منظومه شمسی حداقل تا 100 هزار سال آینده پایدار است

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، در پژوهشی تازه، دانشمندان محاسبه نموده اند که منظومه شمسی حداقل تا 100 هزار سال آینده پایدار است و تغییرات قابل توجهی در آن روی نخواهد داد.

منظومه شمسی حداقل تا 100 هزار سال آینده پایدار است

به احتمال زیاد زمین برای حداقل 100 هزار سال آینده، به اعماق فضا پرتاب نخواهد شد. در واقع، همه سیارات منظومه شمسی در این بازه زمانی ایمن هستند و می توان این را خبر خوبی برای انسان و ساختار سیاره ای مورد علاقه اش دانست.

شاید همواره وجود یک نسخه پشتیبان ارزش داشته باشد. احتمال ضربه خوردن زمین یا هر سیاره ای از مدارش همواره اندک است. همان طور که فیزیک نیوتنی به ما می گوید، یک جسم در حال حرکت، در حرکت باقی می ماند مگر اینکه نیروی دیگری بر آن اثر بگذارد؛ و برای جرمی به اندازه یک سیاره، نیروی قابل توجهی ضروری است تا آن را از جهت حرکت خود خارج کند.

اما نمونه هایی از تغییر چیدمان سیاره ای حتی در تاریخ خود منظومه شمسی هم وجود دارد. یکی از پذیرفته شده ترین مدل های شکل گیری منظومه شمسی، یعنی مدل نیس (Nice) شرح می دهد که چگونه سیارات بیرونی در اوایل تاریخ منظومه شمسی مهاجرت کردند و ممکن است باعث ویرانی در سیاره های سنگی درونی شده و احتمالا سیارات اولیه کوچک تر را جابه جا نموده یا حتی آن ها را بلعیده باشند.

اما اکنون، پژوهشگران با انجام محاسبات نشان داده اند که چنین مهاجرتی در 100000 سال آینده بعید است. آنجل ژیوکوف (Angel Zhivkov) و ایوایلو تونچف (Ivaylo Tounchev) از دانشکده ریاضیات و انفورماتیک دانشگاه صوفیه بلغارستان با یاری محاسبات رایانه ای معین کردند که سیارات احتمالا در این مدت پایدار می مانند.

خروج از مرکز آن ها (اندازه انحراف از دایره کامل) و بعلاوه شیب صفحه مداری آن ها (اندازه انحراف نسبت به صفحه منظومه شمسی) همچنان اندک باقی می مانند و هم زمان قطر بزرگ (شعاع طولانی ترین بخش یک مدار بیضوی) هم برای هیچ یک از سیارات، تغییر قابل توجهی نخواهد داشت.

حتی سیاره کوتوله پلوتو هم در این مطالعه گنجانده شد و هواداران سرسخت این جرم منظومه شمسی خشنود خواهند شد که بدانند این سیاره هم احتمالا در 100000 سال آینده حرکت قابل توجهی بیش از نوسان های عجیب خود، انجام نخواهد داد.

اما پس از 100000 سال چه اتفاقی می افتد؟ هر چه در زمان دورتر می شوید، پیش بینی ها سخت تر می شوند، زیرا دنیا واقعی همواره کمی آشفته است، اما ژیوکوف و تونچف معتقدند که با استدلال ها و ارزیابی های ساده… این موضوع را می توان برای یک میلیون سال آینده هم اثبات کرد.

به احتمال زیاد در آن بازه زمانی هم مسئله ای وجود نخواهد داشت و اگر واقعا نگران هستید، باید گفت تنها چیزی که برای افزایش دقت این پیش بینی ها ضروری است، اندکی قدرت محاسباتی اضافی فراتر از آن چیزی است که دردسترس محققان بود. طبق محاسبات آن ها پایداری منظومه شمسی می تواند برای پنج میلیارد سال آینده ثابت گردد.

البته این مدل از منظومه شمسی کامل نیست زیرا تأثیرات نسبیتی را در نظر نمی گیرد و از ریاضیاتی بهره می برد که فرض می نماید سیارات، جرم نقطه ای هستند، که البته در زندگی واقعی چنین نیستند. اما شاید چشمگیرترین ساده سازی در این محاسبات، میلیون ها جرم کوچکتر در منظومه شمسی باشد: سیارک ها، دنباله دارها و همه چیز در این میان.

اثرات گرانشی این اجرام به خودی خود ناچیز است، اما به عنوان یک مجموعه، طی میلیاردها سال، مطمئنا می توانند سیارات را کمی به اطراف تکان دهند. گنجاندن همه آن ها در مدل، کاری بسیار مهم و با بازده نزولی است. این چیزی نیست که نگران آن باشید و شما را در شب بیدار نگه دارد.

بنابراین، زمینی ها، مریخی ها و اهالی مشتری به طور یکسان: نفس بکشید و از حضور در منظومه شمسی لذت ببرید. گردش پیرامون خورشید تا 100 هزار سال آینده ادامه خواهد داشت. فقط کرم ضد آفتاب را نباید فراموش کنید!

عکس کاور: اجرام اصلی منظومه شمسی

Credit: CactiStaccingCrane/Wikimedia Commons

منبع: Universe Today

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 13071

به "منظومه شمسی حداقل تا 100 هزار سال آینده پایدار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منظومه شمسی حداقل تا 100 هزار سال آینده پایدار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید