7 اثر معنوی ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، عبدالمالک شنبه زاده گفت: چهار پرونده با عناوین مهارت ساخت مشک آب، برداشت سنتی سقز، مهارت ساخت داس و داسیلگ و مهارت ساخت آسیاب دستی یا دس هه ر بصورت منطقه ای و مشرک با استان های کرمانشاه و کردستان ثبت معنوی شد.

7 اثر معنوی ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد

وی اضافه نمود: سه پرونده نیز با عنوان تهیه شیرینی محلی بژی برساق، ترخینه و مهارت ساخت چیت به نام استان ایلام با حضور مدیر کل ثبت کارشناسان ثبت معنوی تهیه و در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شد.

شنبه زاده یادآور شد: 15 قلم اشیا تاریخی و نفیس استان ایلام نیز در موزه ملی تهران به نمایش گذاشته شده و پنج اثر تاریخی نفیس و کم نظیر نیز در فهرست آثار ملی منقول کشور سال جاری به ثبت رسیده است.

وی اضافه نمود: این آثار شامل پنج گچبری متعلق به سطح دیوارها و قوس های ورودی بنای موسوم به مسجد شهر تاریخی سیمره و دارای نقوش گیاهی و گچبری دیواری مربوط به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که بسیار ارزشمند و نفیس هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی اعلام کرد : وجود شهرهای تاریخی، قلعه ها، تپه های باستانی، سنگ نوشته ها، کاخ ها، آتشکده ها و تنگه های تاریخی در استان ایلام از تاریخ و تمدن دیرپای این سرزمین حکایت می نماید.

استان ایلام بخشی از تمدن عیلام باستان بوده که در هزاره سوم پیش از میلاد بوجود آمده است.

این استان یک هزار و 500 اثر تاریخی دارد که بیش از 750 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 295

به "7 اثر معنوی ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 اثر معنوی ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید