تحویل سال از نگاه نجوم

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، نام های حیوانات ریشه در فرهنگ کشور های شرق آسیا به خصوص مغولستان دارد که وارد ایران شده است و بر این اساس سال 1400 سال گاو نامگذاری شده است.

تحویل سال از نگاه نجوم

ساعت 13 و 7 دقیقه و 28 ثانیه امروز، سی اسفندماه لحظه تحویل سال 1400 هجری خورشیدی است.

جشن نوروز با تحویل سال یا لحظهٔ برابری اعتدال بهاری آغاز می گردد؛ در گاه شماری هجری خورشیدی، لحظه تحویل سال، معین نماینده نخستین روز از ماه فروردین است. چنانچه آغاز سال، قبل از ظهر و در نیمه اول شبانه روز تحویل گردد، همان روز نوروز است و اگر تحویل سال بعد از ظهر باشد، فردای آن روز، نوروز است.

طبق اعلام شورای مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، لحظه تحویل سال 1400 در ساعت 13 و 7 دقیقه و 28 ثانیه روز شنبه- 30 اسفندماه 1399 هجری خورشیدی مطابق با 6 شعبان 1442 هجری قمری و 20 مارس 2021 میلادی است.

عمران مرادی- مدرس و پژوهشگر نجوم در مصاحبه با ایسنا، در شرح نجومی لحظه تحویل سال، اظهار کرد: در اولین روز بهار خورشید به نقطه تعادل می رسد و در روز یکم فروردین دقیقا در شرق طلوع و در غرب غروب می نماید. این زمان اعتدال بهاری نام دارد و زمانی که خورشید در اعتدال بهاری قرار می گیرد، همه جای زمین اعتدال ایجاد می گردد، طول روز و شب با هم برابر و دما در همه جا متعادل می گردد.

وی افزود: این لحظه زمانی است که حرکت جدید زمین به دور خورشید آغاز می گردد و در زمان قدیم در ابتدای صورت فلکی حمل قرار داشته و طالع فروردین را حمل در نظر می گرفتند.

این مدرس و پژوهشگر نجوم افزود: تقویم ایرانی بیشترین هماهنگی را با زمان واقعی نجومی دارد، تقویم ایرانی دقیقا در روز اعتدال نوشته شده و یکی از دقیق ترین تقویم هاست که بر مبنای حرکت های طبیعی زمین بنا نهاده شده است.

مرادی گفت: نام های حیوانات ریشه در فرهنگ کشور های شرق آسیا به خصوص مغولستان دارد که وارد ایران شده است و بر این اساس سال 1400 سال گاو نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه لحظه تحویل سال در ایران با آیین مختلفی جشن گرفته می گردد، اظهار کرد: در لحظه تحویل سال ایرانیان با انداختن سفره هفت سین نوروز را جشن می گیرند. ایرانیان کهن از ماهی در سفره هفت سین به دلیل صورت فلکی حوت به معنی ماهی استفاده می کردند که اکنون به دلیل توجه به محیط زیست توصیه به حذف ماهی از سفره هفت سین می گردد.

این فعال حوزه نجوم با بیان اینکه سال 1399 سال کبیسه است و اسفند 30 روزه به انتها می رسد، توضیح داد: سال کبیسه در گاه شماری به تعداد روز هایی گفته می گردد که برای کسری مقدار سال به روز های همان سال افزوده می گردد.

مرادی ادامه داد: هر شبانه روز که 24ساعت در نظر گرفته می گردد، دقیق نیست و 4 دقیقه کمتر، یعنی 23 ساعت و 56 دقیقه است. برای اینکه بتوانیم تقویم رندی داشته باشیم، هر شبانه روز را 24 ساعت درنظر می گیریم و با جمع 4 دقیقه های هر شبانه روز، هر 4 سال یکبار یک روز اضافه می گردد که آن سال را سال کبیسه می نامیم.

وی افزود: هر دور زمین 23 ساعت و 56 دقیقه است که آن را 24 ساعت در نظر می گیریم و از سوی دیگر یک سال 365 روز است، این درحالی است که هر یک سال 365 روز و 6 ساعت محاسبه می گردد و در صورت درنظر نگرفتن این 6 ساعت تقویم بهم ریخته و لحظه تحویل سال جابجا می گردد.

مرادی توضیح داد: در قدیم به این 6 ساعت اهمیت نمی دادند و سالی به نام کبیسه وجود نداشت، اما پس از گذشت سال ها تقویم به هم ریخت و برای ایرانیان روز اول بهار جابجا شد، در نتیجه هر 4 سال یک بار، با جمع 6 ساعت ها، یک شبانه روز به 29 اسفند اضافه شد و آن سال 366 روزه و به نام کبیسه اعلام می گردد.

این مدرس نجوم با بیان اینکه سال کبیسه قابل پیش بینی و کاملا بر اساس تقویم است، شرح داد: واژه عربی کبیسه از ریشه ک ب س به معنی پر کردن چاه از خاک است و در گاه شماری، کبیسه عبارت است از تعداد روز یا روز هایی که برای برطرف نقصان سال از مقدار واقعی آن یا برطرف نقصان سال های خاص نسبت به سال های دیگر، بر سال معینی می افزایند. سال کبیسه سالی است که مقدار نقصان بر آن افزوده شده باشد.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات سال کبیسه به جای 4 سال، 5 سال یک بار رخ می دهد، گفت: در شرح علت آن دو قانون وجود دارد.

اگر لحظه تحویل سال بین بعد از ظهر 365 امین و یا قبل ازظهر 366 امین روز سال باشد، 366 امین روز را نوروز اعلام می نمایند و سال تمام شده عادی است و اگر لحظه تحویل سال در بعد ازظهر 366 امین روز سال باشد، 367امین روز نوروز است و سال تمام شده کبیسه است.

مرادی تاکید نمود: به وسیله محاسبه لحظه تحویل سال و لحظه ظهر حقیقی که بر اساس نصف النهار رسمی ایران است، مبنای کبیسه بودن را تعیین می نماید و به ندرت 5 سال یک بار ممکن است سال کبیسه رخ دهد.

این پژوهشگر نجوم در پاسخ به این پرسش که چرا سال 1400، آغاز قرن جدید نیست؟ گفت: موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران که تقویم زیر نظر آن اعلام می گردد، به این پرسش پاسخ داده و بر اساس محاسبات اجرا شده، آغاز سال 1400 شمسی به معنای آغاز قرن جدید هجری خورشیدی (قرن پانزدهم) نیست.

مرادی افزود: معنای قرن یا سده، 100 سال است. هر تقویم یک مبدأ دارد و در عرف اولین سال هر تقویم سال یک محسوب می گردد. روز اول نخستین قرن هجری خورشیدی، آدینه 1 فروردین 1 و روز انتها آن، سه شنبه 29 اسفند 100 است.

وی ادامه داد: روز اول قرن دوم هجری خورشیدی، چهارشنبه 1 فروردین 101 و روز آخر آن، یک شنبه 29 اسفند 200، است. قرن چهاردهم هجری خورشیدی نیز از روز چهارشنبه 1 فروردین 1301، آغاز شده و روز یک شنبه 29 اسفند 1400 به انتها خواهد رسید. بنابراین، روز اول قرن پانزدهم هجری خورشیدی، دوشنبه 1 فروردین 1401 خواهد بود.

منبع: فرادید
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 7484

به "تحویل سال از نگاه نجوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحویل سال از نگاه نجوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید