خبرنگاران پوشش بیش از 90 درصدی طرح پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در آذربایجان غربی

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، ارومیه- خبرنگاران- رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: بیش از 90 درصد افراد 30 سال و بالاتر استان در طرح پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در استان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

خبرنگاران پوشش بیش از 90 درصدی طرح پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در آذربایجان غربی

نوریه دلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: این میزان حدود یک میلیون و 170 هزار نفر را در آذربایجان غربی شامل می شد.

وی اضافه نمود: با توجه به اجرای موفقیت آمیز و نتایج مطلوب برنامه ویژه آنالیز بیماری های غیرواگیر در ایران که در چهار شهرستان کشور به ویژه نقده در آذربایجان غربی انجام شد، ادغام برنامه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه درسطح کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه در دستور کار قرارگرفت.

رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: این طرح از ابتدای سال 1396همزمان در مناطق شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه به مرحله اجرا درآمد و با کوشش نیروهای بخش بهداشت دانشگاه تا خاتمه سال گذشته بیش از 90 درصد جامعه هدف از نظر عوامل خطر بیماری های غیر واگیر ارزیابی شد.

وی گفت: انجام آزمایش های رایگان قند و چربی خون از جمله طرح های اجرایی در این راستا بود که به طور کامل به اجرا درآمد.

دلیلی گفت: حدود 300 هزار نفر از جامعه هدف نیز بیش از یک خدمت را در این زمینه دریافت نموده اند که نشانگر پیگیری و ارزیابی مجدد افراد در معرض خطر است.

وی اضافه نمود: امیدواریم با همراهی مردم، فرایند مقابله با شیوع بیماری های غیرواگیر در استان با اجرای طرح های پیشگیرانه و آنالیز کامل عوامل خطر با موفقیت بیشتر تداوم یابد.

چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، استعمال دخانیات و مصرف الکل، مهم ترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر هستند که احتمال مرگ ناشی از بیماری های غیر واگیر را افزایش می دهند.

سازمان جهانی بهداشت کنترل این بیماری ها و عوامل زمینه ساز آن ها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش 25 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال 2025 میلادی مشخص نموده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 3772

به "خبرنگاران پوشش بیش از 90 درصدی طرح پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در آذربایجان غربی" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبرنگاران پوشش بیش از 90 درصدی طرح پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در آذربایجان غربی" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پوشش بیش از 90 درصدی طرح پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید