انتشار تروریسم، حاصل لشگرکشی 17 ساله آمریکا به غرب آسیا

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، انتشار اسناد جدید در مورد نقش سفارت عربستان در مورد حادثه 11 سپتامبر درحالی است که بیشتر متهمان این عملیات تروریستی نیز اصالت عربستانی داشتند.

انتشار تروریسم، حاصل لشگرکشی 17 ساله آمریکا به غرب آسیا

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش گروه رسانه ها خبرنگاران، 189 سال بود که خاک اصلی آمریکا از سوی دشمن خارجی مورد هدف قرار نگرفته بود. حمله عجیب و مهیب یازده سپتامبر به برج های دوقلو معروف واقعا یکی از مخوف ترین نقشه های تروریستی در دنیا محسوب می گردد. اما سوال اینجاست که عملکرد آمریکا در خاورمیانه و ورودش به افغانستان برای انچه جرج بوش در آن موقع مبارزه با تروریسم نامیده بود؛ چقدر محقق شده است؟ آیا واقعا در 17 سالی که از حضور نظامی آمریکا در افغانستان و سپس عراق می گذرد تروریسم و گروه های مختلف اینچنینی از میان رفتند؟ آیا تعداد حملات تروریستی مشابه در دنیا و خصوصا در کشورهای غربی کاهش پیدا کرد؟ آیا طالبان با به راستی از بین رفت؟ و سوالاتی متعدد از این دست که میتواند میزان موفقیت آمریکا را از حضور نظامی اش در افغانستان نشان دهد.

نوع عملیات، ابزار حمله، مکان های هدف قرار گرفته و میزان سنگین تلفات اقتصادی و جالی حادثه 11 سپتامبر، سیاست، اقتصاد و فرهنگ آمریکا را دگرگون کرد؛ به گونه ای که می تواند تحولات این کشور را به دوران پیش از 11 سپتامبر و دوران پس از 11 سپتامبر تقسیم کرد. البته هنوز حدس و گمان های زیادی در مورد نحوه عملیات و انگیزه های حمله 11 سپتامبر وجود دارد و به بعضی از سوالات پاسخ داده نشده است. با این حال، فارغ از اینکه در صبح روز 11 سپتامبر چه اتفاقی افتاد و چه کسانی پشت این عملیات قرار داشتند، پیامدهای این حادثه برای جامعه دنیای از اهمیت بیبشتری برخوردار است.

مبارزه با تروریسم، بهانه ای برای تجاوز به خاک کشورها

بعد از حادثه 11 سپتامبر، دنیا وارد دوران بی سابقه ای از جنگ، کشتار و ناامنی شد. دولت وقت آمریکا، در واکنش به حوادث 11 سپتامبر، جنگ علیه ترور را به راه انداخت و دو کشور افغانستان و عراق را اشغال کرد. همزمان مداخلات و عملیات نظامی محدود در دیگر کشورها با هدف مقابله با شبکه دنیای تروریسم شروع شد. در این میان، دولت های غربی به رهبری آمریکا، مرزهای مرسوم در رعایت حریم خصوصی افراد و رعایت مقررات ناظر بر حقوق بشر و حقوق جنگ را زیر پا گذاشتند تا با تروریسم مبارزه نمایند. با این حال، 17 سال بعد از حادثه 11 سپتامبر، تروریسم و افراط گرایی به مراتب بیش از دوران قبل از 11 سپتامبر در دنیا گسترش یافته است.

انتشار گروه های تروریستی با ورود آمریکا، در غرب آسیا

آن موقعی که آمریکایی ها به خاک افغانستان لشکر کشی کردند فقط گروهی تروریستی به نام طالبان بود که به سرکردگی بن لادن با ملیتی سعودی در خاک افغانستان فعالیت می کرد. رفته رفته با چندشاخه شدن این گروه های تروریستی کشورها ومناطق مورد هدف آنها نیز متعدد شد. آمریکایی ها که با هدف اعلام دشه مبارزه با طالبان به افغانستان آمده بودند، برای به وجود آمدن القاعده واکنشی نشان نداند. این فرایند تا 5 سال پیش ادامه داشت تا اینکه گروه های تروریستی که حالا سازماندهی شده و ثروتمند شده بودند شاخه جدید و بزرگی به نام داعش پایه ریزی کردند و اتفاقات جدیدی در عراق و سوریه رقم خورد. هم اکنون اقداماتی که تروریست های داعشی و حتی گروهک های کوچکتر وابسته به آنها نظیربوکوحرام در مناطق مختلف دنیا انجام می دهند، قابل مقایسه با اقدامات گروه القاعده نیست. در این مدت، نیمی از خاورمیانه درگیر جنگ هایی با هدف مقابله با تروریسم و ایجاد دولت های غربگرا بوده است. در حال حاضر کمتر نقطه ای در دنیا از خطر حملات تروریستی در امان است و این موضوع نشان می دهد جراحی نوع آمریکایی سرطان تروریسم بعد از حادثه 11 سپتامبر، فقط این پدیده شوم را دنیای تر کرد. از این رو می توان گفت، هر آنچه که به عنوان دستاورد مبارزه با تروریسم بعد از حادثه 11 سپتامبر گفته می گردد، بی حاصل و بی نتیجه بوده است.

سعودی های نقش اصلی حملات تروریستی 11 سپتامبر

انتشار اسناد جدید در مورد نقش سفارت عربستان در مورد حادثه 11 سپتامبر درحالی است که بیشتر متهمان این عملیات تروریستی نیز اصالت عربستانی داشتند. گزارشات مختلفی نیز پیش از این درخصوص نقش مستقیم عربستان در این حادثه تروریستی منتشر شده است. این در حالی است که حذف 28 صفحه از گزارش قبلی در مورد حملات یازدهم سپتامبر که در این صفحات به نقش عربستان در 11 سپتامبر اشاره شده بود نیز نشان دهنده آن است که واشنگتن به هر نحوی درصدد سرپوش گذاشتن و کتمان نقش عربستان در این حملات است.

منبع: روزنامه قدس

منبع: تسنیم
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1813

به "انتشار تروریسم، حاصل لشگرکشی 17 ساله آمریکا به غرب آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار تروریسم، حاصل لشگرکشی 17 ساله آمریکا به غرب آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید