گردشگری کوهستان، ظرفیت مغفول مانده همدان

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، گردشگری کوهستان، جاذبه ای مغفول مانده در همدان است و برنامه هدفمندی برای این ظرفیت بالقوه فراهم نشده است.

گردشگری کوهستان، ظرفیت مغفول مانده همدان

همدان با وجود کوهستان های زیبا و بعلاوه جغرافیای طبیعی کهن دیار هگمتانه با کوهستانی بکر، زیبا و قله های سربه فلک کشیده آن طور که شایسته است، مورد توجه جهانگردان قرار نگرفته است.

در سالی که همدان به عنوان مرکز جهانگردی آسیا انتخاب شده و مسئولان اجرایی استان در تکاپوی میزبانی شایسته از اجلاس جهانی جهانگردی (UNWTO) هستند، مغفول ماندن جهانگردی کوهستان قابل تامل است، چراکه راستا هموار و دسترسی به مراتب آسان به منطقه ها مرتفع همدان، فرصت طلایی را برای احیا و توسعه صنعت جهانگردی در حوزه کوهستان مهیا ساخته است.

چشمه سارهای طبیعی، پوشش گیاهی مناسب که اغلب قابلیت مصرف خوراکی و پزشکی دارد و قرار گرفتن روستاهای بکر و دست نخورده در دل کوهستان زمینه را برای رونق جهانگردی مهیا می نماید.

جهانگردی کوهستان امروزه در اغلب کشورهای صاحب توریسم از جایگاه ویژه و ارزشمندی برخوردار است و در واقع کشورهای کوهستانی از این ظرفیت طبیعی نهایت بهره برداری را دارند، اما همدان با وجود کوهستانی و چهار فصل بودن از این ظرفیت طلایی به منظور جذب جهانگرد نتوانسته است استفاده کند.

همدان با قدمتی تاریخی در رشته کوهنوردی، اسکی، یخ نوردی، صخره نوردی، سنگ نوردی و سایر رشته های ورزشی همچنان در رونق جهانگردی کوهستان مغفول مانده است.

از جمله شاخه های تخصصی جهانگردی، جهانگردی کوهستان است که عواملی نظیر افزایش جمعیت و گرایش به طبیعت گردی و شاخه های گوناگون سبب افزایش جایگاه آن شده است.

در دهه حاضر توجه به جهانگردی، مخصوصا جهانگردی کوهستان مورد توجه واقع شده که در این بین کشور ایران گرچه از ظرفیت های بالقوه ای را داشته است، (با وجود قله دماوند با پنج هزار و 672 متر به عنوان یک قله آتشفشانی جز ترین ها به شمار میرود)، اما به علت نداشتن زیر ساخت های لازم از جمله افراد آموزش دیده در قالب راهنمایان کوهستان از طرف اتحادیه جهانی کوهنوردی (UIAA) به عنوان کشور جهانگردپذیر به رسمیت شناخته نشد.

جهانگردی کوهستان سرچشمه طبیعت گردی است و به همین علت ورزش ما کنفدراسیون جهانی ندارد و فقط ماجراجویی در بخش کوهنوردی قلمداد می گردد.

به انجمن صنفی همدان، راهنمایان کوهستان اضافه خواهند شد و سالانه حدود هفت هزار جهانگردی داریم که برای صعود به قله های خط الراس الوند به این شهر سفر می نمایند.

علیرضا گوهری، رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان، با اشاره به تدوین طرح طبیعت گردی الوند همدان گفت:

اگر دستگاه ورزش و میراث فرهنگی همکاری لازم را داشته باشند سهم به سزایی را در توسعه جهانگردی خواهیم داشت.

این طرح در سطح ملی است و احتیاج به حامی و متولی دارد و توسعه و افزایش جان پناه ها نیز در قالب این طرح دیده شده و اگر این طرح اجرا گردد آمار هفت هزار جهانگردی ورزشی به صورت رسمی در عملکرد جهانگردی استان ثبت خواهد شد.

وی اعلام کرد:

در سال های آینده به طور قطع شاهد جهانگردان خارجی برای صعود به قله های مرتفع الوند خواهیم بود و امیدوارم دستگاه های اجرایی مرتبط همکاری لازم را داشته باشند.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 12487

به "گردشگری کوهستان، ظرفیت مغفول مانده همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری کوهستان، ظرفیت مغفول مانده همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید