ایران در گروه دوم از 3 گروه چرخه علم بین المللی است، کوشش آمریکا برای تنزل ایران از گروه رهروان به جا افتادگان از علم

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، قائم مقام وزیر علوم گفت: در چرخه علم بین المللی سه گروه وجود دارند. نخست کشورهای پیشرو که جهت می دهند، دوم رهروان که فضای محدودی برای اثرگذاری دارند و سوم جا افتادگان که از چرخه دانایی کنار گذاشته شده اند. ما در رده رهروان هستیم.

ایران در گروه دوم از 3 گروه چرخه علم بین المللی است، کوشش آمریکا برای تنزل ایران از گروه رهروان به جا افتادگان از علم

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه ویزای تحصیلی آمریکا 2020 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین راستا را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، نشست تخصصی چالش ها و راهکارهای گسترش تعاملات بین المللی انجمن های علمی صبح امروز (شنبه) با حضور دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی، محمد جلالی، دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران و جمعی از دبیران انجمن های علمی ایران از سوی مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم و کمیسیون انجمن های علمی ایران در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار گشت.

سالار آملی در این نشست با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن گفت: وزارت علوم سه سیاست کلان را در پیش گرفته است؛ نخست برطرف احتیاج جامعه در زمینه های سیاست، فرهنگ، صنعت و غیره، دوم مسئله فنی و حرفه ای و سوم موضوع بین المللی سازی است.

وی با بیان اینکه امروزه در پروسه های کوتاه مدت تغییرات شدید جدید دنیای را پیش رو داریم و پارادایم ها به سرعت تغییر می نمایند، توضیح داد: آینده حرکت های بین المللی خطی نبوده بلکه ماتریسی و چند وجهی خواهد بود. مسائل مالی، ورزشی و… بر اساس قوانین بین المللی پیش می رود. این موارد نشانگر تغییر پارادایم بین المللی است. قوانین بین المللی به مرور بر قوانین داخلی احاطه پیدا می نمایند. خط مقدم ما جاهایی است که قوانین بین المللی در حال تدوین است نه جاهایی که تدوین اجرا شده است. تغییرات عمده دنیای را نمی توان مهار کرد باید درک کرد و بنابر قدرت جهت دهی محدود کنیم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: وظیفه اصلی همه ما این است که در چرخه علم و فناوری بین المللی قرار بگیریم؛ بر اساس چرخه بین المللی علم، یک علم هیچگاه در یک کشور شکل نمی گیرد. استکبار دنیای در کوشش است که کشورهای در حال توسعه را از این چرخه کنار بگذارد. از لحاظ علمی اگر بخواهیم توسعه پیدا کنیم باید در این چرخه قرار بگیریم.

به گفته سالارآملی، در چرخه علم بین المللی سه گروه وجود دارند. نخست کشورهای پیشرو که جهت می دهند و ظرفیت سازی می نمایند، دوم رهروان که فضای محدودی برای اثرگذاری دارند و سوم جاافتادگان که از چرخه دانایی کنار گذاشته شده اند. ما هم اکنون در رده رهروان هستیم. آمریکا کوشش دارد ما را از رده رهروان به رده جاماندگان بیاندازد.

وی گفت: خط مقدم ما این است که نباید از چرخه فراوری علم خارج گذاشته شویم. آموزش عالی کشور امروز دارای چهار دارایی بزرگ است. نخست نیروی انسانی توانا، دوم رشد علمی مناسب، سوم ریشه دار بودن علم آموزی در ایران و چهارم اینکه فساد در این بخش بسیار کمتر از سایر بخش ها است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: پتانسیل آن را داریم که در رده رهروان قرار داشته و حتی در مواردی پیش رو باشیم. در پارادایم های جدید دنیای که چرخه های دانش به شدت در حال شکل گیری است، باید انجمن های علمی ورود نمایند و راه چاره هایی برای عبور از تله تحریمی ارائه نمایند.

وی در خاتمه توضیح داد: درباره راستا آینده امیدوارم این جلسات تکرار گردد. در بخش کلان و در شرایط کنونی انجمن ها می توانند یاری های بسیاری به آموزش عالی نمایند. در سراسر کشور مراجع ملی وجود دارد. باید انجمن ها به همکاری با این مراجع بپردازند. از دیگر زمینه هایی که انجمن ها می توانند ورود نمایند در بخش تفاهم نامه های بین المللی است. اتحادیه انجمن های علمی داخلی و خارجی موضوع دیگری است که انجمن ها می توانند به آن ورود نمایند. وزارت علوم نمی تواند وارد این حوزه گردد و باید انجمن ها دنبال آن باشند. وزارت علوم سامانه ای به زبان انگلیسی دارد که در سطح دنیا منتشر می گردد و بازدیدنماینده های بالایی نیز دارد. درباره انجمن ها می توانیم اخباری در این سامانه داشته باشیم.

ایران باید در چرخه علم و فناوری بین المللی قرار گیرد

محمد جلالی، دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران با اشاره به اینکه بدون تعاملات بین المللی امکان پیشرفت علمی وجود ندارد، گفت: گردش علم به معنای، ارتباط های بین المللی است؛ تاکید وزارت علوم نیز بر روی همین گردش علم است. رویکرد وزارتخانه در این دوره، اهمیت این مناسبات را بالا برده است. ظرفیت بزرگی در جامعه وجود دارد که مغفول مانده، البته قدم هایی برداشته شده اما آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اقدامات اجرا شده افزود: امروز حدود 400 انجمن علمی ثبت شده در وزارت علوم داریم؛ این آمار بدون درنظر دریافت انجمن هایی است که زیرنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می نمایند.

دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران با بیان اینکه در سال 1397، 54 همکاری بین المللی و 92 عضویت داشته ایم، افزود: همچنین 1601 عضو خارجی در انجمن ها فعالیت دارند. 60 نشریه خارجی، 280 سخنرانی مرتبط با موضوع بین الملل و 67 کارگاه برگزار گشته و45 تفاهم نامه در حوزه بین المللی منعقد شده است. این انجمن ها ظرفیت بالایی به خصوص در شرایط تحریم های ظالمانه دارند چراکه نهادهایی مردمی هستند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 2057

به "ایران در گروه دوم از 3 گروه چرخه علم بین المللی است، کوشش آمریکا برای تنزل ایران از گروه رهروان به جا افتادگان از علم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در گروه دوم از 3 گروه چرخه علم بین المللی است، کوشش آمریکا برای تنزل ایران از گروه رهروان به جا افتادگان از علم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید