امیدواری شهروندان به کاهش آمار ابتلا و مرگ ومیر ناشی از کرونا تا خاتمه سال

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، نتایج نظرسنجی اخیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، با توجه به شرایط موجود (واکسیناسیون در کشور)، 44.3 درصد از شهروندان به کاهش آمار ابتلا و مرگ ومیر ناشی از کرونا تا خاتمه امسال کاملاً امیدوار یا به آن امید زیادی دارند.

امیدواری شهروندان به کاهش آمار ابتلا و مرگ ومیر ناشی از کرونا تا خاتمه سال

به گزارش خبرنگاران، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به منظور سنجش نگرش شهفرایندان درخصوص فرایند واکسیناسیون کرونا در کشور، در روزهای 21 تا 25 شهریور 1400، نظرسنجی در مقیاس ملی و با شیوه مصاحبه تلفنی انجام داد. جامعه آماری این نظرسنجی کلیه شهفرایندان 18 سال به بالای ساکن در منطقه ها شهری و روستایی کل کشور و تعداد نمونه آن 1581 نفر بود. 50.2 درصد پاسخگویان مرد و 49.8 درصد زن بودند. 38.3 درصد پاسخگویان در مراکز استان، 35.6 درصد در شهرهای کوچک تر و 26.1 درصد در روستاها سکونت داشتند.

از پاسخگویان پرسیده شد با توجه به شرایط موجود تا چه حد امیدوارید تا خاتمه سال ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران کاهش پیدا کند؟ 18.9 درصد پاسخگویان گفته اند به کاهش ابتلا و مرگ ومیر تا خاتمه سال کاملاً امیدوارند، 25.4 درصد پاسخگویان تاحدود زیاد و 28.6 درصد هم تاحدودی امیدوارند.

بعلاوه 8.3 درصد پاسخگویان گفته اند به کاهش آمار ابتلا و مرگ ومیر کرونا تا خاتمه سال اصلاً امیدوار نیستند و 15.3درصد امید کمی دارند؛ 3.6 درصد پاسخگویان هم به این سؤال پاسخ ندادند.

افزایش امیدواری شهفرایندان در مورد نوبت دریافت واکسن

از کسانی که هنوز برای دریافت واکسن، نوبت به آن ها نرسیده است، پرسیده شد فکر می کنید چه زمانی برای واکسن زدن نوبت به شما خواهد رسید؟ 71.4 درصد حدس می زنند که تا خاتمه پاییز نوبت به آنها خواهد رسید. 6.6 درصد گمان می نمایند واکسیناسیون آنها تا خاتمه سال و 1.3درصد گمان می نمایند این کار در سال بعد انجام گردد. 4.5 درصد پاسخگویان فکر می نمایند برای واکسن زدن هیچ وقت نوبت به آنها نخواهد رسید و 16.2 درصد پاسخگویان به این پرسش پاسخی ندادند.

در نظرسنجی تیرماه ایسپا 26.4 درصد گفته بودند فکر می نمایند هیچ وقت نوبت واکسن زدن آنها نخواهد رسید که این مقدار در نظرسنجی اخیر به 4.5 درصد رسیده است.

مقدار عادلانه بودن توزیع واکسن در کشور

بعلاوه 11.1 درصد شهفرایندان فرایند توزیع واکسن را اصلاً عادلانه نمی دانند. 15.7 درصد عدالت در توزیع واکسن را کم و 29.6 درصد آن را تاحدودی عادلانه ارزیابی می نمایند. 18.3 درصد عدالت در توزیع واکسن را به میزان زیاد و 18.4 درصد کاملاً عادلانه اسم کردند.

افراد ساکن در منطقه ها روستایی (26.7 درصد) هم بیشتر از افراد ساکن در مراکز استان (15.5 درصد) توزیع واکسن را کاملاً عادلانه ارزیابی نموده اند.

دلایل افرادی که تمایلی به زدن واکسن کرونا ندارند

نتایج این نظرسنجی نشان داد، 14.2 درصد از شهفرایندان بالای 18 سال، اصلاً تمایلی به زدن واکسن کرونا ندارند. مردان (17.2 درصد) بیشتر از زنان (11.3 درصد) گفته اند تمایلی به واکسن زدن ندارند. مجردها (17.8 درصد) بیش از متأهل ها (13.4 درصد) گفته اند رغبتی به دریافت واکسن ندارند. عدم تمایل به دریافت واکسن در میان افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی 15.7 درصد و در بین افراد دارای تحصیلات دانشگاهی 11.3 درصد است.

از کسانی که گفته اند تمایلی به دریافت واکسن نداشتند، در یک سؤال باز پرسیده شد به چه علت تمایل به زدن واکسن ندارید؟ 30.1 درصد اعتماد نداشتن به واکسن های کرونا، 29.4 درصد ترس از عواقب ناشی از تزریق واکسن، 9.4 درصد مسائل شخصی، 6.1 درصد عدم احساس احتیاج به واکسن، 3.6 درصد مسائل جسمی، 3.2 درصد نداشتن وقت، 2.2 درصد در دسترس نبودن واکسن مورد علاقه در کشور، 10.1 درصد سایر دلایل (علتی ندارد، علاقه ندارم، دلایل شخصی و ...) را به اسم دلایل تمایل نداشتن به زدن واکسن اعلام کردند.

نتایج کامل این نظرسنجی بر روی وب سایت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 9750

به "امیدواری شهروندان به کاهش آمار ابتلا و مرگ ومیر ناشی از کرونا تا خاتمه سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدواری شهروندان به کاهش آمار ابتلا و مرگ ومیر ناشی از کرونا تا خاتمه سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید