آیا معنای پرچم کشورهای مختلف را می دانید؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، معنای پرچم کشورهای مختلف | Means the flags of the countries of the world

هر کشوری در دنیا را اول با نماد و پرچمش می شناسند. پرچم ها در واقع تصاویری هستند که از رنگ و سمبل های مختلف تشکیل شده اند که گاهی تنها با چند خط و گاهی اوقات فقط و فقط رنگ های مختلف، کدهای بسیاری را در ذهن هر بیننده ای یادآوری می نمایند و خروجیشان در ذهن هر کس نام آن کشور است. تا به حال برایتان این سوال پیش آمده است که معنای پرچم کشورهای مختلف چه چیزی می تواند باشد؟ یا این که چه عاملی باعث شده است تا این سمبل ها و رنگ ها معرف میلیون ها جمعیت یک کشور باشند؟ در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، معنای پرچم کشورهای مختلف را مورد آنالیز قرار دهیم.

آیا معنای پرچم کشورهای مختلف را می دانید؟

آشنایی با مفهوم پرچم

بیایید تا قبل از این که به آنالیز معنای پرچم کشورهای مختلف بپردازیم، ببینیم که اصلا پرچم یعنی چه؟ پرچم را که در زبان فارسی به آن دِرَفْش یا بیرق هم می گویند در واقع نماد یک گروه، سازمان و یا کشور است که بیشتر روی پارچه و یا کاغذ به صورت رنگی ترسیم می گردد. قدمت استفاده از پرچم در بین قبیله های مختلف در زمان های مختلفی مثل جنگ و صلح دقیقا به زمانی باز می گردد که انسان ها یاد گرفتند که یکجا نشینی نمایند و قبایل تشکیل دهند.

با این حال در بین تمام تمدن ها هنوز هم تعیین نیست که برای اولین بار چه کسی و یا چه قبیله ای از پرچم استفاده کرد و چه شاخصه ای برای انتخاب پرچم قبیله ها و در مقیاسی بزرگ تر، معنای پرچم کشورهای مختلف وجود دارد. البته با یک منطق ساده به این نتیجه می توان رسید که پرچم؛ به دلیل این که نماد همبستگی لشکر قبیله ای خاص بوده، یکی از اهداف دشمن برای از بین بردن پرچم دار و به زمین انداختن پرچم برای تضعیف روحیه جنگاوری لشکر مقابل به شمار می رفته است. یکی از سِمت های مهم در بسیاری از جنگ ها پرچم داری بوده است چرا که پرچم نشانی از همبستگی در عمل و اتحاد در تنها یک تکه پارچه و یا لوح بوده است. این اهمیت به قدری بوده است که هر گاه پرچم از دست پرچم دار می افتاده، نوعی شکست و از هم گسیختگی برای لشکر به شمار می آمده است!

از لحاظ معنا و مفهوم هم نیز بار معنایی پرچم از قدیم تا به الان متفاوت بوده است زیرا در روزگاران قدیم، پرچم نماد اتحاد و تمایز در جنگ ها با طرف و یا طرف های مقابلشان به شمار می رفته است. در بعضی از منابع ثبت شده است که واژه پرچم در واقع یک واژه با ریشه های ترکی عثمانی است در صورتی که در زبان فارسی واژه پرچم را بارها به عنوان پرچمنده یا برچم یا برچمنده معنی می دهد و از فعل چمیدن به معنی پیچ و خم خوردن تشکیل شده است. همچنین این واژه در لغتنامه دهخدا در زمره واژه های غیر فارسی نیز دسته بندی نشده است.

معنای پرچم کشورهای مختلف چیست؟

  • پرچم ایران

آنالیز معنای پرچم کشورهای مختلف را از پرچم کشور عزیزمان ایران شروع می کنیم. پرچم ایران را 3 رنگ، سبز، سفید و قرمز تشکیل می دهند. در فرهنگ اصیل ایرانیان رنگ سبز نشان دهنده رشد و شادی، سفید به معنای صلح و قرمز مقاربت معنایی با شجاعت، آتش و عشق دارد. در قسمت مرکزی پرچممان نیز واژه مبارک الله اکبر به صورت بزرگ و به شکل یک گل لاله و 22 بار دیگر بر روی حاشیه های پرچم که 11 بار آن بر روی رنگ قرمز و 11 بار آن بر روی رنگ سبز است، نماد روز 22 بهمن و حکومت اسلامی است.

  • پرچم ترکیه

پرچم امروزی جمهوری ترکیه ترکیبی از ماه و ستاره سفید رنگ است که در یک پیش زمینه قرزمز رنگ نهاده شده است. رنگ قرمز پرچم این کشور اشاره به پیشرفت ترکیه و رنگ سفید استفاده شده در آن که رنگ ماه و ستاره است نیز به عنوان نسانی از پاکیزگی مردم ترکیه است. حکومت عثمای ها، ستاره ای هشت گوشه بود که بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی این ستاره هشت گوشه تبدیل به ستاره ای پنج گوشه شده است. البته این را هم باید بگوییم که ماه و ستاره یکی از نمادهای دین مبین اسلام نیز هست.

  • پرچم آلمان

در ادامه بحث و آنالیز معنای پرچم کشورهای مختلف به کشور آلمان می رسیم. آلمان و یا به عبارتی دیگر، جمهوری فدرال آلمان دارای پرچمی تشکیل شده از 3 رنگ مشکی قرمز و طلایی به صورت افقی است. وجود این 3 رنگ فلسفه تعیینی دارد. داستان وابستگی پرچم آلمانی ها به این سه رنگ به سال 1840 باز می گردد که مجلس شهر فرانکفورت مشکی، قرمز و طلایی را به عنوان رنگ های رسمی پرچم آلمان خاطرنشان کرد. اگر بخواهیم بر روی این قضیه دقیق تر شویم باید بگوییم که گفته می گردد که این رنگ ها نشان دهنده دموکراسی هستند. البته گفتنی است که شکل فعلی پرچم آلمان پس از اتحاد دو آلمان معرفی گردید.

  • پرچم انگلیس

پرچم انگلیس یک پیش زمینه سورمه ای با 3 صلیب مختلف است. رنگ های استفاده شده در این پرچم عبارتند از آبی سورمه ای، سفید و قرمز. فلسفه صلیب ها نیز این است که؛ صلیب قرمز سنت جورج که قدیس حامی انگلستان است، صلیب سنت پاتریک که قدیس حامی ایرلند است و صلیب ضربدری سنت اندرو که قدیس حامی اسکاتلند است، با یکدیگر ترکیب می شوند. جالب است این نکته را درباره پرچم انگلیس بدانید که با این که ولز نیز جزئی از انگلستان است اما، در پرچم به آن اشاره ای نشده است و دلیلش این است که ولز در زمان طراحی پرچم، بخشی از خاک انگلیس بود.

  • پرچم برزیل

یکی دیگر از کشورهایی که در مطلب معنای پرچم کشورهای مختلف می خواهیم آن را آنالیز نماییم، پرچم کشور برزیل است. ستاره نقش بسته در پرچم برزیل نشانه ای از استان های این کشور است و به همان صورت که در آسمان دیده می گردد بر این پرچم نقش بسته است. رنگ سبز موجود در پرچم نیز نشان از سمبل جنگل ها و زرد نشانه ثروت و طلای موجود در این کشور است.

  • پرچم کانادا

در زمینه معنای پرچم کشورهای مختلف و علی الخصوص درباره پرچم کشور کانادا باید این نکته را بدانید که مدت زیادی هم نیست که پرچم این کشور به این صورتی که امروزه آن را می شناسیم در آمده است. پرچم کانادا از دو رنگ قرمز و سفید و یک برگ چنار در وسطش تشکیل شده است. رنگ سفید در اطراف مرکز تصویر و رنگ قرمز در حواشی و مرکز تصویر نهاده شده است. البته جالب است بدانید که، مدت زیادی نیست که علامت برگ چنار قرمز رنگ، روی پرچم رسمی کشور کانادا نهاده شده است. این پرچم در سال 1965 و پس از بحث های طولانی لستر بی پیرسون که سمت نخست وزیری وقت کانادا را داشت، ارائه و طراحی شد. این برگ چنار به عنوان نماد جشن طبیعت و محیط زیست در پرچم کانادا به کار رفته است و ما امروزه آن را نماد کشور کانادا می شناسند.

  • پرچم چین

رنگ قرمز موجود در پرچم چین نیز نشان دهنده انقلاب کمونیستی در چین و پنج ستاره طلایی و ارتباط آن ها نماد اتحاد مردم چین تحت رهبری حزب کمونیست این کشور است. جهت ستاره ها که عبارتند از چهار ستاره کوچک تر در اطراف یک ستاره بزرگ نیز نشان دهنده اتحاد در کنار خوبی برتر است.

  • پرچم آفریقای جنوبی

در بین پرچم های مختف و همچنین معنای پرچم کشورهای مختلف پرچم آفریقای جنوبی دارای ظاهری آرت گرافی تر است. این پرچم تشکیل شده است از 6 رنگ مختلف که عبارتند از: قرمز، سفید، سبز، طلایی، سیاه و آبی. این پرچم در واقع پس از برقراری حکومت دموکراسی درسال 1994 میلادی برای این کشور تعین شد. در واقع این پرچم جدید طراحی شد تا در واقع معرف تنوع و وحدت موجود در این کشور آفریقایی باشد. البته اگر کمی نماد شناسی در این پرچم انجام دهید متوجه خواهید شد که در پرچم کشور آفریقای جنوبی، پرچم انگلیس در نیمی از این پرچم جای گرفته است. البته در نیمه دیگر آن نیز پرچم کنگره ملی آفریقا نقش بسته است.

  • پرچم سوئیس

پرچم کشور سوئیس به شکل مربع است و از قدیمی ترین پرچم هایی است که حتی از قرن 14 میلادی نیز استفاده می شده است. جالب است بدانید که پرچم سوئیس را اگر برعکس کنید با پرچم صلیب سرخ روبرو می شوید! از لحاظ مربع بودن شکل پرچم تنها پرچم واتیکان با سوئیس هم شکل هستند.

  • پرچم فرانسه

پرچم کشور فرانسه از 3 رنگ قرمز، سفید و آبی به صورت عمودی استفاده شده است. در پس معنای رنگ های این پرچم که یکی از معروف ترین ها در بین کشورهای موجود در لیست معنای پرچم کشورهای مختلف دنیا است، رنگ سفید پرچم فرانسه نشان دهنده پادشاهی بوده و هم چنین رنگ خانه بربن ها(Bourbon) که یکی از خانواده های معروف فرانسوی بوده است، می باشد که تا قبل از وقوع انقلاب فرانسه بر این کشور حکمرانی می کردند. رنگ های قرمز و آبی هم نشان دهنده شهر پاریس پاتیخت این کشور هستند. این دو رنگ در پرچم کشور فرانسه زمانی مورد استفاده نهاده شد که توسط افراد انقلابی که در سال 1789 میلادی به سمت باستیل در حرکت بودند، انتخاب شد.

  • پرچم هند

پرچم کشور هند نیز یک پرچم 3 رنگ افقی است که از 3 رنگ زعفرانی، سفید و سبز تشکیل شده است. رنگ زعفرانی این پرچم نماد میهن پرستی، رشادت و فداکاری است. رنگ سفید نیز نماد صلح و صفا، خلوص، پاکی و صداقت و در آخر نیز رنگ سبز آن نشانه ای از موفقیت، ایمان و سر سبزی کشور هند است. نمادی هم که در وسط پرچم این کشور نهاده شده است، نماد آشوکا چاکرا که یک چرخ با 24 پره به رنگ سرمه ای به عنوان نماد قانون و به بیانی دیگر نماد حرکت آرام رو به جلو و تعامل با دیگران و دوری جستن از سکون و انزوا و انفعال است، می باشد. این پرچم در تاریخ 22 ژوئیه 1947 میلادی به صورت رسمی به عنوان پرچم کشور هند تصویب شد.

اطلاعات بیشتر برای آنالیز پرچم کشورهای مختلف را در این وب سایت مطالعه فرمایید.منبع: الی گشت

انتشار: 22 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 410

به "آیا معنای پرچم کشورهای مختلف را می دانید؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آیا معنای پرچم کشورهای مختلف را می دانید؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا معنای پرچم کشورهای مختلف را می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید