تنهایی ترامپ در کانادا

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، نشست سرانG7 (هفت کشوربرتر اقتصادی-صنعتی) در کبک کانادا که دیروز(شنبه)انتها یافت، نشان داد رئیس جمهوری آمریکا پس از تجربه انزوای جهانی ناشی از لغو برجام، برای دیگر تکروی های بین المللی خود نیز در جمع رهبران آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و کانادا تنها مانده است.

تنهایی ترامپ در کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا قیمت هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

دونالد ترامپ اردیبهشت ماه سال جاری با اعلام افزایش 25 درصدی تعرفه واردات فولاد و 10 درصدی آلومینیوم بر این کشور از تمامی کشورها از جمله 28 کشور عضو اتحادیه اروپا و کانادا متحدان سنتی سیاسی-مالی آمریکا و همچنین مکزیک با موجی از انتقادها و تصمیم های متقابل روبرو شد.

اتحادیه اروپا در نخستین اقدام از واشنگتن به سازمان تجارت دنیای شکایت کرد و سپس از برنامه اقدام متقابل وضع تعرفه های مشابه بر واردات کالاهای ساخت آمریکا اطلاع داد.

این موضوع به نزاع تجاری شدیدی میان آمریکا ومتحدانش تبدیل و ازآن به عنوان مقدمه ای بر شروع جنگ دنیای تجاری نام برده شد که بر اجلاس دو روزه جی 7یا گروه 7 نیز سایه سنگینی انداخت و تقریبا به شکست کشاند.

کانادا میزبان این نشست که نزدیک ترین متحد آمریکا به شمار می رود نیز باکنار گذاشتن ملاحظات سیاسی یا دیپلماتیک همزمان با اجلاس سران نسبت به توییتر ترامپ علیه نخست وزیر این کشور واکنش نشان داد.

دفتر جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با صدور بیانیه ای توئیتری، به اظهارات اهانت آمیز رئیس جمهوری آمریکا در نشست واکنش نشان داد.

ترامپ شامگاه شنبه با انتقاد از اظهارات نخست وزیر کانادا، امضای خود را از بیانیه مشترک نشست سران جی 7 پس گرفت.

رئیس جمهوری آمریکا درصفحه توئیتر خود نوشت: نخست وزیر کانادا که در دیدارها، بسیار آرام و مطیع بود تا آنجا (کبک) را ترک کردم، گفت تعرفه های واشنگتن توهین آمیز است و زیر بار نخواهد رفت. بسیار ضعیف و فریبکارانه. تعرفه های ما نتیجه تعرفه های 270 درصدی اوتاوا بر محصولات لبنی آمریکا است!

در بیانیه دفتر ترودو در واکنش به نوشته ترامپ آمده است: نخست وزیر مطلبی نگفته که پیش از این در گفت وگوهای علنی و غیرعلنی با رئیس جمهوری آمریکا مطرح ننموده باشد.

از سوی دیگر در بیانیه هشت صفحه ای سران گروه هفت هم که اعلام شد رئیس جمهوری آمریکا آن راامضا نموده،ازسیاست های تجاری حمایت گرایانه انتقاد شده بود و این موضوع می تواند اشاره ای به تصمیم افزایش تعرفه ها توسط واشنگتن باشد.

نخست وزیر کانادا نیز همزمان با برگزاری نشست سران گروه هفت گفت که به ترامپ هشدار داده از یکم ژوئیه (10 تیر) در اقدامی تلافی جویانه، تعرفه هایی سنگین روی کالاهای آمریکایی وضع خواهد نمود.

در تداوم این رویدادها و تقابل ها، رئیس جمهوری آمریکا هم تاکید نمود امضا و حمایت خود را از بیانیه نشست سران جی هفت پس گرفته است.

ترامپ در توئیتر خود نوشت: برمبنای اظهارات خلاف واقع نخست وزیر کانادا در کنفرانس خبری و تصمیم این کشور بر وضع تعرفه های سنگین برای کشاورزان، کارگران و شرکت های آمریکایی، دستور دادم از بیانیه مشترک حمایت ننمایند.

ترامپ همچنین در اشاره ای تلویحی به شرکت های آلمانی، نوشت که واشنگتن اعمال تعرفه روی آن دسته از خودروسازهایی را آنالیز می نماید که بازار آمریکا را اشباع نموده اند.

وی همچنین در این نشست به تهدید آشکار برافروختن جنگ مالی علیه اتحادیه اروپا و همچنین کانادا روی آورد و گفت که در صورت منصفانه رفتار کردن جامعه دنیای با واشنگتن، وی نیز خواهان دنیای عاری از تعرفه است.

ترامپ اضافه کرد: از کشورهای دیگر انتظار داریم بازاری عادلانه برای کالاهای آمریکایی مهیا نمایند، ضمن اینکه هر اقدام لازم را برای حمایت از صنعت و کارگران مورد اجحاف قرار گرفته که شمار آنان نیز بسیار است، اتخاذ می کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین هشدار داد که در صورت متوقف نشدن این رفتارهای نامنصفانه، واشنگتن روابط تجاری را با دیگر کشورهای صنعتی قطع می نماید و اگر آنها مقابله به مثل نمایند، مرتکب اشتباه می شوند.

ناکامی دیگر ترامپ در نشست کبک مربوط به رد پیشنهاد وی می گردد که بار دیگر خواهان بازگشت روسیه به گروه هفت شد و گفت: تصور می کنم بازگشت مسکو یک سرمایه است.

وی حضور دوباره روسیه و تشکیل گروه هشت را برای همه اعضای این گروه مثبت ارزیابی کرد و اضافه کرد: ما خواهان برقراری صلح در دنیا هستیم و در پی مسابقه نیستیم.

اما پیشنهاد ترامپ برای بازگرداندن روسیه به گروه کشورهای صنعتی، از سوی دیگر اعضای اروپایی گروه 7 شامل انگلیس، فرانسه و آلمان چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

این خواسته تاکیدی ترامپ حتی توسط روسیه مورد بی توجهی کامل قرار گرفته و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور نیز دیروز(شنبه) گفت که از همکاری با گروه عظیم تر جی 20 کاملا خرسندیم و مسکو هرگز خواهان بازگشت به جی 7 نشده است.

پس از جدایی شبه جزیره کریمه در کناره دریای سیاه از اوکراین و انضمام به روسیه براساس نتایج یک همه پرسی از ساکنان آن در سال 2014، این کشور از جی هشت اخراج شد و گروه نیز به جی 7 تغییر نام داد.

اختلاف دیگر جامعه دنیای به ویژه اتحادیه اروپا با ترامپ بر سر خروج این کشور از توافق هسته ای با ایران (برجام) به شمار می رود که آمریکا با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل این اقدام را انجام داد.

افزون برمخالفت های قاطع فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باتصمیم ضدبرجامی 18 اردیبهشت ماه ترامپ، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه چهار کشور دارنده امتیاز وتو در شورای امنیت همراه آلمان طرف های مذاکره هسته ای با ایران این اقدام رئیس جمهوری آمریکا را مغایر قوانین بین المللی و تعهدات الزام آور این کشور دانستند.

از سوی دیگر همزمان با انزوای رئیس جمهوری آمریکا در نشست جی هفت، انتقادها از ترامپ در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در چیندائو چین مطرح شد.

ولادیمیر پوتین امروز (یکشنبه) در این اجلاس گفت: ما تمام تعهدات خود را در خصوص برجام اجرا خواهیم کرد و از کشورهای دیگر نیز می خواهیم به تعهدات خود پایبند باشند.

** ارزیابی:

با توجه به اینکه ترامپ پس از اوج گیری تعارض های آمریکا با متحدان سنتی این کشور امضای خود را از بیانیه پایانی اجلاس جی هفت به صورت نامعمول و فقط با یک یادداشت کوتاه پس گرفت، انتظار می رود اختلاف ها بیشتر گردد، زیرا اتحادیه اروپا و کانادا بر مواضع خود علیه تعرفه های واشنگتن همچنان ایستادگی می نمایند و از سوی دیگر نیز کاخ سفید همچنان هشدار می دهد، سیاست های حمایت از اقتصاد ملی ادامه خواهد یافت که در تعارض با مقررات سازمان تجارت دنیای و بازار رقابتی است.

از: هادی مولوی نیا - خبرنگار ایرنا

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 2568

به "تنهایی ترامپ در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنهایی ترامپ در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید