نیوکمپ: بزرگترین ورزشگاه پنج ستاره یوفا

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، نیوکمپ یا کمپ نو

شهر بارسلون، پرطرفدارترین مقصد فوتبالی در آخر هفته ها، همه امکانات را در خود دارد. مرکز منطقه خود مختار کاتالونیا دارای انواع غذاخوری های مدرن، مراکزخرید فوق العاده، جاذبه های توریستی بسیار زیبا و البته یکی از قابل احترام ترین تیم های فوتبال دنیا یعنی بارسلونا است.

نیوکمپ: بزرگترین ورزشگاه پنج ستاره یوفا

شاید به مقدار تمام کارشناسان اروپا و نه فقط اسپانیا، بارسلونا کارشناسانی در زمین و استادانی برای رسیدن به اهدافش دارد و همانطور که شعار آنها می گوید بیشتر از یک باشگاه هستند. با داشتن اعضای رسمی بسیار زیاد(بیش از 100 هزار نفر) و نفوذ سیاسی خوب، تمام آخر هفته ها افراد بسیاری را از سراسر جهان به استادیوم نیوکمپ خود می کشانند و علاوه بر دیدنچیانی که دورتا دور زمین به دیدنی بازی های آن می نشینند، میلیون ها بیننده نیز به وسیله گیرنده های خود مسابقات آنها را دنبال می نمایند خصوصا در ال کلاسیکو (مسابقه بین رئال مادرید و بارسلونا).

نیوکمپ در 24 سپتامبر سال 1957 و در دوران پررونق پس از جنگ جهانی دوم در فوتبال اسپانیا افتتاح شد.

با وجود ستاره ای مانند کوبالا (kubala) و دیگر ستاره های آن موقع که به طور معمول حدود 60 هزار هوادار را به کمپ لس کورتس (استادیوم سابق بارسلونا) می کشاندند مدیریت احتیاج به یک مکان تازه را احساس کرد و بدین ترتیب اولین سنگ این بنا در سال 1954 در مقابل دیدگان 60 هزار هوادار و دعای اسقف اعظم اسپانیا گذاشته شد و سه سال بعد یکی از بزرگترین معابد فوتبالی جهان به همگان معرفی گردید.

امروزه همگام با درخشش آبی و اناری ها، هوادارانشان نیز در سرتاسر این استادیوم زیبا پرچم های زرد و قرمز کاتالان ها را به اهتزار در می آورند و با شعار بارسا بارسا از تیمشان حمایت می نمایند.

زمانی با حمایت های دیکتاتور سابق اسپانیا، ژنرال فرانکو، رئال مادرید تنها قدرت مطلق اسپانیا به شمار می رفت و هواداران بارسلونا مجبور بودند از دیدن شکست 3-1 تیمشان در نیمه نهایی جام باشگاههای اروپا در سال 1960 رنج ببرند. اما در همان دوران هم دیری نپایید که انتقام این شکست را مقابل دیدگان 120 هزار هوادار با برد 2-1 مقابل رئال مادرید گرفتند و بدین ترتیب بود که نوار پیشتازی 5 ساله رئال مادرید در اروپا از هم گسست. جنگ میان بارسلونا و رئال مادرید برای همواره باقی ماند و نیوکمپ تبدیل شد به پناهگاهی برای کاتالان هایی که در پی نشان دادن اقتدار خود و مخالفتشان با رژیم دیکتاتوری فرانکو بودند. بزرگترین جشن پیروزی بارسلونا مقابل رقیب دیرینه اش به سال 1974 و برد 5-0 مقابل رئال در استادیوم سانتیاگو برنابئو (استادیوم رئال مادرید) باز می گردد.

به منظور آماده سازی برای جام جهانی 1982، ظرفیت استادیوم با افزودن طبقه سوم به جایگاه دیدنچیان به 115هزار نفرافزایش یافت. به علاوه جایگاه ویژه تازه و جایگاه خبرنگاران و رسانه ها نیز قرارداد شد تا با اسکوربوردهای الکترونیکی که در دهه 1970 نصب شده بودند، امکانات را تکمیل نمایند. استادیوم نیوکمپ که میزبان جام جهانی 1982 بود، یک ماه قبل از مسابقات، میزبانی فینال جام در جام اروپا را عهده دار بود که با پیروزی 2-1 بارسلونا مقابل استانداردلیژ بلژیک به سرانجام رسید. نیوکمپ بعلاوه میزبان افتتاحیه جام جهانی 1982 بود که در میان ناباوری همگان بلژیک آرژانتین را که آن موقع مارادونا را در اختیار داشت شکست داد. 10 سال بعد، نیوکمپ بازهم در نقش میزبان یک تورنمنت بزرگ نهاده شد، مسابقات فوتبال المپیک 1992، که در سرانجام با گل دیرهنگام کیکو (kiko) اسپانیا مقابل لهستان پیروز شد و به قهرمانی رسید.

در سال 1998، برای جایگاه های دیدنگران جایگاه گذاشتند که همین امر سبب کاهش ظرفیت آن به زیر 100 هزار نفر شد. بسیاری از این جایگاه ها برای فینال به یاد ماندنی جام باشگاههای اروپا در سال 1999 پر شدند. یک فینال مجذوب کننده و البته دراماتیک که در آن با گل های تدی شرینگهام و اولگونار سوسلشر در وقت های اضافه بازی، منچستر یونایتد بایرن مونیخ را شکست داد و قهرمان شد.

اکنون در عصرشکوفایی و دریافت جوایز متعدد به وسیله لیونل مسی، نیوکمپ یک رکورد در جذب بازدیدنمایندگان موزه و تورهای استادیوم دارد و درحال حاضر بزرگترین استادیوم پنج ستاره ی یوفا است.

طبق یک اطلاع رسانی در سال 2014، برنامه ای برای افزایش ظرفیت استادیوم به 105،050 نفر همراه با نوسازی طبقه اول و تکمیل طبقه سوم و سقف بسیار بزرگ استادیوم وجود دارد، طرح نوسازی استادیوم قرار است در می سال 2017 آغاز گردد و در فوریه سال 2021 به سرانجام برسد. در واقع فرایند ساخت و ساز به مقدار سه فصل و نیم مسابقات فوتبال ادامه دارد. البته بدون اینکه در میزبانی بارسلونا در مسابقات خللی ایجاد گردد.

در مستطیل سبز

استادیوم نیوکمپ یا کمپ نو در شمال شرقی ایستگاه قطار سنتز(Sants) و سه ایستگاه مترو اطراف آن وجود دارد. ایستگاه collblanc (خط 5 آبی)، لس کورتس ، ماریا کریستینا (خط 3 سبز).

بلیط های دیدنی بازی از 10 روز قبل از هر مسابقه در باجه فروش بلیط (oficina de Taquillatage) در ورودی14 (Acces 14) به فروش می رسند(دوشنبه تا پنچشنبه 9 صبح تا 1:30 بعدازظهر؛ آدینه 9 صبح تا 2:30 بعدازظهر؛ شنبه 9 صبح تا 1:30 بعدازظهر؛ روزهای بازی از 11 صبح). به علاوه مردم محلی در همان حوالی ورودی 14 هستند که بلیط های اضافه خود را بفروشند. بلیط ها در سایت باشگاه نیز موجود هستند.

قیمت بلیط ها با توجه به جایگاه جایگاه برای دیدنگران حریف فرق دارد، یک جایگاه در برترین نقطه(1a/2a گرادا) که در جایگاه اصلی (یا همان تریبونا) در امتداد خط میانی زمین بازی است قیمتی بین 140 تا 170 یورو دارد. کمی بالاتر (جایگاه 3a) کمی مقرون به صرفه تر است. به همین ترتیب هرچه جایگاه ها در طبقات بالاتر قرارمی گیرند یا از میانه زمین دور می شوند، قیمت آنها کمتر می گردد(بین 100 تا 150 یورو). پشت دروازه ها جایگاه ها به سه دسته 70 تا 90 یورویی تقسیم می شوند. مقرون به صرفه ترین جایگاه نیز نام دارد که 59 یورو است.

از ورودی شماره (Accès 7) به فروشگاه دو طبقه FC Botiga Megastore می رسیم که هرآنچه مربوط به باشگاه است، می توانید از آن بخرید. شما می توانید فروشگاه های دیگری را نیز در ایستگاه سنتز (sants)، در Maremàgnum در بندر قدیمی بارسلون (port vell) و در Gran Via de les Corts Catalanes 418 در Eixample پیدا کنید.

تور و موزه اف سی بارسلونا(FCB) که هر 15-30 دقیقه یکبار آغاز می گردد(قیمت 23 یورو به همراه راهنمای تور، برای بچه ها 6 تا 13 سال 17 یورو، برای بچه ها زیر 6 سال رایگان) ساعت ها و روزهایی که می توانید به بازدید بروید 8 اکتبر تا 1 آوریل دوشنبه تا پنچشنبه 10 صبح تا 6:30 بعدازظهر و یکشنبه 10 صبح تا 2 بعدازظهر؛ از 2 آوریل تا 7 اکتبر دوشنبه تا شنبه 10 صبح تا 8 بعدازظهر و یکشنبه 10 صبح تا 2 بعدازظهر؛ روزهای مسابقات 10 صبح تا 3 بعدازظهر و البته امکان بازدید از زمین وجود ندارد . راهنمای صوتی به انگلیسی هم وجود دارد.

بازدید از موزه باشگاه بخشی از یک پیج کامل است که بازدید از رختکن میهمان، اتاق کنفرانس، کلیسای کوچک استادیوم و البته خود استادیوم را هم شامل می گردد. اما در موزه بارسلونا باید بگوییم که علاوه بر کاپ ها، افتخارات متعدد باشگاه و آثاری از بازیکنان مشهور آن از گذشته تا به امروز، یک صفحه نمایش لمسی بسیار بزرگ برای تاریخ باشگاه نیز دارد.

کافه هایی نیز برای قبل از مسابقه در دو طرف خیابان Riera Blanca، در جنوب Travessera de les Corts بین نیوکمپ و مترو Collblanc وجود دارند. البته در بعضی از آنها تلویزیون نیز وجود دارد که اگر پیروز به رفتن به استادیوم نشدید، در نزدیکترین محل نسبت به آن مسابقه را دیدن کنید.

از دیگر کافه های نزدیک به زمین هم می توان به تعدادی کافه ی پیش از بازی در Travessera de les Corts اشاره نمود که بین هتل NH Rallye و استادیوم کمپ نو قرار دارند مانند BaYo، Granja El Gol و Casa Pin .

نقشه استادیوم نیوکمپ
منبع: کجارو
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 12658

به "نیوکمپ: بزرگترین ورزشگاه پنج ستاره یوفا" امتیاز دهید

1 کاربر به "نیوکمپ: بزرگترین ورزشگاه پنج ستاره یوفا" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیوکمپ: بزرگترین ورزشگاه پنج ستاره یوفا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید