دانش آموزان دبیرستانی از ریاضی هراس دارند

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، تهران-خبرنگاران- رئیس انجمن ریاضی ایران گفت: در حال حاضر ریاضی کشور درگیر چالش های فراوان است و ریاضی هراسی در دانش آموزان دبیرستانی دیده می گردد.

دانش آموزان دبیرستانی از ریاضی هراس دارند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرنگاران، منصور واعظ پور روز پنجشنبه در اولین همایش مدال آوران مسابقات ریاضی دانشجویی کشور اظهار کرد: در بسیاری از شهرهای کشور به خصوص مرزی رشته ریاضی ورشکسته است و به طور عملی با چهار یا پنج دانش آموز برگزار می گردد در نتیجه چالش بزرگی پیش روی رشته ریاضی وجود دارد که به ارائه راهکار اساتید و مدال آوران این رشته احتیاج است.

وی با اشاره به بعضی چالش های پیش روی رشته ریاضی بیان کرد: یکه تازی موسسات کنکور و به بیراهه کشاندن آموزش، عدم استقبال از رشته های ریاضی و ارشد در دانشگاه ها مثل ریاضی محض، پذیرش بیش از حد دانشجوی دکتری از جمله چالش ها است.

رئیس انجمن ریاضی ایران ادامه داد: در بعضی رشته های قدیمی به صورت تساعدی دانشجو فارغ التحصیل می گردد اما در رشته های جدید و بین رشته ای جذب درست دانشجو نداریم.

واعظ پور درباره دیگر چالش ها گفت: بازنگری نشدن سرفصل ها و گسترش بی رویه دانشگاه فرهنگیان با اعضای هیات علمی ضعیف نیز باعث شده که دانشجویان کمتری به سمت رشته ریاضی بیایند. دانشجویان رشته های علوم پایه در دوره لیسانس به امید تدریس تحصیل می کردند اما با وجود الزام استخدام معلم از دانشگاه فرهنگیان بسیاری از دانشجویان خوب بدون شغل می مانند یا به دانشگاه فرهنگیان رفته و به دلیل وجود کادر هیات علمی ضعیف ضربه می خورند.

عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر اضافه نمود: در حال حاضر دانشگاه ها به دنبال راهکار برای بالا بردن رتبه بین المللی خود هستند و به کیفیت پژوهش اهمیتی نمی دهند بلکه به دنبال تعداد مقالات ISI بدون کیفیت هستند. بنابراین پژوهش موثری در دانشگاه به خصوص در رشته ریاضی انجام نمی گردد.

واعظ پور بیان کرد: فاصله زیاد دانشجویان با بازار کار نیز از چالش های استقبال کم از رشته ریاضی است اما در تمام چالش های فوق احتیاج به همفکری مدال آوران است تا به کشور و مسئولین یاری نمایند که چه باید کرد.

وی خطاب به اساتید و مدال آوران گفت: احتیاج است با همفکری بر تصمیم گیری مسئولین تاثیر گذار باشید و نتایج را به آنها تحمیل کنیم تا راهکار ها موثر واقع گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه امر کبیر اظهار کرد: تصمیم داریم مسابقات انجمن ریاضی بین المللی گردد اما محدودیت هایی به دلیل تحریم ها وجود دارد، همچنین انجمن به دنبال تقویت انتشارات است تا شیوه نامه نگارش ریاضی برای نخبگان و دانشجویان منتشر گردد.

** پنجاهمین کنفرانس ریاضی در شیراز برگزار می گردد

در ادامه این مراسم بنیانگذار مسابقات ریاضی کشور اظهار کرد: پنجاهمین کنفرانس ریاضی سال آینده در دانشگاه شیراز برگزار می گردد.

مهدی بهزاد با اشاره به روند تاریخی مسابقات و کنفرانس ریاضی در ایران گفت: 55 سال پیش مسابقات ریاضی در آمریکا برگزار می شد و من به این فکر کردم که چرا این مسابقات در ایران نباشد. بنابراین بحث تشکیل انجمن ریاضی در دانشگاه شیراز شکل گرفت و اولین کنفرانس ریاضی نیز در این دانشگاه رخ داد.

این ریاضیدان ادامه داد: در بهار سال 1349 اولین کنفرانس ریاضی با حضور اساتید این رشته از سراسر کشور با دو محور گسترش پژوهش در ریاضیات و روند بهتر آموزش آن در دانشگاه شیراز برگزار گردید.

وی ادامه داد: دومین کنفرانس در دانشگاه صنعتی شریف و همچنین سومین در دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید.

بهزاد اضافه نمود: معین واژه ها و اصطلاحات ریاضی از دیگر اقدامات در این کنفرانس ها بود. در آن موقع معین شد که دانشجویان را به المپیاد های بین المللی بفرستیم.

بنیان گذار مسابقات ریاضی در ادامه بیان کرد: چهارمین دوره کنفرانس و اولین مسابقات ریاضی در دانشگاه تهران رخ داد. تمام مدال آوران امروز نتیجه همان کنفرانس ها هستند. شما جوانان و دانشجویان نپرسید که انجمن ریاضی یا کشور چه کار برای ما می نماید بلکه از خود بپرسید که شما برای پیشرفت کشور و انجمن چه کار می توانید انجام دهید که راز موفقیت و ارتقا کشور و انجمن است.

یادآور می گردد، مهدی بهزاد از چهره های ماندگار و ریاضیدان کشور و همچنین از پیشگامان در نظریه گراف است. وی در دانشگاه هایی از جمله شهید بهشتی، میشیگان، صنعتی شریف، و ایالتی میشیگان و ام آی تی تدریس نموده است. همچنین وی از مؤسسین انجمن ریاضی ایران و اولین دبیرکل فرهنگستان علوم ایران است.

** 550 نفر در مسابقات ریاضی انجمن مدال آوری نموده اند

همچنین دبیر همایش مدال آوران مسابقات ریاضی دانشجویی کشور توسط انجمن ریاضی ایران در دانشگاه صنعتی امیر کبیر اظهار کرد: مسابقات ریاضی 42 دوره با کیفیت برگزار گردیده و تا کنون 550 مدال آورنده داشته است.

امید نقشینه ارجمند گفت: برای دعوت از این 550 نفر در این همایش بسیاری از آنها در کشور نبوده و فقط 80 نفر در این کنفرانس شرکت نموده اند.

اولین همایش مدال آوران مسابقات ریاضی دانشجویی کشور توسط انجمن ریاضی ایران با همکاری بنیاد ملی نخبگان استان تهران و دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار گردید.

همچنین در این همایش از روسای کمیته علمی مسابقات انجمن ریاضی در 42 سال گذشته، اساتید پیشکسوت رشته و خانواده مرحوم مریم میرزاخانی تجلیل شد.

**9465**1601**

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 356

به "دانش آموزان دبیرستانی از ریاضی هراس دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش آموزان دبیرستانی از ریاضی هراس دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید