توافق آمریکا و مکزیک برای اصلاح نفتا

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، رییس جمهور آمریکا از دستیابی به توافق در مذاکرات برای یک پیمان تجاری جدید با مکزیک اطلاع داد و برای قرارداد واقعا خوب که کانادا نیز به آن ملحق گردد، ابراز امیدواری کرد.

توافق آمریکا و مکزیک برای اصلاح نفتا

به گزارش خبرنگاران، پس از دور نهایی مذاکرات که در تعطیلات خاتمه هفته انجام گرفت، ظاهرا توافق برای تغییرات اساسی در توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) میان مذاکره کنندگان آمریکایی و مکزیکی حاصل گردیده است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه اظهار کرد دو طرف پیمان تجاری را ساده تر نموده اند و انتظار می رود کانادا نیز در روزهای آینده برای رسیدن به توافقی میان همه اعضای نفتا، به مذاکرات ملحق گردد.

ترامپ در دفترش که در آن یک تماس تلفنی تصویری با انریکه پنا نیتو، همتای مکزیکی خود داشت، به خبرنگاران گفت: روز بزرگی برای تجارت و روز بزرگی برای کشورمان است.

اما ترامپ همچنین بیان کرد خواستار تغییر نام این پیمان 25 ساله است زیرا مفاهیم منفی دارد و اذعان کرد که مذاکرات با کانادا ممکن است راحت نباشد.

رییس جمهور آمریکا در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود یا پیمان نفتا را تغییر می دهد یا از آن خارج خواهد شد. وی این پیمان سه جانبه را فاجعه توصیف نموده و آن را عامل از دست رفتن مشاغل صنعت فراوری آمریکا قلمداد نموده بود.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا و گوارخاردو، وزیر اقتصاد مکزیک هفته هاست سرگرم کار برای حل اختلافات از جمله مقررات برای صنعت خودرو هستند.

مذاکرات در ماه مه به دلیل انتخابات ریاست جمهوری مکزیک متوقف شد و کانادا از مذاکرات خارج شد.

صنعت خودروی در معرض خطر مکزیک

بخش کلیدی مذاکرات میان آمریکا و مکزیک مربوط به بخش خودرو بوده است. دو طرف برای مقررات سخت گیرانه تر برای صادرات خودروی مکزیک به آمریکا توافق نموده اند که شامل الزام بکارگیری 75 درصد قطعات خودرو ساخت آمریکای شمالی و 40 تا 45 درصد قطعات ساخت کارگرانی با درآمد حداقل 16 دلار در ساعت است. هدف از شرط اخیر ممانعت از روی آوردن خودروسازان به مناطق کم درآمد مکزیک است.

این توافق تجارت بدون تعرفه برای محصولات زراعی را حفظ می نماید اما تدابیر جدیدی را درباره برچسب و استانداردهای سلامت پیش بینی نموده است. همچنین سیستم حل اختلاف سرمایه گذاران برای بخشهای انرژی و مخابرات را بدون تغییر نگه می دارد.

با وجود دستیابی به توافق درباره مسائل مذکور، توافق با کانادا چندان قطعی نیست. در میان مسائل جنجالی که باید با اتاوا مورد بحث قرار گیرد، بندی است که تحت آن ترامپ خواستار بازنگری این قرارداد در هر پنج سال یک بار است. بعلاوه آمریکا ممکن است در ابتدا تعرفه های بالایی که روی واردات فولاد و آلومینیوم کانادا و مکزیک وضع نموده بود را حذف کند.

پس از توافقی که روز دوشنبه حاصل شد، رییس جمهور مکزیک با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا تماس گرفت و از وی خواست سریعا به مذاکرات ملحق گردد.

بلافاصله پس از انتشار خبر توافق برای اصلاح نفتا، کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا سفر دیپلماتیک خود به اروپا را نیمه کاره گذاشت و به واشنگتن بازگشت تا مذاکرات تجاری با آمریکا را ازسربگیرد.

بر اساس گزارش دویچه وله، حتی اگر کانادا با اصلاح نفتا موافقت کند، این پیمان تجاری باید از سوی قانونگذاران سه کشور تایید گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 43

به "توافق آمریکا و مکزیک برای اصلاح نفتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق آمریکا و مکزیک برای اصلاح نفتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید