دفاع از اولین سرانجام نامه دکتری بیابان زدایی در یزد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد گفت: یک دانشجوی دکترای بیابان زدایی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد از رساله خود با عنوان آنالیز نقش کمربند سبز کنار جاده ای مسیر دشت یزد-اردکان در کاهش غبار ریزشی و جذب برخی از عناصر سنگین با موفقیت دفاع کرد.

دفاع از اولین سرانجام نامه دکتری بیابان زدایی در یزد

به گزارش خبرنگاران حمید سودایی زاده، استاد راهنمای اولین انتها نامه دکترای بیابان زدایی در استان یزد اظهار کرد: یکی از مهمترین آلاینده های هوای شهر یزد ذرات معلق است که مهمترین منابع ایجاد آن طوفان های گرد و خاک، فعالیت صنایع و کوره های آجرپزی در مجاورت شهر است.

وی اضافه نمود: رشد سریع صنایع نظیر صنعت فولاد، ازدیاد وسایل نقلیه، عدم ارتقای وضعیت ترافیک شهر و اقلیم بیابانی این منطقه نیز باعث تشدید میزان ورود حجم ریزگردهای الوده به شهر یزد شده است.

رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد گفت: گرد و غبارهای بیابانی حاوی مقادیر زیادی از عناصر مختلف از جمله فلزات سنگین هستند که باعث ایجاد مسائل متعدد بر موجودات زنده بخصوص انسان می شوند.

سودایی زاده با اشاره به راه چاره های موجود برای کاهش آلودگی محیط زیست شهری توضیح داد: کاشت درختان و درختچه ها برای کاهش آلودگی بسیار مفید است، گیاهان سبز به عنوان یک فیلتر موجب جذب و انباشت آلاینده های هوا شده و در جهت کاهش سطح آلودگی در محیط نقش مهمی را ایفا می نمایند.

وی اعلام نمود: هدف از انجام این تحقیق آنالیز تاثیر کمربند سبز احداثی در حاشیه بزرگراه یزد در کاهش غبار ریزشی و جذب برخی عناصر سنگین و معرفی گونه های مناسب با توانایی بالا تر در کاهش گرد و غبار و آلاینده ها است.

این مسئول ادامه داد: نتایج این پژوهش نشان داد که کمربند سبز می تواند گرد و غبار ریزشی را به میزان 47درصد کاهش داده و درختان کاشت شده در مجاورت بزرگراه عناصر سنگین را بطور معنی داری بیش از درختان منطقه غیر آلوده در اندام های خود جذب کرده و منجر به کاهش غلظت این مواد در ذرات گرد و خاک می شوند.

وی در انتها گفت: با توجه به این که عکس العمل درختان مختلف در جذب عناصر سنگین یکسان نبوده باید در گسترش آتی کمربند سبز شهر یزد از گونه های درختی مناسب استفاده نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 250

به "دفاع از اولین سرانجام نامه دکتری بیابان زدایی در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفاع از اولین سرانجام نامه دکتری بیابان زدایی در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید