ابتلای بیش از 30 هزار پرستار به کرونا تا به امروز

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، خبرنگاران : دبیرکل خانه پرستار می گوید تاب آوری پرستاران در بحران کرونا کاهش یافته و تا به امروز بیش از 30 هزار پرستار به کرونا مبتلا شده اند.

ابتلای بیش از 30 هزار پرستار به کرونا تا به امروز

به گزارش خبرنگاران به نقل از پانا ،محمد شریفی مقدم درباره وضع پرستاران بخش خصوصی در ایام کرونا با توجه به کاهش درآمدهای این مراکز درمانی اظهار کرد: در ابتدای شیوع بیماری کرونا، وضع بیمارستان های خصوصی در بهمن و اسفندماه متفاوت بود. بعضی بیمارستان ها 50 درصد و بعضی 40 و 30 درصد از نیروهای خود را تعدیل کردند و مهم ترین دلیل آن کاهش درآمدهای بخش خصوصی بود.

دبیر کل خانه پرستار گفت: در بحران کرونا بخشی از پرستاران بخش خصوصی فسخ قرارداد کردند و به بهانه نبود درآمد اختصاصی بیمارستان، عذر آنها خواسته شد. اکنون پرستارانی که باقی مانده اند نیز با حداقل حقوق قانون کار، مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: قبل از کرونا در بخش خصوصی مبلغی تحت عنوان کارانه به پرستاران پرداخت می شد که در ایام کرونا این پرداختی قطع شد و اکنون پرستاران مراکز درمانی خصوصی با حداقل حقوق کار می نمایند. درست است که این پرستاران به نسبت پرستاران بیمارستان های دولتی کمتر درگیر کرونا هستند اما بعضی بیمارستان های خصوصی نیز بیماران کرونا را پذیرش می نمایند و پرستاران نیز درگیر هستند.

شریفی مقدم در ادامه با اشاره به وضع اقتصادی پرستاران در بیمارستان های دولتی نیز گفت: در بخش دولتی مقداری حقوق پرستاران افزایش یافت. البته حقوق پرستاران شرکتی افزایش نیافته است و این پرستاران با شرایطی که وجود دارد مشغول به فعالیت هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در بخش دولتی نیز پرستاران تعدیل شده اند، گفت: در بخش دولتی با تعدیل پرستاران روبرو نبودیم چرا که دچار کمبود شدید کادر پرستاری هستیم و با توجه به زیرساخت ضعیف پرستاری مسائل همچنان وجود دارد. نسبت به حداقل استاندارد جهانی اگر تعداد پرستاران فعلی دو برابر می شدند تازه به کف استانداردهای جهانی می رسیدیم. اکنون کشورهای توسعه یافته به ازای هر هزار نفر 8 تا 10 پرستار و به طور متوسط 5 تا 6 پرستار دارند این در حالی است که تعداد پرستاران ما قبل از شیوع کرونا یک و نیم نفر به ازای هر هزار نفر بود.

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه با شیوع کرونا مسائل پرستاران اضافه شد، گفت: متاسفانه با آمدن کرونا مسائل پرستاران نیز افزوده شد و از آنجا که هنوز بیماری کرونا درمان مشخصی ندارد و واکسنی نیز برای آن تهیه نشده است، تنها مولفه کنترل این بیماری، پیشگیری است که در این زمینه کشور پیروز نبوده است و نتوانسته ایم پیروز عمل کنیم و فشار این مساله به بخش درمان وارد شده است.

شریفی مقدم اعلام کرد: بیماران کرونایی بیشترین احتیاج را به مراقبت دارند که این مراقبت بر عهده پرستاران است و هنگامی که نیروی پرستاری کم باشد فشار آن بر دوش پرستاران مضاعف می گردد. در واقع بیماران کرونایی بیش از بیماران معمولی احتیاج به مراقب دارند و در بخش آی سی یو این مراقبت ها باید 24 ساعته باشد. از طرفی وقتی تعداد بیماران زیاد می گردد درصد اشتغال نیز افزایش می یابد. اکنون درصد اشتغال در بخش آی سی یو 100 درصد است و در بخش عادی نیز بیشتر شده است.

وی ادامه داد: درعین حال بسیاری از همکاران ما از چرخه کار خارج شدند. بیش از 30 هزار پرستار به کرونا مبتلا شدند و بعضی حتی دو بار به این بیماری مبتلا شدند. درگیری پرستاران با بیماری کرونا باعث می گردد که دو هفته از چرخه کار خارج شوند. بعضی پرستاران مبتلا حتی 3 ماه نیز با مسائل ناشی از این بیماری درگیر هستند که 5 تا 6 هزار پرستار اینگونه از چرخه کار خارج شدند.

دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر اینکه پرستاران دچار خستگی شده اند، گفت: 9 ماه است که کشور با بحران کرونا روبرو است و پرستاران کشور هم اکنون دچار خستگی شده اند و تاب آوری آنها کم شده است.

وی درباره شرایط استخدامی پرستاران نیز گفت: از سال 97 و قبل از آن استخدامی نداشتیم. مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که سالانه 10 هزار پرستار اضافه می نمایند. سال گذشته آزمون استخدامی پرستاران برگزار گردید که 4 هزار پرستار وارد مرحله گزینش شدند و جذب 3 هزار پرستار نیز در دست اقدام است که در خوشبینانه ترین حالت در چهار سال گذشته 7 هزار نفر به کادر پرستاری اضافه می شوند که این تعداد دردی را دوا نمی کند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 16 آذر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 5780

به "ابتلای بیش از 30 هزار پرستار به کرونا تا به امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلای بیش از 30 هزار پرستار به کرونا تا به امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید