پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران به کجا رسید؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، ایسنا/ بدنبال خبر و گزارشهای منتشر شده، این پرسش مطرح می گردد که پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران به کجا رسید؟

پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران به کجا رسید؟

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

نگاهی کلی به فرآیند بازسازی موزه

موزه هنرهای معاصر تهران که حالا بیش از 40 سال از زمان تاسیس آن می گذرد، یکی از مهمترین گنجینه های هنر مدرن محسوب می گردد که دارای آثار هنری زیادی از دوره تاریخی خاتمه جنگ دنیای دوم تا دهه 1980 است. گفته می گردد این مجموعه یکی از کامل ترین مجموعه های هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی در دنیا است که همه جنبش های هنری قرن 19 و 20 را پوشش می دهد.

در این مجموعه، آثار مختلفی از دوره های متفاوت کاری پابلو پیکاسو وجود دارد. همچنین نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی اثر جکسون پولاک دیگر اثر شاخص موزه است که مشهورترین کار موزه و به لحاظ قیمتی، گران ترین اثر این مجموعه است. مجموعه بسیار معروف مائو و اثر خودکشی از اندی وارهول نیز از دیگر آثار شاخص موزه است. همچنین آثاری از بهمن محصص، پرویز کلانتری، حسین زنده رودی، محمود فرشچیان و مارکو گریگوریان در بخش نقاشی هنرمندان ایرانی وجود دارد.

اهمیت وجود این آثار و شرایط نگهداری آنها در گنجینه باعث شد که نهم اردیبهشت سال 97 اعلام گردد، موزه هنرهای معاصر تهران احتیاج به بازسازی دارد و بدلیل تعمیرات گسترده تا آخر تابستان تعطیل خواهد بود؛ البته فرآیند بازسازی که قرار بود حدود شش ماه به طول بیانجامد، با وجود گذشت بیش از دو سال هنوز به خاتمه نرسیده است؛ البته عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد که موزه هنرهای معاصر تهران تا خاتمه پاییز سال 99 بازگشایی می گردد.

اما علل طولانی شدن فرآینده بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، از دیگر موضوعاتی است که در ایام بازسازی موزه با چالش های زیادی همراه بوده است. همین امر سبب شد که 31 تیر سال 98، هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران با برگزاری یک نشست خبری درباره فرآیند بازسازی موزه شرحات مشخصی را اعلام نمایند. مظفری شرایط خاص این موزه و ارزش تاریخی که دارد را از دلایل طولانی شدن فرآیند بازسازی و بازسازی مطرح نمود. نوسانات زیاد قیمت ها در بازار و همچنین نداشتن سرعت لازم از سوی پیمان کار اول، دلایل دیگر این امر عنوان شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از سوی دیگر بازسازی گالری های موزه هنرهای معاصر برای نگهداری آثار گنجینه در مدت بازسازی موزه را از اصلی ترین دلایل طولانی شدن پروژه بازسازی این موزه عنوان نموده و گفته است: در شروع فرایند بازسازی بحث انتقال آثار به خارج از موزه مطرح شد که اگر این امکان وجود داشت سرعت فرآیند بازسازی بسیار افزایش می یافت؛ اما به دلیل نفیس بودن آثار تصمیم گرفته شد که آثار در موزه نگهداری شوند. در نتیجه قرار شد گالری های موزه را در زمان فرآیند بازسازی تعطیل کنیم تا به محل موقت نگهداری آثار تبدیل شوند. برای اینکه بتوانیم موقتا آثار را در این گالری ها نگهداری کنیم، باید فضای گالری ها را نیز برای جلوگیری از آسیب به آثار گنجینه بازسازی می کردیم. همین امر باعث شد که فرآیند بازسازی طولانی تر گردد.

سید عباس صالحی همچنین درباره افزایش بودجه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، یادآور شد: بودجه ای که در شروع پروژه برای بازسازی موزه در نظر گرفته شده بود، 6 میلیارد و 500 میلیون تومان بود که صرف بازسازی گالری ها شد. پس از انتقال آثار گنجینه به گالری ها، فرآیند بازسازی گنجینه شروع شد که هزینه آن 10 میلیارد تومان برآورد شد. در نتیجه مجموع بودجه ای که صرف بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران شد، 16 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است. بنابراین با توجه به اینکه فرآیند بازسازی گنجینه به خاتمه رسیده است، انشاءالله در آذر امسال موزه هنرهای معاصر تهران بازگشایی می گردد.

بخش بازسازی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که اصلی ترین هدف بهسازی موزه عنوان شده است، به خاتمه رسیده و به نظر می رسد که هم اکنون کارهای انتقال آثار به گنجینه در حال اجرا است. 21 مرداد امسال، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی با حضور اهالی رسانه از گنجینه موزه بازدید کرد و شرحاتی را درباره تغییرات اجرا شده ارائه داد و گفت: شاید در ظاهر به نظر برسد که کاری انجام نشده، اما در زیرساخت ها کارهای بسیار مهمی اجرا شده است. در واقع یکی از مهمترین اهداف ما این بود که اگر کسی قبلا موزه را دیده و بعد از بازسازی، دوباره از موزه بازدید می نماید، احساس نکند که کلا موزه تغییر پیدا نموده است.

همچنین مجید حبیبی نژاد، مدیر کنترل پروژه نیز در شرح این اقدامات اجرا شده، اظهار کرد که ظرفیت گنجینه موزه که به سه بخش اصلی، آثار کاغذی و مجسمه تقسیم می گردد، برای ورود آثار جدید و تعداد قفسه های ریلی افزایش پیدا نموده است. به گفته او هم اکنون 106 قفسه ریلی وجود دارد که 13 قفسه ریلی متحرک دارد و باقی قفسه ها ثابت هستند.

حبیبی نژاد بهسازی کف، نورپردازی و هوادهی را از دیگر اقدامات اجرا شده در جریان بازسازی موزه عنوان و خاطرنشان کرد که گنجینه موزه هنرهای معاصر به حفاظت آتش نشانی مجهز شده و 15 تشخیص دهنده آتش در محیط گنجینه استفاده شده است. همچنین برای هر سه بخش گنجینه درهای ضد سرقت نصب شده تا میزان امنیت موزه و آثار گنجینه افزایش پیدا کند.

منبع: همگردی
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 5502

به "پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید