آلودگی های ناشی از پلاستیک علاوه بر آسیب به ماهی ها، تنفس انسان را هم مختل می نمایند

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ناشی از آلودگی پلاستیک، تداخل دارد با رشد، فتوسنتز، و فراوری اکسیژنِ باکتریِ پروکلروکاکس، که بیشترین فراوانی را در بین باکتری های فتوسنتزی اقیانوسی دارد.

آلودگی های ناشی از پلاستیک علاوه بر آسیب به ماهی ها، تنفس انسان را هم مختل می نمایند

به وسیله دانشگاه مکواری

آلودگی پلاستیک می تواند به میکروارگانیسم های موجود در اقیانوس های ما آسیب برساند. اعتبار: کوین کریچی

ده درصد از اکسیژنی که در آن نفس می کشیم فقط از یک نوع باکتری در اقیانوس می آید. در حال حاضر، بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله زیست شناسی ارتباطات، آزمایشات آزمایشگاهی نشان داده اند که این باکتری ها به آلودگی پلاستیک حساس هستند.

دکتر ساشا تتو، نیسنده راهبر، و پژوهشگر دانشگاه مکواری می گوید: در آزمایشگاه ما متوجه شدیم که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ناشی از آلودگی پلاستیک، تداخل دارد با رشد، فتوسنتز، و فراوری اکسیژنِ باکتریِ پروکلروکاکس، که بیشترین فراوانی را در بین باکتری های فتوسنتزی اقیانوسی دارد.

اکنون ما می خواهیم آنالیز کنیم که آیا آلودگی پلاستیک تاثیر مشابهی بر این میکروب ها در اقیانوس دارد یا خیر.

از آلودگی پلاستیک تخمین زده می گردد که هر ساله بیش از 13 میلیارد دلار آسیب اقتصادی به زیست بوم های دریایی وارد می گردد و این مشکل تنها با این واقعیت که پلاستیک های آلوده نماینده دریاها تخمین زده می گردد تا سال 2050 وزنی بیش از ماهی ها داشته باشد بدتر می گردد.

دکتر لیسا مور همکار نویسنده در مقاله گفت: این آلودگی می تواند انواع مواد افزودنی شیمیایی را از پلاستیک ها به محیط های دریایی بشوید و ببرد، اما بر خلاف تهدیدات ناشی از خوردن یا گرفتار شدن حیوانات دریایی با خرده پلاستیک ها، تهدیدی که این مواد شسته شده برای زندگی دریایی دارند توجه کمتری را به خود جلب می نمایند.

در اولین مطالعه از نوع خود، محققان به آنالیز اثرات این مواد شیمیایی بر کوچکترین شکل زندگی در اقیانوس های ما، باکتری های فتوسنتز دریایی، می پردازند.

پروکلروکاکس MED4 EM در حال تقسم شدن. گرفته شده به وسیله لوک تامپسون (آزمایشگاه Chisholm، MIT) و نیکی واتسون (موسسه وینتهد)، 2006. TEM MED4. اعتبار: آزمایشگاه Chisholm

ساشا می گوید: ما به گروه نمونه ای از باکتری های سبز ریز به نام پروکلروکاکس که فراوان ترین ارگانیسم فوتوسنتزی روی زمین است، و دارای جمعیت کلی ای حدود 3 اکتیلیون (حدود 1027) نفر بودند نگاه کردیم.

این میکروبها وقتی که زمان فراوری کربوهیدرات و اکسیژن در اقیانوس به وسیله فتوسنتز می رسد، بالابر های سنگینی هستند.

لیزا، در حال شرح اهمیت اساسی این میکروب ها برای سلامتی اقیانوس، می گوید: این میکروارگانیسم های کوچک برای شبکه غذایی دریایی بسیار مهم هستند و در چرخه کربن مشارکت دارند و به نظر می رسد که تا 10 درصد کل فراوری اکسیژن در دنیا را به عهده دارند.

به همین علت یکی از هر ده نفسی که فرو می برید به لطف این کوچولوهاست، ولی هنوز تقریبا هیچ چیز در خصوص نحوه واکنش باکتری های دریایی مانند پروکلروکاکس به آلودگی های انسانی نمی دانیم.

در آزمایشگاه، این تیم دو نژاد از پروکلروکاکس را که در عمق های مختلف در اقیانوس یافت می شوند، در معرض مواد شیمیایی شسته شده از میان دو محصول پلاستیکی معمولی - کیسه های پلاستیکی خوار و بار خاکستری (ساخته شده از پلی اتیلن کاملاً چگال) و بوریای پی وی سی - قرار دادند.

دکتر ساشا تتو و ایندرانی سارکر با شیشه هایی از پروکلروکاکس در آزمایشگاه. اعتبار: دانشگاه مکواری

آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی، رشد و عملکرد این میکروب ها، از جمله مقدار فراوری اکسیژن آنها، را خراب می نماید و بعلاوه باعث تغییر تجلی تعداد زیادی از ژن های آنها می گردد.

ساشا می گوید: اطلاعات ما نشان می دهد که آلودگی پلاستیک ممکن است اثرات زیست بومی گسترده ای بیش از اثرات شناخته شده بر روی کلسیم، مانند گونه های دریایی و لاک پشت ها، داشته باشد.

اگر ما واقعا می خواهیم تاثیر کامل آلودگی پلاستیک در محیط دریایی را درک کنیم و راه هایی برای مقابله با آن را پیدا کنیم، باید تاثیر آن بر گروه های میکروبی کلیدی، از جمله میکروب های فتوسنتزی را در نظر بگیریم.

کشورهای شمال اروپا خواهان پیمانی دنیای در خصوص آلودگی پلاستیکی اقیانوس به وسیله WWF هستند.

اعتبار: Wwf

در یک قدم مهم در مبارزه با آلودگی پلاستیکی دریایی، دولت های نوردیک تبدیل به نخستین کشورها در دنیا شده اند که به طور رسمی خواهان پیمانی دنیای برای مقابله با بحران پلاستیک در اقیانوس هایمان شده اند. این اعلامیه برجسته در نشست وزرای محیط زیست دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد در شورای نوردیک در ریکیاویک منتشر شد. یکی از هر ده نفسی که فرو می برید به لطف این کوچولوهاست، ولی هنوز تقریبا هیچ چیز در خصوص نحوه واکنش باکتری های دریایی مانند پروکلروکاکس به آلودگی های انسانی نمی دانیم. این اعلامیه پس از آن است که رهبران دنیا در گذشته در نایروبی نتوانستند تصمیمات مهم سیاسی در این مورد را در مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد اتخاذ نمایند.

ماکرو لامبرتینی، مدیر کل WWF بین المللی گفت: این اعلامیه برجسته به وسیله دولت های نوردیک باید الهام بخش دیگر کشورها باشد. آلودگی پلاستیک در اقیانوس های ما یک بحران است که احتیاج به اقدام هماهنگ به وسیله دولت های دنیای دارد - یک معاهده دنیای تنها راه قابل قبول برای حل مشکل 8 میلیون تن پلاستیک است که هر ساله در اقیانوس ها رها می گردد.

ما از همه کشورهای حمایت نماینده از این معاهده درخواست می کنیم که با هم متحد شوند و کار خود را به سمت توافق بر سر حل مشکل آلودگی پلاستیک دریایی تسریع نمایند.

لاک پشت دریایی سبز (Chelonia mydas) با یک کیسه پلاستیکی، Moore Reef، Great Barrier Reef، Australia. قبل از این که لاک پشت فرصتی برای خوردن این کیسه داشته باشد، تصویرش به وسیله عکاس برداشته شد. اعتبار: روی مین / WWF

WWF خواهان یک پیمان قانونی است که اهداف ملی و مکانیسم های گزارشگری شفاف را که به شرکت ها توسعه می یابد، ایجاد می نماید. علاوه بر این، هر معاهده ای باید برای حمایت اقتصادی و فنی کشورهای کم عایدی برای افزایش ظرفیت مدیریت زباله آنها، اقدام کند.

تقریبا 400000 نفر از مردم به پرونده دنیای WWF پیوسته اند که خواهان یک قرارداد قانونی برای آلودگی پلاستیک های دریایی است.

منبع: سایت فیز اُرگ

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 9936

به "آلودگی های ناشی از پلاستیک علاوه بر آسیب به ماهی ها، تنفس انسان را هم مختل می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی های ناشی از پلاستیک علاوه بر آسیب به ماهی ها، تنفس انسان را هم مختل می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید