احمد در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید