اپل از چیپست M1 برای رایانه های خانواده مک رونمایی کرد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، دقایقی قبل اپل از چیپست M1 رونمایی کرد که جدیدترین پردازنده ساخت این شرکت است و مبتنی بر معماری ARM فراوری شده است. این پردازنده که قرار است در رایانه های خانواده مک به کار گرفته گردد، مانند اپل A14 که در آیفون 12 استفاده شد، با لیتوگرافی 5 نانومتری فراوری شده است.

اپل از چیپست M1 برای رایانه های خانواده مک رونمایی کرد

اپل در مراسم معرفی از این چیپ گفت که این پردازنده جدید در مصرف انرژی و قدرت پردازشی نسبت به پردازنده های موجود برای رایانه های شخصی بسیار بهتر عمل می نماید. طبق اعلام کوپرتینویی ها، چیپست M1 به یک پردازنده مرکزی هشت هسته ای مجهز است که بهترین عملکرد نسبت به وات مصرفی را در میان تمام پردازنده های دنیا به خود اختصاص داده است.

طبق اعلام اپل، M1 قادر است با تنها یک چهارم انرژی مصرفی پردازنده های معمول دنیای لپ تاپ ها، به پیک علمکردی آن ها برسد. این پردازنده به 4 هسته قدرتمند مجهز شده که طبق ادعای اپل، قدرتمندترین هسته های پردازشی در دنیا هستند و در کنار آن ها 4 هسته با حداکثر بهینه سازی مصرف انرژی قرار دارند.

در کنار این CPU، اپل از یک GPU هشت هسته ای هم برای چیپست M1 استفاده نموده است که طبق ادعای این شرکت، سریع ترین پردازنده گرافیکی یکپارچه شده با چیپست در دنیا است. همچنین، M1 به یک موتور عصبی با 16 هسته پردازشی مجهز شده است.

چیپست جدید اپل به یک کنترلر USB 4، موتور انکد و دیکد محتوای رسانه ای و ناحیه امن مجهز است. کوپرتینویی ها مدعی هستند که این چیپ می تواند در لحظه رایانه های مک را از حالت Sleep به حالت آماده به کار بیاورد و حتی در هنگام اجرای وظایف سنگین مانند رندر برنامه های سه بعدی یا ویرایش تصاویر RAW هم عملکردی بی نقص از خود نشان می دهد.

اپل برای اینکه درک بهتری از مصرف بهینه چیپ جدیدش ارائه دهد، به مک بوک ایر جدید مجهز به چیپ M1 اشاره می نماید که با یک بار شارژ می تواند تا 18 ساعت مداوم ویدیو پخش کند و تا 15 ساعت وب گردی با اتصال به وای فای را تضمین می نماید.

همچنین اشاره نموده است که مک بوک ایر مجهز به چیپست اینتل که امسال معرفی گردیده بود، با یک بار شارژ فقط می تواند تا 12 ساعت ویدیو پخش کند و مدت زمان وب گردی با استفاده از وای فای در این دستگاه تنها 11 ساعت است. همچنین مک بوک ایر جدید احتیاج به فن ندارد و این یعنی در حالت آماده به کار تقریبا بی صدا فعالیت می نماید.

مک بوک پرو 13 اینچی جدید که به چیپست M1 مجهز است در بخش وب گردی با اتصال به وای فای رکورد 17 ساعت و در پخش ویدیو رکورد 20 ساعت را به ثبت رسانده است. این زمان برای مک بوک پرو مجهز به چیپ اینتل که اوایل سال معرفی گردید، در هر دو بخش 10 ساعت بوده است. طبق گفته های اپل، مک بوک پرو جدید بیشترین عمر باتری را در میان همه رایانه های مک ارائه می نماید.

این شرکت تمامی اپلیکیشن های خود را برای چیپست جدیدش بهینه سازی نموده است. همچنین، وعده داده اپلیکیشن های سایر توسعه دهندگان مانند ادوبی نیز به زودی از راه می رسند که از میان آن ها می توان به عرضه لایت روم در امسال و فوتوشاپ در سال آینده میلادی اشاره نمود.

اپل در این مراسم از نرم افزار Rosetta 2 هم سخن گفت، ابزاری که با استفاده از آن می توان اپلیکیشن های بهینه نشده برای پردازنده جدید را به برنامه های قابل تشخیص برای آن ترجمه کرد و از آن مهم تر، اپ های iOS و iPadOS را هم روی رایانه های مک مجهز به چیپست M1 اجرا کرد که این یعنی دسترسی به دنیای بی نهایت اپلیکیشن ها و بازی ها مختلف!

طبق آنچه در رویداد توسعه دهندگان اپل (WWDC) اعلام شده بود، مهاجرت کامل از پردازنده های اینتل به پردازنده های مبتنی بر معماری ARM تا دو سال زمان احتیاج دارد. بیش از یک دهه است که اپل در رایانه های خانواده مک از چیپ های اینتل بهره می گیرد، اما فراوری چیپ اختصاصی به این معنی است که دوران همکاری این دو کمپانی عظیم به سرانجام خود نزدیک تر شده است.

منبع: TheVerge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 5868

به "اپل از چیپست M1 برای رایانه های خانواده مک رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل از چیپست M1 برای رایانه های خانواده مک رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید