چرا هواپیماها در ارتفاع بالا پرواز می کنند؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، آیا شما هم از جمله افرادی هستید که پرواز هواپیما در ارتفاع بالا برایتان جای سئوال است؟ طبق گزارش یو اِس اِی تودِی (USA Today) ارتفاع مناسب پرواز برای هواپیماهای تجاری بین 33,000 تا 42,000 پا یا بین 6 تا 8 مایل بالاتر از سطح دریا است.

چرا هواپیماها در ارتفاع بالا پرواز می کنند؟

به طور معمول، هواپیماها در ارتفاع بین 35,000 الی 36,000 پا پرواز می کنند. اگر از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنیم، ارتفاع قله اورست 29,029 پا است. به همین دلیل است که فشار هوای داخل کابین هواپیما کاملا تنظیم شده است؛ به این ترتیب هنگام نفس کشیدن احساس نمی کنید روی قله اورست ایستاده اید.

طبق گفته مرکز آموزش علمی یو سی اِی آر (UCAR Center for Science Education) این منطقه استراتوسفرِ زیرین نام دارد که دقیقا بالاتر از تروپوسفر یعنی پائین ترین قسمتِ جَو قرار گرفته است. پرواز در این منطقه مزایای بسیاری دارد و پرواز را به یکی از روش های اصلیِ سفر از مکانی به مکان دیگر تبدیل ساخته است.

راندمان سوخت

بزرگ ترین دلیل انتخاب این ارتفاع برای پرواز راندمان سوخت است. هوای سبک باعث ایجاد کشش کمتری در هواپیما می شود؛ به همین دلیل هواپیما برای حفظ سرعت از سوخت کمتری استفاده می کند. به همین ترتیب، مقاومت در برابر باد کم می شود، نیروی بیشتری پیدا می کند و تلاش و انرژی کمتری صرف می شود. استفاده از سوخت کمتر به دلایل تعیینی به سودِ ایرلاین ها است.

به خاطر داشته باشید که موتور هواپیما برای کار کردن به انرژی نیاز دارد. طبق گفته تراولر (Tavaller) موتور هواپیما برای ایجاد احتراق و در نتیجه تولید انرژی به مولکول های اکسیژن نیاز دارند. بنابراین پرواز در ارتفاع خیلی زیاد، باعث بروز مشکل می شود. هرچه ارتفاعِ پرواز هواپیما بیشتر باشد، سوخت بیشتری برای رسیدن به آن ارتفاع نیاز دارد. به همین دلیل مسائل متعددی در ارتفاعات تعیین هم وجود دارد.

جلوگیری از ترافیک هوایی و خطرات

درست متوجه شدید، ترافیک در آسمان هم می تواند رخ دهد. پرواز در ارتفاعات می تواند از برخورد با پرندگان، هواپیماهای بدون سرنشین، هواپیماهای سبک و هلی کوپترها که در ارتفاعات پائین تر پرواز می کنند جلوگیری کند.

بر اساسِ یور مایلِیج مِی وَری (Your Mileage May Vary)، جهت پرواز هواپیما بر روی ارتفاع پرواز تاثیر خواهد گذاشت. هواپیماهایی که به سمت شرق (که شامل شمال شرق و جنوب شرق است) حرکت می کنند در ارتفاعِ فرد پرواز می کنند؛ برای مثال در ارتفاع 35,000 پا. هواپیماهایی که در جهت هایی غیر از این حرکت می کنند، پروازشان در ارتفاع زوج است.

جهت هواپیماهایی که در جهت مشابه پرواز می کنند، از قبل برنامه ریزی می شود تا هواپیماها 1000 پا پائین تر یا بالاتر از یکدیگر پرواز کنند. به این ترتیب از برخورد هواپیماها با یکدیگر جلوگیری می شود.

آب و هوا

آیا تا به امروز فکر کرده اید که چرا آب وهوای بیرونِ پنجره هواپیما در حین پرواز آفتابی است اما پس از رسیدن به فرودگاه مقصد با آب وهوای ابری و بارانی روبرو می شوید؟ این ها همه به ارتفاع پرواز بستگی دارد. بیشتر هواپیماها بالای تروپوسفر پرواز می کنند. براساس گزارش تراوِلِر (Traveller) تروپوسفر همان جایی است که پدیده های آب وهوایی در آن رخ می دهند.

توربولانس

توربولانس یا چاله هوایی هنوز هم در پروازها اتفاق می افتد اما جالب است بدانید که این پدیده به علت افزایش ارتفاع پرواز در بسیاری از هواپیماهای تجاری کمتر از گذشته رخ می دهد.

بر اساس گزارشات دِ پوینتس گای (The Points Guy) زمانی که هواپیماها در چاله های هوایی می افتند یا در روبروه با بادهای شدید قرا می گیرند، برج مراقبت می تواند ارتفاع دیگری برای جلوگیری از توربولانس پیشنهاد دهد. طبق گزاراش یو اِس اِی تودِی (USA Today) پرواز در ارتفاعات بالا می تواند احتمال بروز توربولانس را کاهش دهد.

موارد اضطراری

پرواز در ارتفاعات بالا می تواند یک گنج باارزش به خلبانان هدیه دهد: زمان. براساس آنچه در وبسایت تراوِلِر نوشته شده است، اگر اتفاق ناگواری برای هواپیما رخ دهد که نیازمند فرود اضطراری باشد، ارتفاع بالا زمان بیشتری برای مرتب کردن اوضاع و یافتن مکانی امن برای فرود به خلبان می دهد. درحالی که در ارتفاع 10,000 پا در پروازهای سبک چنین زمانی وجود ندارد.

هواپیماهای مختلف، ارتفاعات مختلف

همه هواپیماها برای پرواز در یک ارتفاع تعیین طراحی نشده اند. بر اساس گزارشات تریلیست (Thrillist) ارتفاع یک هواپیما بر اساس وزن و شرایط جَوی در زمان پرواز تعیین می شود. جهت پرواز (همان گونه در بالا اشاره شد)، میزان توروبلانس (طبق گزارشات دیگر خلبانان در آسمان) و مدت زمان پرواز از دیگر عوامل موثر بر ارتفاع پرواز در هواپیماهای مختلف هستند.

چه کسانی تعیین کننده هستند؟

علی رغم این که هواپیماها توسط خلبانان کنترل می شوند، آن ها کسانی نیستند که برای ارتفاع هواپیما تصمیم می گیرند. دیسپَچرها (Air Dispatcher) مسئول برنامه ریزی و تعیین کردن جهت هواپیما، ارتفاع پرواز و ردیابیِ هواپیماها در آسمان هستند. بر اساس گزارشات تراوِلِر، هواپیماها نباید کمتر از 1000 پا بالاتر از مناطق مسکونی و کمتر از 500 پا بالاتر از هر شخص، وسیله نقلیه یا سازه پرواز کنند.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 4962

به "چرا هواپیماها در ارتفاع بالا پرواز می کنند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا هواپیماها در ارتفاع بالا پرواز می کنند؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هواپیماها در ارتفاع بالا پرواز می کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید