اذعان ترکیه و برزیل مبنی بر تاثیر واکسن کرونای شرکت چینی سینوواک

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، هرچه تعداد شرکت کنندگان در کارآزمایی بالینی واکسن بیشتر باشد، قدرت آماری آن بیشتر می گردد.

اذعان ترکیه و برزیل مبنی بر تاثیر واکسن کرونای شرکت چینی سینوواک

با تور ارزان برزیل از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از زومیت، مقام های ترکیه روز پنج شنبه اعلام کردند کارایی واکسن کرونای شرکت سینوواک 91/25 درصد است؛ اما این یافته ها مبتنی بر نتایج مقدماتی حاصل از کارآزمایی کوچکی بود و داده ها در مجله ای علمی منتشر نشده یا در اختیار عموم قرار نگرفت. این خبر یک روز پس از کنفرانس خبری مهم دیگری درباره واکسن سینوواک در برزیل منتشر شد. انتظار می رفت مقام های نتایج دقیقی از کارآزمایی ارائه نمایند؛ اما فقط گزارش کردند که کارایی واکسن بیش از 50 درصد است.

درمجموع، 7،371 داوطلب در کارآزمایی ترکیه حضور داشتند؛ ولی داده های مربوط به کارایی واکسن که سرهات اونال، متخصص بیماری های عفونی، ارائه کرد، تنها مبتنی بر 1،322 شرکت نماینده بود که 752 نفر از آن ها واکسن واقعی و 570 نفر دارونما را دریافت نموده بودند. دکتر اونال گفت 26 نفر از کسانی که دارونما را دریافت نموده بودند، دچار کووید 19 شدند؛ درحالی که فقط سه نفر از داوطلبان واکسینه شده بیمار شدند. او و همکارانش داده های خود را کتبا منتشر نکردند. فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه گفت: اکنون مطمئنیم واکسن برای مردم ترکیه مؤثر و بی خطر است. سینوواک بیانیه عمومی درباره کارآزمایی منتشر نکرد و بابت کارآزمایی برزیل نیز توضیحی نداد.

تعداد اندک داوطلبانی که پژوهشگران ترکیه براساس آن ها کارایی واکسن را محاسبه نموده اند، موجب بی اعتمادی به نتیجه گیری های آن ها می گردد. هرچه تعداد شرکت نمایندگان در کارآزمایی بالینی واکسن بیشتر باشد، قدرت آماری آن بیشتر می گردد. فایزر و بیوان تک برای نشان دادن اینکه کارایی واکسن آن ها 95 درصد است، داده های مربوط به 36،523 نفر را ارائه کردند. درباره واکسن آن ها، 162 فرد دریافت نماینده دارونما و هشت نفر از گروه دریافت نماینده واکسن دچار کووید شدند.

ترکیه قراردادی برای دریافت 50 میلیون دُز واکسن با سینوواک امضا کرد. قرار است سه میلیون دُز اول روز دوشنبه به ترکیه برسد. کوجا گفت ترکیه تا سرانجام مارس 4/5 میلیون دُز هم از واکسن فایزر دریافت خواهد نمود و حدود یک میلیون دُز در سرانجام ژانویه به دست آن ها خواهد رسید.

واکسن شرکت سینوواک کروناواک نام گرفته و از ویروس های کرونایی ساخته شده است که غیرفعال شده اند. این روش یکی از روش های قدیمی ساخت واکسن است که در دهه 1950، جوناس سالک برای ساخت واکسنی علیه فلج اطفال از آن استفاده کرد. ویروس ها پس از اینکه با استفاده از مواد شیمیایی غیرفعال می شوند، مردم را نمی توانند بیمار نمایند؛ اما سیستم ایمنی را تحریک می نمایند تا آنتی بادی هایی بسازد که محافظت طولانی مدتی در برابر ویروس های فعال فراهم می نمایند.

سینوواک واکسن کروناواک را اوایل سال 2020 ساخت و سپس چندین کارآزمایی انجام داد. آن ها نتایج خود را ماه نوامبر منتشر و گزارش کردند واکسن بی خطر به نظر می رسد و موجب پاسخ ایمنی دربرابر ویروس کرونا می گردد. این شرکت سپس کارآزمایی های مرحله سوم را در برزیل و اندونزی و ترکیه شروع کرد که شیوع کووید 19 در آن ها درخورتوجه است.

مقام های بهداشتی برزیل روز چهارشنبه گفتند واکسن چینی آزمایش های ایمنی و کارایی را گذرانده و راه را برای استفاده از آن در برزیل هموار نموده است؛ اما به دلیل توافنامه با سینوواک، از انتشار داده های کارآزمایی هابی بالینی در برزیل خودداری کردند. دیماس کواس، مدیر مؤسسه بوتانان در برزیل است که کارآزمایی ها را انجام داد. او گفت ممکن است در دو هفته آینده، اعلامیه مشترکی منتشر گردد. ژان گورینشتین، از مقام های بهداشتی ایالت سائوپائولو در کنفرانس خبری گفت: امروز روز تاریخی برای علم و سلامت برزیل است. این واکسن به ما اجازه می دهد جان میلیون ها نفر را نه تنها در برزیل، بلکه در تمام دنیا نجات دهیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 6189

به "اذعان ترکیه و برزیل مبنی بر تاثیر واکسن کرونای شرکت چینی سینوواک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اذعان ترکیه و برزیل مبنی بر تاثیر واکسن کرونای شرکت چینی سینوواک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید