توسعه پالایشگاه ها با سرمایه مردمی، آورده دولت؛ تنفس درهزینه خوراک

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، علی بیاتی، کارشناس حوزه انرژی درگفتگو با خبرنگاران گفت: مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران در اردیبهشت سال جاری گفته بود که میانگین فراوری و صادرات نفت خام کشور در سال 96 به ترتیب برابر 3.9 و 2.170 میلیون بشکه در روز بوده است.این در حالی است که با بازگشت تحریم های نفتی در آبان 97 میزان فراوری نفت ایران با کاهش جدی روبرو شد.

توسعه پالایشگاه ها با سرمایه مردمی، آورده دولت؛ تنفس درهزینه خوراک

وی ادامه داد: در آخرین گزارش سازمان اوپک در ماه نوامبر 2017 میلادی(هفته نخست آذر 97) میزان فراوری نفت از 3.9 میلیون بشکه به حدود 2.8 میلیون بشکه نفت در روز رسیده است که این کاهش فراوری یک میلیون بشکه نفت خام با توجه به ثابت بودن ظرفیت پالایشی نفت کشور در یک سال گذشته، نشان دهنده کاهش صادرات یک میلیون بشکه ای صادرات نفت خام است.

وی ادامه داد: می توان ادعا کرد که میزان صادرات نفت خام ایران در ماه نوامبر چیزی در حدود 1.2 میلیون بشکه بوده است. این اتفاق موجب شد که در بودجه سال 98 میزان فروش نفت خام و میعانات گازی حدود 20 میلیارد دلار در نظر گرفته گردد، این در حالی است که پیش بینی درامدهای نفتی سال 97 حدود 48 میلیارد دلار بوده است.

میزان فراوری نفت اعضای اوپک در ماه نوامبر (تا انتهای 9 آذر)

پالایشگاه ها؛ سد راه تحریم نفتی

بیاتی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی،گفت: با آنالیز ابعاد این طرح، پیشنهادهایی برای اصلاح آن مطرح شده است. در این گزارش به این نکته اشاره شده است که بهترین راه چاره اصولی و بلندمدت برای مقابله با کاهش صادرات و در نتیجه کاهش اجباری فراوری نفت خام، افزایش سریع ظرفیت پالایشی نفت در داخل کشور است.

وی توضیح داد: برای عملیاتی شدن این هدف لازم است نفت خام در مجتمع های پتروپالایشگاهی پیشرفته، فرآورش و به انواع محصولات پایین دستی که مورد احتیاج ایران، کشورهای منطقه و خصوصا کشورهای همسایه است، تبدیل گردد. گزارش موسسه وودمکنزی که در ژوئن 2016 میلادی (معادل سال 95 شمسی) منتشر و در سال 1395 توسط مرکز پژوهش های شورای اسلامی ترجمه شده است نیز وجود بازارهای صادراتی برای ایران و وجود زیرساخت مساعد برای دستیابی به این بازار را یکی از پتانسیل های ایران برای توسعه صنعت پالایشی و پتروشیمی عنوان نموده است.

بیاتی ادامه داد: آنالیز ها نشان می دهد که توسعه ظرفیت پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی کشور در سال های اخیر با برخی مسائل زیرساختی روبرو بوده است که از میان مسائل زیرساختی مشکل تأمین مالی و به ثمر نرسیدن فاینانس های خارجی خصوصاً پس از اعمال تحریم های آمریکا، مانع اصلی عدم توسعه این صنعت است.

بیاتی گفت:این در حالی است که کشور در ماه های اخیر با مسئله نقدینگی های سرگردان و التهابات ناشی از آن در بازار سرمایه روبرو شده است که بهترین راه کنترل آن راهنمایی نقدینگی مردم به سمت پروژه های مولد و صنایع زیرساختی است که توسعه صنعتی، اشتغال و ارزش افزوده را به صورت بلندمدت برای کشور به همراه خواهد داشت.

تامین مالی مردمی صنعت پالایشی، با اعطای مجوز تنفس خوراک

این کارشناس انرژی ادامه داد: در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طرحی جهت جذاب سازی توسعه صنعت پالایشی و تأمین مالی داخلی پروژه های مذکور به یاری منابع مردمی با اجرای بخش غیردولتی و حمایت دولت به وسیله اعطای تنفس خوراک آنالیز شده است که اجرای آن می تواند موثر و راهگشا باشد.

وی گفت: منظور از تنفس خوراک، اعطای خوراک در تمام یا بخشی از سال های اول و دوم پس از بهره برداری واحد است به صورتی که هزینه خوراک در این مدت به عنوان وام دولت به مجموعه سهامداران پالایشگاه یا پتروپالایشگاه به حساب آید و طی 12 سال با نرخ سود 4 درصد ارزی بازپرداخت گردد. این اقدام نرخ بازده داخلی (IRR) طرح را تا 5 درصد افزایش می دهد و مهمتر از آن به جذابیت طرح برای استقبال مردم و سرمایه گذاران داخلی در راستای تأمین سرمایه سریع پروژه منجر می گردد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 221

به "توسعه پالایشگاه ها با سرمایه مردمی، آورده دولت؛ تنفس درهزینه خوراک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه پالایشگاه ها با سرمایه مردمی، آورده دولت؛ تنفس درهزینه خوراک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید